Bij een sportonderstel is de veerweg korter.De auto ligt ook wat lager op de weg en de veren zijn stugger. De kans bestaat dat als u alleen de veren vervangt, de auto nog steeds lager op de weg ligt omdat de schokdemper de uitgaande beweging van de vering beperkt.
Even aan de hand van het kenteken of chassisnummer de KIS-lijst opvragen en je weet het.
Wie echter wat meer in zijn auto wil investeren, kiest een sportophanging. Deze bestaat uit een set schokdempers en veerpoten. Deze sets komen inclusief veerpootlagers en andere montageonderdelen. Een sportophanging is over het algemeen net zo moeilijk of makkelijk te monteren als een gewone veerpoot.
De eenvoudigste manier om te bepalen of je te maken hebt met een M-onderstel, is het volgende: neem je schuifmaat en meet de dikte van de voorste stabilisatorstang aan de uiteinden van deze stabilisator. Heeft de stabilisatorstang een dikte van 25 mm, dan heb je een BMW met M-onderstel op de brug staan.
Bij een sportonderstel is de veerweg korter. De auto ligt ook wat lager op de weg en de veren zijn stugger. De kans bestaat dat als u alleen de veren vervangt, de auto nog steeds lager op de weg ligt omdat de schokdemper de uitgaande beweging van de vering beperkt.
Met het adaptieve M onderstel hoeft u niet langer te kiezen tussen comfort en dynamiek. Omdat het systeem zich in een fractie van een seconde sensorgestuurd aanpast aan de heersende omstandigheden en volledige veiligheid biedt, zelfs in moeilijke rijsituaties.
Verlagingsveren geven de auto een sportieve uitstraling. Verlagingsveren brengen het zwaartepunt van de auto dichterbij de weg. Verlagingsveren verbeteren wegligging stabiliteit. Verlagingsveren gaan niet ten koste van het rijcomfort.
Met de adaptieve M sportophanging hoeft u niet langer te kiezen tussen comfort en dynamiek. Omdat het systeem zich in een fractie van een seconde sensorgestuurd aanpast aan de heersende omstandigheden en volledige veiligheid biedt, zelfs in moeilijke rijsituaties.
Het BMW M Sport pakket omvat een donkerder exterieur, interieurbekleding, kleine M Badges, grotere wielen, een eigenaardig stuurwiel, en een sportiever ogende body kit. Merk op dat de wielen er in verschillende maten en types zijn. Je kunt kiezen uit 19-inch M-dubbelspaaks wielen of 20-inch M-dubbelspaaks wielen.
BMW M GmbH (voorheen: BMW Motorsport GmbH) is een onderdeel van de Duitse autofabrikant BMW. BMW M, ook bekend als M-Techniek of gewoon "M" (voor "Motorsport"), werd aanvankelijk opgericht om het raceprogramma van BMW (dat in de jaren zestig en zeventig zeer succesvol was) te vergemakkelijken.
M Sportpakket
Zo kun je op iedere BMW kiezen voor het M-Sportpakket. Dan krijg je dikkere bumpers, grotere velgen en andere lakkleuren, maar bovenal -daar heb je 'm- verschijnt er op de flanken een M badge. Dat kan dus ook op je voorwiel aangedreven 2-serie Grand Divorce Gran Tourer of op je 3-serie met driecilinder.
Nieuw voor alle BMW 3 Serie-modellen is het Innovation-pakket waarmee je kunt zien en gezien worden. Het bestaat uit xenon-koplampen, adaptive cornering verlichting, High-Beam Assistant en Head-Up Display. Ook is er Speed Limit Info inclusief een indicator die aangeeft wanneer je niet kunt inhalen.
Het lederen M-sportstuur ligt perfect in de hand en is multifunctioneel. U kunt met het stuur dus ook alle rij-hulpsystemen en multimedia bedienen! Achter het stuur treft u de nieuwe digitale cockpit. De zitpositie is zoals u van een BMW mag verwachten: comfortabel en sportief.
De adaptive air suspension – een luchtveringsysteem met adaptieve dempers – biedt een groot bereik tussen comfortabel reizen en een sportieve afstelling. Het maakt tevens niveauregeling mogelijk. Het systeem kent verschillende afstellingen voor de verschillende modellen.
Rijstrookondersteuning waarschuwt je met visuele waarschuwingen (lampjes), geluidsignalen of trillingen als je de rijstrook onbedoeld dreigt te verlaten. Bij steeds meer voertuigen kan Rijstrookondersteuning ook ingrijpen en licht terugsturen.
Bij de wielophanging met dempercontrole meten sensoren de bewegingen van alle vier de wielen alsmede de acceleratie in langs- en dwarsrichting. De dempingkarakteristiek wordt vervolgens aangepast op de staat van het wegdek en de rijsituatie.
Een andere goedkope optie is het monteren van verlagingsveren. Meestal kost dit rond de 200 euro voor een set. Dit is veilige manier om je auto te verlagen. “Door een kleinere bodemspeling wordt het zwaartepunt verlaagd en dit verbetert de prestaties”, legt de specialist uit.
Zo gaat het centrum na of de positie van de wielen nog altijd overeenkomt met de voorschriften van de autofabrikant. Tijdens de keuring checkt het keuringscentrum: de afstand tussen de 2 achterste en de 2 voorste wielen. Die mag maximaal 2% langer of korter zijn dan voor de verlaging.
Je kunt je auto verlagen door de bestaande veren aan te passen, andere veren te plaatsen, met of zonder hulpstukken de veeruitslag te veranderen of torsiestangen of complete veerpoten te vervangen. De bodemvrijheid moet minstens 11 cm blijven. Het verlagen van je auto moet gebeuren door een erkende specialist.
M Performance modellen beschikken standaard over het M Sportpakket. Dit omvat behalve het M sportonderstel eveneens het M Aerodynamicapakket, dat onder meer vergrote luchtinlaten biedt in de voorbumper om de motor te koelen, en een diffusor in contrasterende kleur.
In 2011 voorziet BMW M GmbH de M5 (F10) voor het eerst van een motor met dubbele turbocompressor. De motor levert 560 pk (412 kW) en is op dat moment het krachtigste model in het gamma van BMW.
Volgens geruchten zal BMW stoppen met de “E” codering voor zijn modellen. De kenners weten dat huidige 3-serie de code E90 heeft, de vorige generatie de code E46 en de generatie daarvoor de code E36. Volgens een artikel Wikipedia staat de “E” voor het Duitse woord Entwicklung (vertalen? nee toch).
LCI, oftewel Life Cycle Impulse, dat is BMW's (interne) aanduiding voor de vernieuwde 3-serie. Het woord facelift wordt niet in de mond genomen.
Motoren in de eerste serie E90's (en E91: touring) zijn overgenomen uit de vorige generatie 3 Serie. BMW vervangt de zescilinder (E46) in de 320i voor een viercilinder (E90). Verder staan er kort na de release een 318i, 325i, 330i, 318d, 320d en 330d klaar.
Om de actuele voertuigstatus in de My BMW App weer te geven, tikt u in het tabblad "Auto" op het beeld van uw BMW of op "Status controleren". Afhankelijk van de productiedatum en de uitvoering van uw BMW ziet u de status van "Portieren & Ramen", "Controleberichten Bekijken" en de onderhoudsbehoefte voor uw BMW.