Aanvankelijk werden de meeste tractievoertuigen aangedreven met gelijkstroommotoren, aangezien deze eenvoudig in snelheid kunnen worden geregeld. De seriebekrachtigde gelijkstroommotor heeft trouwens voor tractie ideale karakteristieken en is dus te beschouwen als de archetypische tractiemotor.
Voor de meeste treinen is dat in Nederland 1500 volt gelijkspanning. De Hogesnelheidslijn-Zuid en de Betuweroute gebruiken 25 kilovolt wisselspanning met 50 hertz.
In de trein zit een sterke elektromotor. Een trein met pantografen die tegen de bovenleiding aan zitten, en die geen uitlaatgassen produceert, rijdt op stroom. Er zijn ook dieseltreinen. Die rijden op, eh, diesel.
Treinen worden meestal gevoed met een bovenleiding, waarbij de retourstroom via de rails terugstroomt naar het onderstation.
Het huidige systeem van 1500 Volt (1,5KV) op de bovenleiding kent relatief veel energieverlies in het systeem en levert een beperkt tractievermogen.
Een dieseltrein rijdt één kilometer op één liter diesel. “Dit betekent voor ons een extra kostenpost van vier miljoen euro per jaar”, zegt directeur Anne Hettinga in de Leeuwarder Courant.
IJsland. IJsland is niet geheel spoorloos, het heeft hier en daar nog wat trajecten liggen. Deze stammen uit de tijd dat er in IJsland daadwerkelijk treinverkeer was. In 1913 werd een smalspoorbaan van ruim 12 kilometer in gebruik genomen, dit had te maken met de uitbreiding van de havens in IJsland.
De meeste stoomlocomotieven. Veel tenderlocomotieven kunnen in beide richtingen gebruikt worden, maar veel grotere locomotieven mogen niet met volle snelheid achteruit rijden en moeten dus gekeerd worden, meestal op een draaischijf.
De meeste personentreinen rijden op elektriciteit. Op enkel trajecten heb je nog dieseltreinen voor het personenvervoer. Onder andere Roermond-Venlo. Bij het goederenvervoer rijden wel de meeste treinen op diesel.
Met aandrijving of tractie wordt de manier bedoeld waarmee de trein wordt voortbewogen: • stoom – deze treinen rijden niet meer in Nederland, alleen nog als museumstuk; • diesel – deze treinen hebben een dieselmotor die met behulp van een generator stroom opwekt; • elektrisch – deze treinen krijgen hun stroom van de ...
Een spoor is gemaakt van twee stalen spoorstaven op een vaste afstand van elkaar, de rails. De trein rijdt met zijn wielen precies over die rails heen. Een opstaand randje aan het wiel, de flens, zorgt ervoor dat de wielen er niet af kunnen glijden. De flens raakt de rails zelf niet, alleen in sommige bochten.
Bij treinen wordt de rem pneumatisch (door luchtdruk) bediend (zie westinghouserem). Door de gehele trein loopt de treinleiding van de doorgaande zelfwerkende luchtdrukrem. In elke trein is één remkraan in dienst. Deze remkraan houdt de luchtdruk in de treinleiding op 5 bar (overdruk).
Een flens is een opstaande rand aan trein- of tramwielen. De vorm van de rails (bol) en de conische vorm van het loopvlak van de wielen zorgen dat het railvoertuig in het spoor blijft.
De groene stroom die we gebruiken is afkomstig uit nieuwe windparken die stapsgewijs in gebruik zijn genomen. De helft van deze stroom komt uit Nederland, de andere helft uit Zweden, Finland en België.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
De nieuwe sprinters van de Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben niet alleen wifi in de trein, maar ook stopcontacten en usb-poorten in zowel de eerste als tweede klas.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Openbaar vervoer en energie-verbruik, wanneer op het beste gedrag. Twee hogesnelheidstreinen. De elektrische trein verbruikt 3 kWh per 100 zitplaats-km; de dieseltrein, 9 kWh.
Om iedereen te vervoeren, verbruikt de NS jaarlijks net zoveel als alle huishoudens in Amsterdam. Je kunt je dus voorstellen dat daar een enorme milieuwinst te behalen valt. Gelukkig rijden alle passagierstreinen van de NS volledig op windstroom.
Schade aan voertuigen als gevolg van verkeersborden en dergelijke. Manoeuvreren in busstations en garages waar achteruitrijden moeilijk kan zijn en gevaarlijk is. Vernieling van bussen en touringcars door passagiers en aanvallen op het publiek, bestuurders en personeel.
Een cabine (Nederland) of stuurpost (België) van een trein is een afgesloten ruimte in een locomotief, treinstel of rijtuig voor het besturen van de trein.
Een wielstel bij de spoorwegen bestaat uit twee wielen met een as. Deze zijn star aan elkaar verbonden, wat betekent dat de wielen en de as niet ten opzichte van elkaar kunnen draaien zoals bij een wegvoertuig met een differentieel in de aangedreven as.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
Het Nederlandse spoorwegnet is 3,2 duizend kilometer lang. Van het spoor is 67 procent twee- of meersporig, ruim 70 procent is geëlektrificeerd. Vooral in het noorden en het oosten van ons land zijn de spoorwegen niet geëlektrificeerd.
Vanaf 2021 rijden er gelukkig weer rechtstreekse nachttreinen vanuit Nederland naar Wenen, München, Innsbruck en Zürich. En vanaf de zomer 2022 verzorgt European Sleeper een nieuwe nachttrein naar Praag.