Wij kunnen uw start/stop systeem deactiveren waardoor de motor niet meer afslaat en u het knopje niet iedere keer hoeft in te drukken om het systeem uit te schakelen. Naast dat het alleen vervelend is, is het ook slecht voor de motor, motor steunen startmotor en andere componenten welk hier mee in verbinding staan.
Wanneer de accu te leeg is, bestaat de kans dat de motor niet meer gestart kan worden, dus zal het start- stopsysteem niet in werking treden. Het start- stopsysteem wordt uitgeschakeld bij een laadtoestand die minder dan 68% bedraagt.
Het grootste nadeel van een start stop systeem is slijtage in de motor. Doordat de motor vaak stopt en weer wordt herstart , met name met korte ritten en rijden in stadsverkeer zal er in toenemende mate inwendige motorslijtage ontstaan.
start2stop is het eerste start/stop systeem voor auto's (benzine en diesel) dat je achteraf kunt plaatsen. Het maakt auto's gemiddeld 6% zuiniger. De besparing is natuurlijk groter als je veel in druk verkeer of in de file rijdt.
Uit onderzoek blijkt dan ook dat een auto met start-stop systeem 10 tot 20% zuiniger is, dan dezelfde auto zonder dat systeem.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Het Start/Stop-systeem zet de motor tijdelijk af, als de auto stilstaat en start hem vervolgens weer als u uw weg vervolgt. Het Start/Stop-systeem is beschikbaar bij het starten van de motor en is te activeren als aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
Nee, u mag die knop onbeperkt gebruiken. Daarmee zet u het systeem alleen tijdelijk uit. Het is pas illegaal als u de werking definitief ongedaan maakt door ingrijpen in de techniek.
De batterij levert constant stroom voor alle andere functies tijdens het start-stop-proces. Dit soort batterijen doet veel meer dan slechts het starten van de auto. Daarom is de BATTERIJ het HART van uw voertuig. Tegenwoordig worden de meeste auto's met het start-stop-systeem uitgerust.
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
als de auto rijdt laat je de koppeling geheel los. Laat je de koppeling te snel los dan slaat de auto af. Als je dan in de 1e versnelling rijd en je bereikt de 2000 of 2500 toeren per minuut ( omwentelingen van de motor ) dan is dat het moment van overschakelen naar een hogere versnelling.
Om te zien of het start/stop systeem in ingeschakeld is daar een symbool voor gemaakt wat te zien in op het dashboard. Er bestaat een internationaal symbool voor, namelijk de letter A met een pijl eromheen. Als deze wordt getoond op het dashboard is het in werking en is de motor uit.
Het start/stop systeem werkt uitsluitend als de ladingstoestand van de accu boven de 80% is. De dynamo laadt de accu tot 80%, van 80% naar 100% wordt geladen bij afremmen op de motor. Als u het gaspedaal los laat wordt de dynamo maximaal bekrachtigd en zal dan maximaal laden.
6 januari 2009 - De Fiat 500 is vanaf nu leverbaar met Start&Stop-systeem. Wanneer de auto tot stilstand wordt gebracht, schakelt het Start&Stop-systeem automatisch de motor uit. Zodra de rit wordt voortgezet, start de motor automatisch weer.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
Zo beschikken de EFB-accu's grotendeels over dezelfde capaciteit als de AGM-batterij, maar zijn ze niet in staat om remenergie te regeneren. Dit is enkel voorbehouden aan een AGM-variant. Het advies is dus eenvoudig: neem altijd een vervanger van hetzelfde type.
Schakel alle verbruikers, zoals het licht, uit. Druk op de rode start/stopknop. De motor schakelt nu uit. Als de motor niet meer loopt, kun je de koppeling en daarna het rempedaal loslaten.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Rustig rijden is beter voor het milieu: je verbruikt minder brandstof en blaast via de uitlaat dus ook minder CO2, stikstof en andere vervuilende stoffen de lucht in. Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit. En je stoot ook nog eens 25 procent minder stikstof uit.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.