Omdat er dan weinig tot geen verkeer is. Als je dan voor het rode licht staat, terwijl er geen ander verkeer te bekennen is, zou je geneigd kunnen raken om door rood te rijden. Wat, als er dan tóch iemand aankomt, tot gevaarlijke situaties kan leiden. Dus kunnen ze beter uitstaan of met oranje knipperlichten werken.
Dat is omdat sommige stoplichten niet bewust zijn van de aanwezigheid van auto's. De oranje stoplichten zorgen voor een goede doorstroming bij aanstroom van weinig auto's. Als het niet zo druk is, bijvoorbeeld laat op de avond of 's nachts, kan het verkeer zich prima zelf redden.
Ze schakelen over op knipperende lichten tijdens daluren, omdat de hoeveelheid verkeer de gebruikelijke rood-groen lichtcyclus niet rechtvaardigt . De kruispunten die de hele nacht rood-groen licht hebben, hebben constant verkeer of maken deel uit van een gecoördineerd signaalsysteem.
Tussen 20.00 en 06.00 uur worden de verkeerslichten in het centrumgebied uitgeschakeld, waarna de normale voorrangsregels van kracht zullen zijn. Daarnaast zal de doorstroming rondom de Eektestraat worden verbeterd, door de hoofdrichting standaard groen licht te geven als er minder verkeer is.
In de VS, Canada, Brazilië, Australië en Nederland hoeft het verkeer niet te stoppen als er geel knippert, maar bestuurders moeten wel voorzichtig zijn omdat tegenliggers de kruising kunnen oprijden nadat ze gestopt zijn. Dit kan worden gebruikt als er een storing is met de signalen, of laat in de nacht als er weinig verkeer is .
Heb je je ooit afgevraagd waarom onze stoplichten rood aangeven als “stop” en groen als “ga”? Nou, in de jaren 1840 namen de Britse spoorwegen een systeem van vlaggen, lampen en seinen aan waarbij rood gevaar betekende, wit veiligheid en groen voorzichtigheid .
Geel licht (in de volksmond vaak oranje genoemd) betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 310,-.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
De camera wordt pas in werking gesteld 'ergens' tussen nul en één seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft. De politie stelt deze 'pardontijd' in, maar niet duidelijk is op basis waarvan deze tijd daadwerkelijk wordt bepaald.
In België en Nederland maakt een oranje knipperend licht duidelijk dat de verkeerslichten even buiten gebruik zijn. Vaak is dit 's nachts als er minder verkeer rijdt. Natuurlijk moet u dan nog wel rekening houden met de verkeersregels.
De spanningsvariaties
Naast de fysieke voorzieningen kan de elektrische hartslag van de stad haperen, waardoor straatverlichting gaat flikkeren. Spanningsschommelingen, veroorzaakt door stroompieken, blikseminslagen of bouwactiviteiten, verstoren de constante stroom van elektriciteit, wat zich manifesteert als flikkeringen in de stedelijke nacht .
Zwarte bakjes aan de verkeerslichten met rode ledjes zijn geen camera's. Het is meestal een radar detectie om te detecteren of er voertuigen aankomen of niet. Zo kunnen de verkeerslichten beter gestuurd worden afhankelijk van het verkeer. De radar werkt via het doppler effect.
De stad met de meeste verkeerslichten ter wereld is New York, met een verkeerslicht per 617 inwoners. Valencia staat op de eerste plaats in Europa. De stad heeft 1.100 verkeerslichten en 792.492 inwoners, dus er is een verkeerslicht per 720 inwoners.
In Bhutan zijn geen stoplichten aanwezig, maar soms wel een verkeersregelaar. Verleen op kruisingen altijd voorrang en volg altijd de aanwijzingen op van een verkeersregelaar.
In de wet (artikel 79 RVV 1990) staat dat je verplicht bent om te stoppen voor een rood licht. Je moet gestopt zijn voor de stopstreep. Als er wordt vastgesteld dat jouw voertuig over de stopstreep is gereden terwijl het licht op rood stond ben je dus door rood gereden.
Knipperend: Je mag doorrijden, maar wees heel voorzichtig.Je moet altijd stoppen als je een kruispunt ziet.
Gevolgen van door rood rijden
Strafpunt: Beginnende bestuurders vallen onder het puntenrijbewijs systeem. Voor ernstige verkeersovertredingen, zoals door rood rijden, kan een strafpunt worden toegekend. Als je binnen vijf jaar drie strafpunten krijgt, kan je rijbewijs worden ingenomen.
Door rood licht rijden: 300 euro. Negeren rood kruis: hoogte boete wordt vastgesteld door officier van justitie. Afslaan zonder richting aan te geven: 120 euro. Met een motorrijtuig rijden terwijl kentekenplaten niet behoorlijk leesbaar zijn: 180 euro.
Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen.
Wanneer je per ongeluk door het rood rijdt, krijg je mogelijk een onmiddellijke inning.Dit is een voorstel tot betaling, zoals een boete, die je kan ontvangen zonder dat je voor de politierechtbank hoeft te verschijnen.
Als u onmiddellijk stopt, hebt u geen overtreding begaan, ongeacht het feit dat een deel van het voertuig voorbij de stoplijn is. Er is sprake van een overtreding als u probeert door te rijden terwijl het licht op rood staat . De regels zijn dat de overtreding is begaan als u niet onmiddellijk stopt.
Als de politie of een flitspaal jou betrapt op deze verkeersovertreding, kost de boete 280 euro exclusief administratiekosten. De regels over het oranje stoplicht gelden overigens ook voor fietsers. Ben je te laat, dan krijg je ook hier een boete voor rijden door rood licht.
In het verkeerslicht kan ook een pijl zijn aangebracht. Wanneer dit het geval is, geldt het verkeerslicht alleen voor de bestuurders die de richting van de pijl aanhouden. Als een verkeerslicht met pijl groen is hoef je geen verkeer te verwachten van de tegenovergestelde richting.
De kans dat je ongezien door het rood licht rijdt, is vrij klein. De politie vertrouwt hiervoor grotendeels op de werking van de roodlichtcamera's, maar ook verkeersagenten of fietspatrouilles kunnen de verkeersovertreding vaststellen.
Belangrijkste punten: Let op : Wanneer u een knipperend geel licht tegenkomt, betekent dit dat u voorzichtig moet rijden. Rijd langzamer, wees alert en bereid u voor om voorrang te verlenen aan tegemoetkomend verkeer of voetgangers. Controleer uw omgeving: Controleer uw omgeving voordat u door een knipperend geel licht rijdt.