Goede kans dat de zending bij de buren is bezorgd. Dit doen we altijd als we een pakket niet bij je thuis kunnen bezorgen. De zending kan natuurlijk ook in ontvangst zijn genomen door een huisgenoot. De bezorger laat in dat geval een kaartje achter waarop staat op welk adres het pakket is bezorgd.
Als een pakket of brief niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webwinkel waar u iets hebt besteld. Hebt u zelf iets verstuurd wat niet is aangekomen? Neem dan contact op met het postbedrijf.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Na 2 bezorgdagen nog geen pakket? Dan kun je als afzender contact opnemen onderaan deze pagina. Onze chatbot helpt je verder bij vragen of klachten en kan je doorverbinden met een echte collega. Zij gaan dan kijken of ze je pakket kunnen terugvinden.
Verwacht je post met track & trace of een pakket maar staat de status nog op 'Bezorger is onderweg? ' Dan heeft de bezorger helaas wat vertraging. Dit kan komen door drukte onderweg.
Gewone briefpost bezorgen we op dinsdag t/m zaterdag voor 20.00 uur. Post verstuurd vóór lichtingstijd van de brievenbus bezorgen we doorgaans op de eerstvolgende bezorgdag.
Let op: zie je 'Bellen' niet staan?Dan is onze telefonische klantenservice op dat moment gesloten. Daan vertelt je wanneer onze klantenservice weer open is. Ook vertelt hij je op welke andere manieren je wel contact kunt opnemen.
Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden. Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen? En vraag je als koper toch om het op te sturen? Dan is dit voor eigen risico.
57 procent van de respondenten zegt post te krijgen die niet voor hen bestemd is. Anderen zeggen dat PostNL de post te laat bezorgt (51 procent), op een verkeerd adres (35 procent) of dat hun post kwijtraakt (36 procent).
In welke gevallen is het postbedrijf aansprakelijk? In principe is het postbedrijf niet aansprakelijk voor kwijtgeraakte pakketten.Dit geldt echter niet wanneer een pakket aangetekend of verzekerd is verstuurd. In dat geval zal het postbedrijf de waarde vergoeden die de consument bij het verzenden heeft opgegeven.
Hoe lang het duurt om je pakket te bezorgen hangt af van de bestemming. Binnen de Benelux bezorgen wij in de regel binnen de 24 tot 48 uur.Voor verdere bestemmingen is de overkomstduur langer. Kijk voor de verwachte bezorgdatum op binnenlandse of internationale zending.
Er is iets misgegaan waardoor we de zending niet volgens plan konden bezorgen. Dit gebeurt héél soms bij onverwacht grote drukte. Als je nu kijkt op track & trace, vind je daar het juiste bezorgmoment.
De bezorgdagen en -tijden van PostNL zijn maandag t/m zaterdag, van 8.00 tot 22.00 uur. Voor bezorging op maandag wordt een toeslag in rekening gebracht.
We bezorgen pakketten normaal gesproken op de eerstvolgende bezorgdag (maandag t/m zaterdag), maar altijd binnen 2 bezorgdagen. Op track & trace en in je PostNL-app vind je de laatste informatie over je pakket.
Controleer de status van je pakket of post met track & trace
Of open de PostNL-app op je telefoon. Meestal krijg je de track & trace-code van de afzender, bijvoorbeeld via een bevestigingse-mail. Ben jij de afzender? Dan vind je de track & trace-code op het verzendbewijs dat je krijgt van het PostNL-punt.
Dat kan via track en trace en in de Mijn DHL app. Je vindt daar alle informatie over je zending. Heb je geen zendingsnummer? Vraag die dan op bij de verzender.
Wij leveren van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur.
De pakketbezorgers van PostNL komen voortaan geen tweede keer langs met een pakketje. Als de klant of de buren niet thuis zijn, gaat het pakje in het vervolg direct naar een PostNL-locatie.
Toezicht op postbezorging
Postvervoerbedrijven moeten zich houden aan de Postwet 2009. De ACM controleert of dat gebeurt, bijvoorbeeld of postvervoerders het briefgeheim naleven.