Omdat grote voertuigen een stuk zwaarder zijn dan kleine voertuigen is er vooral bij het op gang komen meer kracht nodig, een dieselmotor is dan geschikter. Daar komt bij dat dieselmotoren ook nog eens efficienter zijn dan benzinemotoren, doordat ze zogenaamd 'lean burn engines' zijn.
er is geen verschil in diesel. alleen bij "lamdbouwdiesle"is er een rode kleurstof toegevoegd om deze zonde tax te verkopen en mag daarom niet gebruikt worden in motorvoertuigen die niet zijn vrijgesteld van houderschapsbelasting.
Gemiddeld verbruikt een vrachtwagen 30 tot 40 liter brandstof per 100 km. Het verbruik hangt logischerwijs af van de grootte en de lading van de vrachtwagen, maar ook van de omgeving waar deze in rijdt: in een stedelijk gebied of juist tussen meerdere steden.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Veel CO2 van logistiek
Maar in tegenstelling dat personenauto's is elektrisch rijden niet makkelijk. Trucks moeten immers lang rijden, met veel gewicht. Een batterij die om de paar honderd kilometer uren moet opladen is dan niet werkbaar.
De prijs is vooralsnog hoger dan die van een vrachtwagen op brandstof; een elektrische truck is 1,5 tot wel 4 keer zo duur als een truck op diesel en kost al gauw 250.000 tot 300.000 euro. Wel wordt overstappen steeds aantrekkelijker.
Elektrische vrachtwagens hebben een stuk hogere energie efficientie dan ieder ander brandstof. Het opwekken en transporteren van elektriciteit is namelijk een stuk efficienter dan bijvoorbeeld diesel. Een hoge energie efficientie betekent dat er minder energie verloren gaat tijdens de productie en transport.
Een vrachtauto op diesel verbruikt ongeveer 1 liter dieselolie op 3,5 km. Een liter dieselolie verstoken veroorzaakt 2.620 gram CO2 uitstoot. Per kilometer is dat 749 gram CO2. Daarnaast kost het maken van een liter diesel maar liefst 7 kWh elektrische energie.
Als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer, dan kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 830 kilometer rijden. Een tankinhoud van 500 liter gaat ongeveer 1.250 tot 1.660 kilometer mee.
Vrachtwagens rijden gemiddeld 13,4 jaar rond. De gemiddelde levensduur van een trekker is 7,4 jaar.
Diesel is de meest gebruikte brandstof voor wegtransport.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Volvo FH met I-Save zuinigste in verbruik in verschillende tests. In verschillende onafhankelijke tests die zijn uitgevoerd door Duitse truckmagazines is de Volvo FH I-Save als winnaar naar voren gekomen.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
De gemiddelde vrachtwagen verbruikt één liter brandstof voor elk kwartier aan stationaire draaitijd. Een stationaire draaitijd van 60 minuten per week zou dus overeenkomen met het verbruik van 1.460 liter per jaar, oftewel meer dan 1.300 euro!
VRAAG & ANTWOORD,,De maximumsnelheid voor vrachtauto's is in Nederland 80 km/u, maar er rijdt geen vrachtwagen onder de 90. Sterker nog, 30 procent van de trucks rijdt zelfs tussen de 95 en 100 km/u.
Wanneer je 650 Km rijdt met 45 Liter Diesel betekent dit dat het verbruik op zo'n 1 Liter op 14,5 KM ligt. Uitgaande van een bruikbare tankinhoud van 53 Liter moet je bij dit verbruik in theorie 765 KM kunnen halen.
De afstand achter een andere bestuurder zou altijd minimaal 2 seconde moeten zijn. Bij 90 km/uur is dit dus zo'n 50 meter. Wanneer iemand 50 meter achter een vrachtwagen rijdt, scheelt dit nog maar grofweg 5% brandstofverbruik. Zuiniger is dit dus wel, maar het doet geen wonderen.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Eén km met een 40-tons truck op waterstof kost aan waterstof 85 eurocent. Diesel kost 42 cent per km. Tesla semi kost rond 10 cent per km aan elektriciteit. Die Tesla semi, prijs 180.000 US dollar voor de versie met 800 - 900 km bereik, is binnen twee jaar volledig terugverdiend.
Hoe ver kan ik met een elektrische vrachtwagen rijden op een volle accu? Voor een 4x2-trekker met een gemiddeld gewicht van 30 ton is de actieradius ongeveer 300 km.