Een brandblussers onder permanente druk wordt vanuit de fabriek al meteen onder druk gezet. Doorgaans ligt die druk tussen de 12 en de 17 bar. In het brandblusservat zit onderaan de blusstof (schuim, poeder, water, of een variant), en de rest van het vat is gevuld met een drijfgas om de vereiste druk te bereiken.
Een typische ABC-classificatie droge chemische brandblusser staat onder druk van ongeveer 185 tot 195 PSI . Een CO2-blusser staat onder druk van ongeveer 2000 PSI. Schade door vallen kan de integriteit van de blusser aantasten, dus het is erg belangrijk dat u de gevallen brandblusser op een veilige en geïsoleerde plaats bewaart.
De meeste blussers hebben een druk van 10 tot 15 bar. Door middel van een manometer die op de blusser geplaatst is kunt u zien of de druk nog goed is. Door een klein lek in de blusser zal deze na verloop van tijd niet meer bruikbaar zijn omdat alle druk is weggevallen.
Co2 als blusmiddel is een gas dat vriestemperaturen tot -80°C aanneemt. De Co2 komt gasvormig uit de cilinder, maar zit vloeibaar in de hogedruk brandbluscilinder waarbij dit gas onder druk van rond de 60 bar overgaat in een vloeistof.
Brandblussers die je in de wagen gebruikt (en voorzien zijn van een BENOR V-label) dien je na 5 jaar integraal te vervangen. De vervaldatum staat steeds duidelijk aangegeven op het etiket van de brandblusser. Opgelet: Brandblussers voor voertuigen vallen onder de BENOR V-regeling.
Brandblussers onder permanente druk
Doorgaans ligt die druk tussen de 12 en de 17 bar. In het brandblusservat zit onderaan de blusstof (schuim, poeder, water, of een variant), en de rest van het vat is gevuld met een drijfgas om de vereiste druk te bereiken.
Afdichtingen falen na verloop van tijd en interne hardware kan verslechteren tot het punt waarop het niet meer werkt wanneer dat nodig is. Als u zich afvraagt hoe u de vervaldatum op uw brandblusser kunt vinden, kijk dan eerst naar een datumstempel op het inspectielabel . U kunt ook kijken naar een datumstempel op de cilinderbehuizing.
CO2 brandblusser: wanneer gebruiken? Een CO2 brandblusapparaat is in feite geschikt om verschillende types van branden te bestrijden. Enkel op branden met metalen zoals aluminium of magnesium en rechtstreeks op personen kan je het toestel beter niet gebruiken.
Een standaard schuimblusser is niet-vorstbestendig: het water in het blusmiddel kan bevriezen. Dit maakt de blusser ongeschikt voor ruimtes waar het kwik tot beneden de nul kan dalen. Verder is een schuimblusser groter dan een een poederblusser omdat deze vloeistoffen bevat.
Poederblussers zijn geschikt voor de meeste branden in woningen, en ook voor auto's, caravans, zomerhuisjes en boten. Er zijn poederblussers van 1kg in de handel, speciaal voor kleine branden en om mee te nemen op reis. Neem tijdens het blussen met een poederblusser wat afstand om effectief te kunnen blussen.
Blussers vereisen routineonderhoud. Lees de handleiding van uw bedrijf en vraag uw dealer hoe uw blusser moet worden geïnspecteerd en onderhouden. Oplaadbare modellen moeten na elk gebruik worden onderhouden. Wegwerpbrandblussers kunnen slechts één keer worden gebruikt en moeten na gebruik worden vervangen.
Houdbaarheid brandblusser
De algemene regel is: Brandblussers met intern patroon in gebouwen 20 jaar na productiedatum vervangen. Brandblussers met permanente druk in gebouwen 10 jaar na productiedatum vervangen. Brandblussers in de wagen na 5 jaar vervangen.
Nadelen CO2-blusser
CO2 is zwaarder dan lucht, waardoor er in kleine ruimtes verstikkingsgevaar kan ontstaan. Indringend vermogen is beperkt waardoor de brand opnieuw kan oplaaien. Vuur kan soms dus ook weer ontbranden na het uitblazen en verstikken met CO2.
Manometers zijn gekalibreerd omde normale geladen druk bij deze temperatuur weer te geven. Het groene gebied van een manometer is bedoeld om een geladen toestand voor de blusser weer te geven via het temperatuurbereik waarvoor de blusser is beoordeeld (d.w.z. -65°F tot +120°F).
NFPA 10 vereist het volgende: Simpel gezegd moeten verzegelingen worden vervaardigd en vermeld volgens de strenge UL-normen en mogen ze breken met een maximale kracht van 15 lb wanneer de trekpen wordt verwijderd.
• DCP-blussers blussen brand door het brandstofoppervlak te coaten met chemisch poeder. • Dit scheidt de brandstof van de zuurstof in de lucht en voorkomt dampvorming. Droog chemisch poeder (DCP) blusser.
Een brandblusser die is gemaakt van waternevel en water onder druk, evenals AFFF-schuim, FFFP-schuim en klasse K-blussers , bevriest wanneer deze wordt bewaard bij temperaturen onder de 40 graden Fahrenheit .
Je mag een brandblusser dus niet zomaar (los) op de grond plaatsen. Ze kunnen anders gemakkelijk omgestoten worden. Personen die gebruikmaken van een vluchtroute moeten het blustoestel gemakkelijk kunnen zien.
De meeste branden in huis of op kantoor kunnen geblust worden met een schuimblusser, maar dit blusmiddel is niet altijd geschikt bij vetbranden of vorst. Een poederblusser is voor vrijwel iedere brand geschikt, maar richt meer nevenschade aan. Tot slot is een vetblusser speciaal ontworpen voor keuken- en vetbranden.
Benader de brand altijd achter een sproeistraal, zodat u door een scherm van water wordt beschermd tegen de warmte. Blijf laag, zo zorgt u dat u tijdens het blussen geen rook binnenkrijgt.
Let op: Kooldioxideblussers hebben geen meter. De enige manier om te controleren of een kooldioxideblusser volledig is gevuld, is door de unit te wegen . Het wegen van blussers valt buiten het bereik van de normale visuele inspectie.
De zichtbaarheid is tijdens het blussen dus slecht. Zeker in een relatief kleine ruimte kan dit ervoor zorgen dat de brandhaard niet goed zichtbaar blijft. Dat is natuurlijk wel belangrijk. Daarnaast heeft het bluspoeder een laxerende werking wanneer het wordt ingeademd.
Het niet naleven van deze verplichting kan resulteren in boetes en straffen bij verkeerscontroles. Als je blusser niet in orde is, kost dat je €75.Als hij ontbreekt in de auto loopt de boete op tot €350.
Controleer regelmatig het laadniveau van uw brandblussers. Vervang ze onmiddellijk als ze niet volledig zijn opgeladen. Om dit type brandblusser te controleren, drukt u op de groene knop. Als deze volledig is opgeladen, zou de groene knop onmiddellijk weer naar buiten moeten springen .
Een oude brandblusser die leeg, defect of over datum is, dient gerecycled te worden als klein chemisch afval. Als particulier kun je brandblussers naar het milieudepot van jouw gemeente brengen, aanbieden bij gespecialiseerde afvalverwerkingsbedrijven, of bij een brandblusser leverancier als Brandblusser XL.