Als je auto niet meer in de achteruit gaat, kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. Zo kan het zijn dat er onvoldoende transmissievloeistof beschikbaar is of dat deze vloeistof vervuild is. Verder kan het zijn dat de koppeling stuk is of dat er iets met de versnellingsbak zelf aan de hand is.
Het vervangen van de koppeling is in dit geval de enige mogelijke uitkomst. Het kan ook zo zijn dat de ringen van de tandwielen zelf versleten zijn, of de vertanding op de wielen niet meer in orde is. Dit gebeurt veel minder vanwege de hoge kwaliteitseisen aan de materialen die gebruikt worden.
Een slecht schakelende versnellingsbak
Tijdens het schakelen maakt uw auto dan schokkende bewegingen. Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak.Lekkende / lage vloeistof.Knarsend geluid of trillingen.Verbrande geur in auto als symptoom van kapotte versnellingsbak.
Er is een makkelijke test om erachter te komen of de versnellingsbak nog in orde is. Druk de koppeling in, zet de pook in een versnelling, en probeer en deze met lichte kracht in de naast gelegen versnelling te duwen, zonder eerst in de neutraal stand te komen.
Controleer de temperatuur van de versnellingsbakbehuizing met een infraroodthermometer of infraroodcamera . Analyseer versnellingsbakolie op tekenen van oxidatie of thermische degradatie met behulp van tests op locatie en in het laboratorium. Analyseer versnellingsbakolie met behulp van deeltjestellers, spectrometrische analyse en ferrografie om slijtageresten te detecteren.
Veelvoorkomende koppelingsproblemen zijn onder andere een slippende koppeling, moeite met schakelen, ongewone geluiden en een zacht of trillend koppelingspedaal . Uw versnellingsbak kan defect zijn als het moeilijk is om te schakelen, of als u merkt dat de versnelling slipt of dat er knarsende geluiden zijn bij het schakelen.
U kunt weten of uw auto een versnellingsbakprobleem heeft door gevoelig te zijn voor ongebruikelijke geluiden, knarsen of verhitting tijdens het schakelen . Er kan een probleem zijn dat onmiddellijk moet worden geïnspecteerd. Gebruik de koppeling en de versnellingen altijd voorzichtig en met veel zorg voor een langer meegaande transmissie.
Het is niet aan te raden om door te rijden met een kapotte versnellingsbak. Dit kan niet alleen leiden tot verdere schade aan de auto, maar ook tot gevaarlijke situaties op de weg. Het is belangrijk om zo snel mogelijk een diagnose te laten stellen en reparaties te laten uit te voeren.
Vreemde geluiden: Hoor je een gierend of brommend geluid, vooral bij constante snelheid?Dit kan wijzen op een laag oliepeil. Oververhitting: De versnellingsbak kan oververhit raken door onvoldoende olie, wat leidt tot ernstige schade. Olielekken: Controleer regelmatig onder je auto op tekenen van lekkage.
Het repareren van je versnellingsbak kost maximaal zo'n 1.200 euro, inclusief uurloon, btw en de onderdelen. Bij een revisie van de versnellingsbak wordt het hele apparaat systematisch uit elkaar gehaald en de kapotte en (bijna) versleten bewegende onderdelen, zoals de tandwielen en lagers, vervangen voor nieuwe.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
De buigvermoeidheid kan de slagvastheid van het tandwiel en de as en de montage waarop het is gemonteerd verminderen, wat kan resulteren in een plotselinge storing . Installatie- en bedieningsfouten: Installatiefouten kunnen resulteren in onmiddellijke storingen van de versnellingsbakmontage.
Een versleten koppeling begint vaak te slippen. Er zijn een paar manieren waarop je kan testen of dit het geval is. Rijd je bijvoorbeeld in een hoge versnelling, trek je hard op, en gaat je toerental omhoog terwijl je niet of amper versnelt? Dan slipt je koppeling.
De kosten voor het vervangen van de koppeling verschilt per situatie en per auto. Houd gemiddeld genomen rekening met ongeveer 350 tot 1000 euro. De koppeling vervangen is geen moeilijke klus, maar het is wel een arbeidsintensieve klus.
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Wanneer je merkt dat je ineens niet meer achteruit kunt of niet meer kunt schakelen, is het verstandig om de auto gelijk aan de kant te zetten. Wanneer de auto in de tweede versnelling staat en je nog maar een klein stukje hoeft te rijden, zou je eventueel nog met de auto naar huis kunnen rijden.
Een kapotte versnellingsbak herkent u aan het geratel of gerammel bij het schakelen, accelereren of loslaten van het gas. Bij Ganzeboom hebben we meer dan 50 jaar ervaring in het repareren van versnellingsbakken en werken we met de nieuwste technieken en gereedschappen.
Een volledig nieuwe versnellingsbak bedraagt qua kosten zo'n €2.500. Hierbij moet het uurloon van de monteur nog worden opgeteld. Na de reparatie kan de auto wel weer jaren mee.
Als het vloeistofniveau laag is , zal de versnellingsbak meer wrijving en hitte ervaren en te snel opwarmen. De hitte zal de transmissievloeistof onbruikbaar maken. Dit probleem treedt ook op wanneer transmissievloeistof van lage kwaliteit of ongeschikte transmissievloeistof wordt gebruikt. Hoe dan ook, hitte bouwt zich op in het systeem en beschadigt de versnellingsbak van de auto ernstig.
Hoe lang duurt de reparatie? De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
Regelmatige inspecties van uw versnellingsbak kunnen problemen vroegtijdig signaleren, zodat u ze kunt oplossen voordat ze erger worden. Om te bepalen of uw onderdeel gerepareerd of vervangen moet worden, voert u een grondige inspectie uit om tekenen van slijtage of schade te vinden . Controleer deze belangrijke gebieden: Tandwielen: kijk naar slijtage, putcorrosie, afbrokkeling of breuk.
Wat is het verschil tussen een koppeling en een versnellingsbak? De koppeling verbindt/ontkoppelt de motor en de versnellingsbak, en de versnellingsbak verandert de rotatiesnelheid via verschillende versnellingen .
Over het algemeen moet de koppeling van uw auto elke 100.000 kilometer worden vervangen. Het kan echter zijn dat u vaker een koppelingsservice of -vervanging nodig hebt, afhankelijk van hoe u uw auto gebruikt.
Bij een slippende koppeling is het verstandig de volgende test te doen: motor starten, handrem aantrekken, hoogste versnelling inschakelen, gas geven en het koppelingspedaal langzaam loslaten. Draait de motor nog? Normaal gesproken zou de motor moeten afslaan.