Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
De afname is volgens BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens een logisch gevolg van een aantal nationale en internationale ontwikkelingen. “Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto's af-fabriek met LPG.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Het gebruik van LPG is milieuvriendelijk door de lagere CO2 uitstoot. Het brandstofgebruik ligt tussen de 10 tot 20% hoger dan bij benzine maar de brandstofkosten zijn lager. In vergelijking tot benzine en diesel is LPG erg goedkoop.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
De actieradius op benzine is dan 600 kilometer. Heb je een gastank van 50 liter, dan is de effectieve inhoud 40 liter. Het verbruik is echter 15% hoger, dus 1:10,2. De actieradius op LPG komt daarmee op 408 kilometer.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
Hoewel diesel naar lpg ombouw mogelijk is, is dit economisch gezien (voor particulieren) niet erg interessant. In de transportsector zijn er wel veel dieselauto's (vrachtwagens) die rondrijden met (deels) lpg of aardgas injectie (LNG en CNG).
De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel? Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
Met nog geen euro per liter heeft deze brandstof een aantrekkelijke prijs aan de pomp. De prijs is door de lagere accijnzen aantrekkelijker dan die van benzine en kost in januari 2022 ongeveer €0,90 (in België €0,77). Je betaalt wel meer wegenbelasting in vergelijking met een benzine-auto.
De wegenbelasting voor benzine bedraagt € 96 per kwartaal, de wegenbelasting LPG G3 betaal je € 126 en voor diesel ben je € 228 kwijt.
Welke brandstof is het voordeligst? Als we puur kijken naar de prijs van de brandstof per liter is LPG veruit het goedkoopste. Per liter kost LPG zo'n 0,67 eurocent. Diesel kost zo'n 1,37 per liter en voor Benzine betaal je 1,65 euro per liter.
Autogas (LPG) is één van de autobrandstoffen die het minst belastend is voor het milieu. Dit werd onlangs weer eens bevestigd door het uitgebreide Europese Emissie Test Programma. Deze test vergeleek de uitstoot van meer dan dertig automodellen op benzine, diesel, aardgas (CNG) en autogas (LPG) met elkaar.
Sinds 2013 is een LPG sticker verplicht.
LPG-inbouw van een traditioneel simpel LPG-systeem kost u gemiddeld ongeveer: € 1200,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 4 cil. motor kost gemiddeld ongeveer: € 1650,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 6 cil.
Wie een LPG-systeem laat inbouwen, moet rekening houden met een hoger verbruik dan een benzinemotor. Met een prijs van 0,52 euro per liter kom je daardoor uiteindelijk iets duurder uit dan met CNG.
Een auto op LPG heeft een lagere CO2-uitstoot, de NOx-uitstoot ligt vaak net iets hoger dan die van een benzineauto. Niet elke benzine-auto wertk even goed op LPG, een inbouwspecialist kan je hierover adviseren. Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dus niet in het autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.
Tanken van LPG bij een regulier en officieel tankstation is veilig. Voor het bewaren, vervoeren en tanken van een brandstof gelden zeer strenge veiligheidsregels, dus ook voor Bi-Fuel modellen. LPG is daarmee niet meer of minder gevaarlijk dan het tanken van diesel of benzine.