Samenvatten. Regelmatig samenvatten is het meest actieve en belangrijke onderdeel van actief luisteren. Door het verhaal van de ander in je eigen woorden weer te geven, structureer je het gesprek. Je gebruikt een samenvatting als een toets om na te gaan of je de ander begrepen hebt.
Samenvatten is allereerst een teken van begrip. Je laat de ander merken dat je goed geluisterd hebt. Een samenvatting brengt impliciet over dat je onthouden hebt wat de ander verteld heeft, en wilt begrijpen hoe dit alles bij elkaar past. Samenvatten is ook een manier om het gesprek te sturen.
Luisteren Samenvatten Doorvragen (LSD) is een basistechniek geschikt voor iedereen die met andere mensen te maken heeft in communicatie. Deze gesprekstechniek helpt je bij het ordenen van gesprekken en brengt structuur aan.
Samenvatten of parafraseren van inhoud In eigen woorden weergeven van de essentie van wat de ander heeft gezegd. Geeft naast de mogelijkheid je begrip van het gezegde te checken bij de spreker, de mogelijkheid de bijdrage te structureren en startpunt te laten zijn voor een volgende stap.
Houd contact met de spreker door hem aan te kijken. Door een goede samenvatting te geven waarin de ander zich herkent, laat je blijken dat je goed hebt geluisterd. Ook door de juiste vragen te stellen (vooral open vragen!) krijg je een completer beeld van wat de ander wil vertellen.
Het maken van een samenvatting is ook een middel om te controleren of je de kennis wel onder woorden kunt brengen, m.a.w. of je de stof ook actief beheerst. Als je een samenvatting maakt ben je gedwongen na te denken over de verbanden in de stof, zodoende krijg je meer oog voor de grote lijn in de tekst.
Samenvatten wil zeggen: de essentie van wat de ander gezegd heeft in jouw woorden beknopt herhalen. Een goed gesprek heeft een prettige sfeer. De gesprekspartners voelen zich zelfverzekerd en gelijkwaardig, weten waarom ze met elkaar aan het praten zijn en geven elkaar correcte en volledige informatie.
Je leert er weinig van en daarnaast blijven alleen individuele feiten hangen. Zo hebben je leerlingen geen enkel zicht op de onderlinge verbanden. Als leerlingen zo druk bezig zijn geweest met markeren, lijken de bladzijdes helemaal opgelicht. Dat helpt niet bij het leren.
1) Beknopt herhalen 2) Bundelen 3) Excerperen 4) In het kort herhalen 5) In het kort weergeven 6) Kort herhalen 7) Overkoepelen 8) Recapituleren 9) Resumeren 10) Uittrekk... Abstract: De inhoud van een tekst wordt verkort weergegeven, maar zo dat de essentie niet verloren gaat.
Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect; het zet het licht op de ander en biedt ruimte om (er) te zijn. Door goed te luisteren creëer je de mogelijkheid voor de ander om zichzelf beter te horen; goed luisteren zorgt voor geruststelling en comfort.
Wanneer je luistervaardig bent dan ben je dus vooral in staat: Om goede vragen te stellen (zie ook vraagtechnieken) Om door te vragen op bepaalde informatie. Om te achterhalen wat de reden of oorzaak is van iets.
Je wil niet alleen de woorden horen (de feiten) die de ander zegt, maar vooral de hele boodschap van de ander begrijpen (ook de betekenis én de gevoelens). Door actief te luisteren laat je zien dat je werkelijk wil weten wat de ander bezig houdt of bedoelt.
In de samenvatting staan alleen zaken die ook in het onderzoek zelf staan. Je voegt dus niets toe. Houd je samenvatting beknopt. Beperk je tot de hoofdzaken en ga niet te veel in op details; die staan immers in het document zelf.
Samenvattende vragen
Een samenvattende vraag gebruik je om te laten zien dat je begrepen hebt wat de kandidaat zei. Je herhaalt in je eigen woorden wat hij of zij net gezegd heeft. Hiermee laat je zien dat je goed hebt geluisterd en geef je de kandidaat de gelegenheid om eventueel dingen te corrigeren.
Door samen te vatten help je jezelf (en je gesprekspartner) om de zaken weer even op een rij te zetten. Zeker bij een ingewikkelde discussie kan dit helpen. Doe het dus ook gerust een aantal keren in een gesprek. Tijdens het samenvatten gun je jezelf even gelegenheid om je volgende stap in het gesprek voor te bereiden.
Samenvatten is het weglaten, vervangen en behouden van informatie. Het is één van de meest effectieve vaardigheden die leerlingen nodig hebben om te kunnen leren. Leerlingen kunnen op verschillende manieren leren samenvatten, vertelt lerares Ruby Otter van basisschool CNS Abcoude.
Door te schrijven onthoud je over het algemeen dingen beter dan door te typen. Al hoewel typen sneller is, zorgt de mindere snelheid van schrijven én het feit dat je dan met je met je handen (motorisch) bezig bent, er voor dat je er meer bewust mee bezig bent en je hersenen meer activeert.
Doorvragen. Soms geeft iemand enkel korte antwoorden, waardoor je niet genoeg informatie krijgt. Vraag dan tijdens het interview goed door. Je kunt dit zowel met open als gesloten vragen doen, en met directe en indirecte vragen.