Reacties. Maximale snelheid die deze voertuigen mogen rijden.
In ons land is enkel de 60 km-sticker verplicht. Die geeft aan dat een vrachtwagen (+7.5 t) maximum 60 km/uur mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar auto's 70 km/uur mogen rijden.
Hoe zit dat? In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur. Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur.
Reacties. Omdat het soms voor de verkeersveiligheid wensleijk is dat ze iets harder kunnen (om bijvoorbeeld met de flow mee te kunnen). Voorts hangt het ook van het gewicht van de lading af. Als die zwaarbeladen is moet hij misschien "90" om een snelheid van "80" te kunnen bereiken.
Omdat je het gewicht vaak lastig aan de buitenkant kunt inschatten moeten vrachtwagens in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Italië achterop verplicht aangeven hoe hard ze in dat land mogen rijden.
Het beste antwoord
De groene L op de vrachtwagens staat voor LOW NOISE of lawaaiarme voertuigen.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan.
Bij afvaltransporten van/naar of binnen Duitsland, België en Luxemburg moeten verplicht A-borden gevoerd worden. Voor de afzender moet het een afvalproduct zijn, immers voor de ontvanger hoeft het niet om een afvalproduct te gaan.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) 's nachts
In de avond en nacht, tussen 19.00 en 06.00 uur, geldt een maximumsnelheid van 100, 120 of 130 km/h. Hoe hard er gereden mag worden, wordt aangegeven met borden langs de weg. Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h.
De factoren 'hoge snelheid', 'ontwijken' en 'bochten' zijn oververtegenwoordigd. Ook harde wind is een belangrijke oorzaak van kantelen. Bij voertuigen met gevaarlijke stoffen is de kans op vervolgschade groot.
De LZV mag alleen op wegen rijden die zijn vrijgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer; dit zijn in ieder geval alle auto(snel)wegen en belangrijke doorgaande routes. Verder zijn veel bedrijventerreinen en industriegebieden vrijgegeven.
Het LZV (Lange Zware Voertuigen) certificaat is verplicht voor chauffeurs, die rijden met een LZV of Ecocombi.
6x6 (3 assen, allemaal aangedreven) 8x4 (4 assen waarvan 2 aangedreven)
4WD of AWD vindt men traditioneel terug op 4x4 wagens, terwijl bij een 4x2 wagen slechts twee wielen worden aangedreven; dit is dan ook de term voor een normale personenwagen.
Oranje schilden zijn VEREIST tijdens het transport van ALLE gevaarlijke stoffen indien de vrijstellingsgrenzen overschreden zijn, ongeacht hun vervoerswijze of het MTM van het voertuig.
De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn. Tussen 2 voldoende wekelijkse rusttijden mag u 3 maal de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Dit wordt de verkorte dagelijkse rusttijd genoemd. Deze verkorting hoeft u niet op een ander moment in te halen.
Deze voorgestelde snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het beoogde doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
Antwoord van Erik Jan
Kan een flitspaal een vrachtwagen of een auto-caravancombinatie herkennen? Dat kan het. Een radar flitspaal kan de lengte van het voertuig of de combinatie meten. Als deze langer is dan 7 meter gaat het apparaat uit van een vrachtauto of auto met aanhangwagen.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
Sinds 1995 is de snelheidsbegrenzer voor alle zware voertuigen verplicht. De maximumsnelheid voor vrachtwagens in Europa varieert van 80 tot 97 km/h. De begrensde snelheid varieert dan ook per land en per vrachtwagen. In sommige vrachtwagens is dit slechts 82 km/h, maar 88 km/h of 90 km/h is ook gangbaar.
Sinds maandag 16 maart 2020 is op alle Nederlandse snelwegen de maximumsnelheid overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur ) 100 km/u. 's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden.