Er zijn enkele situaties waarin de rollen moeten worden vervangen. Wanneer er andere onderdelen worden gemonteerd zoals een nieuwe uitlaat, is het in veel gevallen nodig om de rolletjes te vervangen. De rollen kunnen echter ook verslijten. Je kunt snel zien of je rolletjes versleten zijn.
De trekveren zitten in de koppeling, en de sterkte van deze trekveren bepaalt wanneer je koppeling aangrijpt. Met sterke trekveren maakt je scooter meer toeren, bij slappe trekveren grijpt hij al bij minder toeren aan. Je trekt niet sneller op met sterke trekveren, tenzij je setup daarop afgestemd is.
Het is mede afhankelijk van de rijstijl maar ook van het type scooter. Versleten rollen krijgen vlakke kanten waardoor deze niet meer ''rollen'' in de variateur. Dit zal zorgen voor een onregelmatig toerental. In onderstaande video laten wij zien hoe je kunt zien dat je rollen versleten zijn.
gewicht per stuk: 7.5 gram.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
Zorg ervoor dat je niet met te lichte rollen gaat rijden; de scooter gaat dan te veel toeren maken en er gaat alsnog veel trekkracht verloren. Hij maakt waarschijnlijk veel kabaal maar komt niet goed vooruit en je levert voornamelijk veel in op je topsnelheid.
De drukveer zorgt er namelijk voor dat de koppeling aangrijpt zodra het juiste toerental bereikt is. Maak je te weinig toeren bij het optrekken? Dan heb je een sterkere drukveer nodig. Bij teveel toeren kies je juist weer voor het omgekeerde.
Deze injectie scooters hebben namelijk geen losse varioring meer, maar een variobus met een vaste verdikking. Hoe zwaarder de rollen, hoe hoger de topsnelheid. Dit gaat wel ten koste van de trekkracht.
Opvoeren van een Piaggio Zip 2 takt
Deze scooters worden namelijk al lang niet meer gemaakt. Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen. Het kan ook zijn dat er een varioring is gemonteerd om de snelheid te verlagen.
Wat zijn variogeleiders? Variogeleiders (ook wel ramplaatgeleiders) zorgen ervoor dat de ramplaat op zijn plek blijft zitten in de vario. Dit zijn drie plastic geleiders en deze slijten snel. Uiteindelijk zullen ze ook kapot gaan, waardoor je ijzer op ijzer krijgt.
Drukveren zorgen ervoor dat de v-snaar niet te snel naar beneden zakt. Wanneer je scooter te weinig toeren maakt bij het wegrijden of het hernemen van gas in de bochten dan kan het zijn dat de drukveer te slap is. Als dit voorheen wel goed was, is de drukveer door slijtage slapper geworden en dus versleten.
Hoe kom ik erachter welke V-snaar ik nodig heb? Wilt u weten welke V-snaar u nodig heeft, dan staat deze genoteerd op uw oude V-snaar. Let op de omtrek, breedte en dikte in mm. Dat kan in volgorde varieren.
Met een 50cc moet de malossi drukveer die je bij de malossi vario krijgt wel redelijk werken, maar ik vond de standaard drukveer toch net iets fijner alsnog. Vond dat ie niet heel verkeerd er mee wegtrok maar moest toch meer toeren maken voor die wat deed en wheelies waren verleden tijd.
Als u de variorollen van uw scooter wilt vervangen kunt u kiezen voor lichtere en zwaardere variorollen. Door de lichtere rollen zal de krukas sneller moeten draaien om de de v-snaar op de top van de vario te krijgen. Met andere woorden, de motor zal dus meer toeren draaien voordat deze op zijn top is.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Steeds meer scooters worden uitgerust met een injectiemotor. De injectiemotor heeft geen carburateur meer maar spuit een optimaal mengsel direct de cilinder in. Dit mengel van benzine en lucht wordt door diverse sensoren in de motor bepaald en door de ECU vertaald in een optimaal mengsel.
Als je rollen gewoon nog goed zijn kan het helpen een zwaardere drukveer te nemen in de achterkoppeling in combinatie met zwaardere rollen. Er staat dan een hogere spanning op je v- snaar die zorgt dat je vario veel makkelijker teruggetrokken wordt.
Strakkere drukveer = meer wrijving = meer energie verspillen aan warmte ipv aandrijving. Malossi wit kan goed wat te slap zijn, maar probeer dan een gele, niet een rode op std setup.
Werking. De transmissie bestaat uit een vario, een koppeling en een eindvertraging. De overbrengingsverhouding wordt veranderd door middel van een getande V-snaar die over verstelbare poelies loopt. De vertanding van de V-snaar heeft geen aandrijvende functie, maar dient enkel om de buigzaamheid te verbeteren.
De variateur bestaat uit twee poelies en rolletjes. Zodra de bestuurder gas geeft, worden de rolletjes in de variateur door de centrifugale kracht naar buiten geduwd. Hierdoor schuiven de poelies naar elkaar toe, waardoor de v-snaar die tussen de poelies loopt van binnen naar buiten loopt.
In een Agility horen standaard rollen met het gewicht van 6,5 gram.
Varioring kun je ook verwijderen door middel van een varioblokkeersleutel. Die schroef je bij je starterkrans vast, waardoor de krans niet meer beweegt en je de krukasmoer met een ratel los zou kunnen draaien. Dan haal je de krans weg en zou je normaal de varioring kunnen vinden. Succes!