Met WiFi Assistentie kun je zorgen dat dit automatisch wordt opgelost.Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
Slimme netwerkwissel zorgt er namelijk voor dat je telefoon automatisch overschakelt op 4G als het Wi-Fi signaal wat zwakker wordt. Als je die uitzet, blijft je telefoon verbonden met je Wi-Fi netwerk.
Mobiele data in- of uitschakelen
Om mobiele data in of uit te schakelen, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
Het mobiele 4G-netwerk is zo goed dat je je kan afvragen waarom je nog een vaste internetaansluiting nodig hebt. 4G is vaak sneller dan de snelheid die je krijgt bij een instapabonnement voor vaste verbindingen. Vooral de uploadsnelheid is hoog, daar kunnen de kabel en ADSL vaak niet tegenop.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Bereik controleren
Controleer of je bereik hebt. Je kunt dit zien aan de streepjes die bovenin je scherm staan. Heb je hier een 'G' (gprs) of een 'E' staan dan zit je op een langzamer netwerk en zul je vertraging merken tijdens het internetten. Controleer het bereik op de dekkingskaart.
Start je apparaat opnieuw op.
Als opnieuw opstarten niet werkt, schakel je tussen wifi en mobiele data: Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is.
Ten eerste kun je proberen om je Samsung telefoon uit- en aan te zetten. Daarnaast is het resetten van de netwerk instellingen een mogelijke oplossing. Soms kan een update of nieuwe app ervoor zorgen dat de netwerkinstellingen aangepast worden. Een reset kan de problemen verhelpen.
Geen extra kosten: bellen via 4G gaat van je belbundel en gebruikt geen data.
Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk om te zien welke apps veel data slurpen. De teller telt eeuwig door tot het moment dat je hem reset. Onhandig, als je wilt weten hoeveel data je bijvoorbeeld deze maand hebt gebruikt.
Apps als YouTube en Netflix verbruiken meer data dan alleen chat-apps. Als een app zoals Facebook veel data verbruikt, kun je er ook voor zorgen dat die app geen data verbruikt als je op mobiel internet zit. Dat doe je door het schuifje uit te zetten. Scroll helemaal naar onderen in deze lijst.
Achtergronddata voor specifieke Android-apps beperken
Ga naar Instellingen > Netwerk & internet > Mobiel netwerk. Stap 2. Tik op Gegevens over app-gebruik om te zien welke apps veel data gebruiken.
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data'. Als u dit scherm ziet, is 5G op uw apparaat geactiveerd. Als u dit scherm niet ziet, neem dan contact op met uw aanbieder om te bevestigen dat uw abonnement 5G ondersteunt. Schakel de vliegtuigmodus in en vervolgens weer uit.
Sinds de lancering van de iPad 3 en vooral de iPhone 5 wordt er zeer veel over LTE gesproken. Maar wat betekent het? LTE staat letterlijk voor Long Term Evolution en is concreet een nieuwe standaard voor mobiel internet.
iOS Netwerkinstellingen herstellen
Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ tik hier op 'Herstel netwerkinstellingen' om de netwerkinstellingen te herstellen. Zodra dit voltooid is dien je opnieuw verbinding te maken met je wifi netwerk.
Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Schakel de router en alle apparaten die verbinding met internet maken uit. Controleer alle draden waarmee de router is aangesloten op de stroom en op de kabel –of telefoonaansluiting. Haal de router een minuut of 2 van de stroom af, sluit deze vervolgens weer op de stroom aan en zet de router aan.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Herstel netwerkinstellingen: Alle netwerkinstellingen worden verwijderd. Bovendien wordt de apparaatnaam die is toegewezen in 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Info' opnieuw ingesteld op "iPhone" en worden handmatig vertrouwde certificaten (zoals voor websites) gewijzigd in niet-vertrouwde certificaten.
Wat is dataroaming? Als je in het buitenland bent en online gaat met je mobiele apparaat, maak je verbinding met een lokaal netwerk. Via dat netwerk maak je contact met het netwerk van je eigen provider. Dit heet roaming of dataroaming.
Een aantal diensten komen vaker voorbij bij gebruikers die hoger MB-verbruik hebben. Video's streamen (Netflix, Ziggo Go, Videoland, YouTube, internet radio, …) Updates van apps (App Store / Google Play Store) & software-updates (iOS / Android systeem-updates).
Kies Netwerk en selecteer Verbindingen. Selecteer de verbinding die u wilt wijzigen. Schakel vervolgens, onder Datagebruik, de optie Als verbinding met een datalimiet instellen in of uit.
Op je Android-smartphone kun je roaming aanzetten via de instellingen. Hoe dat precies gaat is bij elk Android-toestel en elke Android-versie verschillend, maar je vindt de optie via Instellingen > Netwerken > Mobiele data > Dataroaming - of iets wat daarop lijkt.