Die geeft aan dat een vrachtwagen (+7.5 t) maximum 60 km/uur mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar auto's 70 km/uur mogen rijden. Op autosnelwegen mogen vrachtwagens maximum 90 km/uur rijden. Ze zijn ook begrensd, dus het is voor een vrachtwagen niet mogelijk om sneller te rijden.
Hoe zit dat? In Nederland mag een vrachtwagen op de autoweg maximaal 80 kilometer per uur. Maar omdat die maximumsnelheid in een aantal landen in Europa 90 km/uur is, zijn de verplichte snelheidsbegrenzers in vrachtwagens volgens de Europese richtlijn afgesteld op 90 km/uur.
Reacties. Omdat het soms voor de verkeersveiligheid wensleijk is dat ze iets harder kunnen (om bijvoorbeeld met de flow mee te kunnen). Voorts hangt het ook van het gewicht van de lading af. Als die zwaarbeladen is moet hij misschien "90" om een snelheid van "80" te kunnen bereiken.
Omdat je het gewicht vaak lastig aan de buitenkant kunt inschatten moeten vrachtwagens in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Italië achterop verplicht aangeven hoe hard ze in dat land mogen rijden.
Maximumsnelheid vrachtverkeer
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Reacties. Maximale snelheid die deze voertuigen mogen rijden.
Bij afvaltransporten van/naar of binnen Duitsland, België en Luxemburg moeten verplicht A-borden gevoerd worden. Voor de afzender moet het een afvalproduct zijn, immers voor de ontvanger hoeft het niet om een afvalproduct te gaan.
Reacties. De aanduiding T.I.R. is vaak te vinden op vrachtwagens. Deze vrachtwagens zijn voorzien van een door de douane aangebrachte verzegeling, die niet mag worden verbroken. Verbreking ervan is strafbaar.
Het beste antwoord
De groene L op de vrachtwagens staat voor LOW NOISE of lawaaiarme voertuigen.
Antwoord van Erik Jan
Kan een flitspaal een vrachtwagen of een auto-caravancombinatie herkennen? Dat kan het. Een radar flitspaal kan de lengte van het voertuig of de combinatie meten. Als deze langer is dan 7 meter gaat het apparaat uit van een vrachtauto of auto met aanhangwagen.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
Dit is transport over het land via: colli, tanks en los gestorte gevaarlijke goederen. De afkorting ADR is afkomstig van de Franse titel voor het verdrag van het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg. Dit verdrag stamt uit 1957.
Het TIR-carnet
Zo'n carnet is geldig voor één enkele reis. Het is in het Frans en het Engels maar moet ingevuld worden in de taal van het land van vertrek. Het carnet bevat een aantal bladen of stroken.
De geldigheid van een TIR-carnet wordt bij uitgifte door NIWO/Carnet TIR op het schutblad vermeld. Deze bedraagt bij TIR-carnets met 6 of 14 bladen 45 dagen.
TIR staat voor "Transports Internationaux Routiers". De TIR-Overeenkomst is een internationaal verdrag uit 1975 dat tussen douane-administraties tot stand is gekomen onder toezicht van de Economische Commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties.
6x6 (3 assen, allemaal aangedreven) 8x4 (4 assen waarvan 2 aangedreven)
4WD of AWD vindt men traditioneel terug op 4x4 wagens, terwijl bij een 4x2 wagen slechts twee wielen worden aangedreven; dit is dan ook de term voor een normale personenwagen.
Een oplegger wordt ook wel een trailer genoemd, dit betekent beide hetzelfde en staat voor een aanhangwagen die steunt op het voorste deel van een vrachtwagen (de trekker). Een vrachtwagen is dus eigenlijk een combinatie van een trekker en een oplegger.
De eerste echte vrachtwagen is in 1896 uitgebracht door Gottlieb Daimler en Karl Benz. Deze vrachtwagen was eigenlijk een personenwagen die een achterwielaandrijving had via leren riemen. Dit was het basisontwerp voor de eerste vrachtwagens. Iets later dan de benzinemotor kwam de dieselmotor.
Het LZV (Lange Zware Voertuigen) certificaat is verplicht voor chauffeurs, die rijden met een LZV of Ecocombi.