In vrijwel het hele land rijden vandaag minder bussen vanwege een staking van ov-medewerkers. Het gaat om personeel van streekvervoerders als Connexxion, EBS, Qbuzz, Syntus, Keolis en Arriva. Treinen van NS rijden wel, net als het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Nieuwe dienstregelingen en bijzonderheden
Veel vervoerders hebben te maken met een personeelstekort. Daarom worden de dienstregelingen hierop aangepast zodat deze beter uitvoerbaar zijn. Omdat de personeelstekorten op dit moment al spelen, passen sommige vervoerders hun dienstregeling al vanaf september 2022 aan.
Wijzigingen in dienstregeling 2022
Een van de grootste veranderingen is dat er op meer trajecten zogenaamde 'tienminutentreinen' gaan rijden. Dat betekent dat er iedere 10 minuten een trein vertrekt, in plaats van ieder kwartier of ieder halfuur.
De zomerdienstregeling is elk jaar van kracht tijdens de zomerperiode. Er geldt dan een aangepaste dienstregeling waarbij op bepaalde trajecten minder bussen rijden. Het is dus goed om hier tijdig rekening mee te houden.
Momenteel rijdt de Bob-bus niet.
Normaliter vertrekt de BOB-bus vrijdagnacht en zaterdagnacht vanaf ongeveer 01.00 uur tot en met 05.00 uur elk uur vanaf Rotterdam Centraal naar verschillende (deel)gemeenten in de regio Rotterdam. Je kunt met je OV-chipkaart reizen of bij de chauffeur een kaartje voor de BOB-bus kopen.
De dienstregeling van 2023, die in december ingaat, wordt stapsgewijs aangepast. NS gaat daardoor 10 procent minder treinen inzetten dan in 2019. Volgens het vervoersbedrijf is dat nodig om beter te kunnen inspelen op het personeelstekort.
Vanaf 24 mei 2021 gaan alle intercity's weer rijden.
Intercity Amsterdam – Amersfoort – Deventer. Deze trein rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer. Tussen Amersfoort en Deventer blijven twee intercity's per uur rijden.
Met dienstregeling wordt bedoeld de planning naar tijd en plaats van een vervoerdienst. Strikt genomen zou dienstregeling ook gebruikt kunnen worden voor andere diensten dan vervoerdiensten maar dat wordt alleen in overdrachtelijke zin gedaan.
Alleen dienstregeling:
Voor deze dienstregeling zijn geen tickets beschikbaar.
Kaartjes en OV-chipkaart tarieven
Het vaste opstaptarief (het basistarief dat een reiziger altijd betaalt, waar de reis ook naar toe gaat) is voor het hele land hetzelfde en komt uit op € 0,98. Het kilometer-tarief voor een reis met de OV-chipkaart bedraagt in de regio Arnhem Nijmegen € 0,17.
IngeklaptRitkaartje
Het Ritkaartje is 4,59 euro en geldig voor een enkele rit zonder overstap.
Vanaf nu beschikken alle bussen over een betaalsysteem waarmee reizigers kaartjes kunnen betalen met pin of creditcard. Ook zonder OV-chipkaart kun je dus gemakkelijk reizen met de bus. Let wel goed op de pinbon, dit is samen met het kaartje wat je van de buschauffeur ontvangt het officiële vervoerbewijs.
U-OV is de merknaam voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht. Het bus en tramvervoer in deze regio wordt verzorgd door Qbuzz onder deze merknaam. Met ruim 1.000 chauffeurs, meer dan 300 bussen en 26 trams vervoeren we dagelijks ongeveer 160.000 reizigers.
Het gemiddelde buskaartje van Maastricht naar Aken kost ongeveer €4 voor vertrek 7 dagen op voorhand. In de afgelopen 90 dagen varieerden de ticketprijzen van Maastricht naar Aken en tijdens het hoogseizoen liggen de ticketprijzen rond de €13 terwijl u op andere tijdstippen ongeveer €3 kunt verwachten.
Op dit moment geen stakingen bekend.
Houd voor de meest actuele situatie de berichten in de 9292 reisplanner op 9292.nl en de 9292 app in de gaten. De 9292 reisplanner wordt continue bijgewerkt met de meeste actuele informatie die 9292 ontvangt van de OV-bedrijven. .
Je kan realtime info over je bus of tram vinden op de website of in de app van De Lijn. Deze info wordt om de 15 seconden geactualiseerd en krijgt een extra update bij aankomst en vertrek aan een halte. Zo weet je altijd wanneer de bus of tram je halte passeert.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor. Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden.
Sein- en wisselstoringen moeten eerst worden opgelost door een externe partij. Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlandse spoorwegmaatschappij en naamloze vennootschap, waarvan de aandelen in handen zijn van de Nederlandse overheid.
Stakingsregeling vrijdag 9 september
Op vrijdag 9 september is de gehele dag geen vervoer per trein door NS mogelijk in Nederland als gevolg van een georganiseerde staking van NS-personeel.
In theorie én in de praktijk, want je mag al meteen aan de slag. Je oefent met een simulator, maar loopt ook mee in de praktijk met een mentor. Tijdens de opleiding ben je al in dienst bij NS, dus je krijgt al betaald. Meld je dan aan voor de mbo-opleiding tot treinmachinist.