Een zware, diepe kiel maakt dat het zwaartepunt van de boot onder het drukpunt ligt. Zodra de boot schuin komt te liggen, wordt het oprichtend koppel groter door de invloed op de zwaartekracht en de opwaartse kracht en wordt het geheel in balans gehouden. Deze krachten samen zorgen ervoor dat de boot niet omslaat.
Kapseizen is het omslaan van een boot. Meestal is dit het gevolg van het verschuiven van zware lading in het schip, waardoor het schip slagzij maakt en uiteindelijk kan omdraaien. Ook golven opgewekt door andere schepen of de wind kunnen leiden tot kapseizen van het schip.
Wanneer het waait gaat de boot wel een beetje schuin, maar dat hoort zo. Wanneer het hard waait gaat de boot wat verder schuin maar kan nog steeds niet omslaan. Onder water zit namelijk een hele zware kiel aan de boot.
Voor de wind zeilen
Als de wind van achter komt dan vouw je het zeil zoveel mogelijk uit, zodat je een zo groot mogelijk oppervlakte hebt. Op die manier vang je zoveel mogelijk luchtmoleculen op die tegen het zeil aanwaaien. Omdat deze luchtmoleculen snelheid en massa hebben beweegt het zeil en de boot naar voren.
Door de stroming tijdens het varen zorgen de elektrisch of hydraulisch aangestuurde vinnen voor een liftende of neerwaartse kracht waardoor het schip stabiel gehouden wordt.
Een zware, diepe kiel maakt dat het zwaartepunt van de boot onder het drukpunt ligt. Zodra de boot schuin komt te liggen, wordt het oprichtend koppel groter door de invloed op de zwaartekracht en de opwaartse kracht en wordt het geheel in balans gehouden. Deze krachten samen zorgen ervoor dat de boot niet omslaat.
Een zeil vertraagt en buigt de vrije stroming van wind af. Daardoor ontstaat er een drukverschil tussen de aan-de-windse kant van het zeil en de van de wind afgekeerde zijde.
Het wereldsnelheidsrecord voor een zeilboot is bijna 20 km/h scherper gesteld. De ietwat vreemd aandoende Vestas Sailrocket neemt het record over van KiteSurfer Robert Douglas. Om de boot stabiel te houden is het zeil enkele meters naast de romp geplaast.
Het lijkt op het eerste gezicht onmogelijk: met zeilen sneller gaan dan de wind. Toch kan het. Bij het ijszeilen kunnen snelheden van 100 km/h gehaald worden, twee à drie maal zo snel als de windsnelheid.
Volgens de definitie is een zeil een “doek op een schip dat bedoeld is om de kracht van de wind te vangen en om te zetten in een voortstuwende kracht voor het schip”.
Wat is het Roer? Een roer is een beweegbaar stuurvlak en bevindt zich onder- of achterop een schip/boot.
Om te kunnen blijven drijven, dient de opwaartse kracht op het lichaam gelijk te zijn aan het eigen gewicht. Om in dezelfde toestand te blijven liggen, dienen de opwaartse kracht en het gewicht boven elkaar te liggen. Het gewicht of deplacement Δ van het schip grijpt aan in G, het scheepszwaartepunt.
De Polyvalk kan men huren voor een hele dag of dagdeel. De zeilboot staat bekend om de eenvoud waarmee gezeild kan worden en omslaan is eigenlijk niet mogelijk.
Bij zeilschepen steekt de kiel vaak onder de scheepsbodem uit. Een kiel die onder de scheepsbodem uitsteekt vergroot het lateraal oppervlak van het zeilschip, zodat het schip meer weerstand biedt tegen verlijeren. Naarmate een zeilschip minder neiging heeft om te verlijeren kan het scherper aan de wind varen.
Een boot zinkt natuurlijk niet zomaar. In Nederland zijn er steeds meer oude pleziervaartuigen. Deze worden niet meer gebruikt en blijven dagen, maanden of zelfs jaren liggen aan de waterkant. Natuurlijk hartstikke zonde, want deze bootjes kunnen in de meeste gevallen een tweede leven krijgen.
Hoe hoog je aan de wind kan varen, hangt af van de verhouding tussen weerstand en lift op de kiel en de zeilen, en de verhouding tussen bootsnelheid en windsnelheid. Tipwervel weerstand (de dominante component van de waterweerstand) gaat kwadratisch met de sterkte van de wervel.
Met een zeil kun je de wind vangen en gebruiken. Dat kan bij wind die van achteren komt, maar ook bij wind van opzij. En zelfs bij wind die (schuin) van voren komt. Het eerste wat je als zeiler moet doen voor je vertrekt, is kijken waar de wind vandaan komt.
Wist je dat de Franse startup Syroco lab werkt aan de snelste zeilboot aller tijden. In 2022 moet het gaan gebeuren: een door wind aangedreven boot moet de snelheidsbarrière van 150 kilometer per uur doorbreken.
De Atlantische oceaan over zeilen, van Tenerife naar Barbados, is zo'n 2556 zeemijlen. Wat neerkomt op ongeveer 4733 kilometer. Ga er vanuit dat je ongeveer 7 knopen vaart (wat voor een catamaran haalbaar moet zijn), wat nog geen 13 kilometer per uur is en je komt al snel uit op ruim 15 dagen varen.
Voor een beginner is het leuk zeilen tussen de 5 en 10 knopen (2 à 3 Bft). Een meer gevorderde zeiler haalt zijn plezier misschien eerder uit een windkracht tussen de 11 en de 15 knopen (4 Bft). Het is niet zo dat men met veel zeilervaring per definitie ook veel wind aan kan.
Kon ik maar varen...
Iedereen kan leren varen. Soms mag je zelfs al varen zonder vaarbewijs. Maar de regels kennen is in ieder geval een must. Doe je kennis van het varen op bij een HISWA Vaarschool middels een theoretische cursus of praktijkles.
Leren zeilen is voor niemand moeilijk. Kinderen stappen net zo gemakkelijk in de boot als volwassenen; het is een sport voor jong en oud. Wie ermee wil beginnen, kan het beste een watersportvereniging in de buurt zoeken; daar krijg je les van ervaren instructeurs.
Gebruik de val van de fok om de fok te hijsen (fok of genua), en zet de val vast op de kikker. Beide zeilen zullen nu vrijelijk bewegen. Je hijst altijd eerst het grootzeil en dan de fok, omdat het makkelijker is om de boot in de richting van de wind te houden met het grootzeil.