De auto kan zelfs gaan slippen of in een spin raken. Dit gebeurt wanneer het water tussen de banden en het wegdek niet snel genoeg kan worden afgevoerd. Dit laagje water hoopt zich op voor de band totdat de druk van de band hoger wordt dan de druk van de band op de weg.
Wat te doen bij slippen? Mocht je om een of andere reden toch in de slip raken, laat dan het gaspedaal en rem helemaal los. Probeer vervolgens weer langzaam te remmen. Indien de auto blijft slippen, trap dan de koppeling zo ver mogelijk in en draai het stuur in de richting waar je naar toe wilt.
Het is overigens goed om zo'n situatie eens in de praktijk te ervaren en te trainen. Bij correctie van een slip helpt het als de wielen van de auto 'vrij' kunnen draaien, en daarin niet worden belemmerd door aandrijving of remmen. Blokkerende of doorslippende wielen kunnen namelijk geen dwarskrachten overbrengen.
Gewoon een half uurtje laten afkoelen op een parkeerplaats is vrijwel altijd voldoende. Natuurlijk moet je hierna wel de koppeling juist behandelen. Dus: ruw(er) op laten komen. Liever de banden even laten slippen dan de koppeling!
Wanneer de koppelingsplaat zo dun is geworden dat hij slipt, treden serieuze problemen op. De auto zal moeite hebben met schakelen en op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer vooruitkomen. Laat het niet zover komen. Door je koppeling op tijd te laten vervangen, voorkom je onveilige situaties op de weg.
Je auto kan op twee verschillende manieren in de slip raken. Onderstuur wordt ook wel voorwielslip genoemd. Bij deze slip blokkeren je voorwielen en wordt de bocht die je maakt groter. Bij overstuur, ook wel achterwielslip genoemd, breekt de achterkant van de auto uit en wordt de bocht ineens een stuk krapper.
Prijs. De slipcursus 3.0 kost € 99,- per persoon.
De beste manier om uw voertuig af te remmen, is om de koppeling in te drukken - als u in een schakelauto rijdt. Dit onderbreekt de krachtoverbrenging van de motor en zal het voertuig afremmen. Als u in een automaat rijdt, zet u de versnelling in N. Dit helpt ook de snelheid van de auto te verminderen.
Bij onderstuur maakt de auto een ruimere bocht dan je zou verwachten op basis van de stand van je stuurwiel en bij overstuur duikt de auto juist richting binnenbocht, het één is in basis zelfcorrigerend het ander juist niet.
Overstuur ontstaat wanneer bij het maken van een bocht de achterkant de voorkant probeert in te halen. De maximale grip op de achterwielen wordt dan overschreden waardoor de achterbanden naar buiten glijden. Om overstuur te corrigeren kan je tegensturen waardoor de auto weer recht op de weg komt.
De auto glijdt als het ware over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht. Onderstuur kan worden opgeheven door te zorgen voor meer grip op de voorwielen. Daartoe kan de bestuurder gas terugnemen, maar ook het verminderen van de stuuruitslag (dus minder scherp sturen) zal het onderstuur verminderen.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Wanneer slipt de koppeling? Een slippende koppeling is vooral te herkennen tijdens het optrekken. Wanneer je de koppeling op laat komen, versnelt de auto nauwelijks. Is de auto al op snelheid en geef je flink gas bij om in te halen, dan merk je ook dat de auto niet versnelt zoals je gewend bent.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Geen voet op koppeling
Helaas is dit gedrag erg slecht voor de koppeling. Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.