Er zijn meestal 3 oorzaken waarom de remkracht van hydraulische schijfremmen afneemt: De remblokken zijn versleten: in dit geval moet je ze vervangen. De remschijven en/of remblokken zijn vuil: Lees hier hoe je deze schoonmaakt. Er zit lucht in het remsysteem: In dit geval moet je de remmen ontluchten.
Hoe vaak je je remmen moet ontluchten? Het is sowieso aan te raden om minimaal 1 tot 2 x per jaar de remmen van je mountainbike preventief te ontluchten. Na verloop van tijd is de remolie namelijk niet meer helder doordat er wat stof in komt.
Plaats de remblokken en het wiel terug, knijp een paar keer in de remhendel en je bent klaar. Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Maak 2 gaatjes in de deksel, eentje voor het slangetje en een voor de ontluchting. Vul alvast een beetje remvloeistof in het potje zodat het einde van het slangetje in de vloeistof komt te hangen. Zo voorkomt u dat er lucht in het systeem komt. Hou in beide gevallen nieuwe remvloeistof bij de hand.
Stappen. Maak de remhendel los en draai deze totdat de ontluchtingsschroef op het hoogste punt staat. Demonteer de remklauw en plaats de spreider tussen de remblokjes of gebruik de wig als u de remblokjes hebt verwijderd. Vul een spuit met 20 ml Bardahl minerale olie en sluit het hulpstuk aan op de remhendel.
Is het aan te raden om de remolie te vervangen door nieuwe? In zijn algemeenheid is een keer ontluchten na 5 jaar wel aan te raden. En als je dan toch het systeem open hebt dan is vervangen van de olie natuurlijk een goed plan.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Shimano minerale schijfremolie is geschikt voor alle hydraulische Shimano schijfremmen. Met deze olie kun je jouw schijfremmen ontluchten, zodat ze weer remmen zoals het hoort. Deze olie wordt geleverd exclusief ontluchtingsmateriaal en schenktuit.
In de achterkant van je remhendel zit een Torx inbus boutje. Deze kun je naar binnen of naar buiten draaien. Als je deze naar binnen draait komt er meer druk op de remleiding te staan en komen de blokken dichter bij de velg. Je kunt dus weer remmen.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Breng de ontvetter aan op de remschrijven van de fiets.
Voor het schoonmaken van je fiets remschijven raden wij WD-40 Bike Degreaser aan. Dit is op basis van oplosmiddel waardoor het vet, olie, stof en vuil verwijdert zonder residu achter te laten.
Over het algemeen raden we aan om de remmen te ontluchten als het drukpunt verschuift of sponsachtig voelt. Vervang de volledige remvloeistof als deze lange tijd in gebruik is geweest. We raden aan om het remsysteem minstens één keer per jaar te controleren, ongeacht de prestaties.
Bij de hydraulische velgrem worden er remblokjes met behulp van oliedruk op de velg gedrukt. Dit zorgt voor een krachtig remeffect.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
Remmen ontluchten
Er zijn twee manieren om de oude remvloeistof te verwijderen en tegelijkertijd het remsysteem te ontluchten, namelijk door de vloeistof met de remhendel/het rempedaal eruit te pompen naar een opvangbak of door de vloeistof op te zuigen met een vacuümpomp (zie afb. 1c).
Als er lucht in je leidingen zit dan krijg je geen pedaaldruk. Kan ook gewoon zijn dat de remklauwen te heet worden. Dan gaat je vloeistof koken en dan krijg je er ook lucht in.
Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.