Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Waarom geen maximumsnelheid Autobahn? Met bijna 13.000 kilometer aan autosnelwegen hebben onze oosterburen na China, Spanje en de Verenigde Staten de meeste kilometers asfalt liggen. Bovendien hebben ze een van de dichtste snelwegnetwerken ter wereld, aangezien het land veel kleiner is dan bijvoorbeeld China of de VS.
Je hoort weleens mensen zeggen dat invoegend verkeer in Duitsland voorrang heeft. Dat is niet zo: het verkeer op de snelweg heeft voorrang. Maar je zult merken dat mensen wel vaak aan de kant gaan voor invoegend verkeer, met name omdat de invoegstroken aan de korte kant zijn.
De steden zijn er niet op gebouwd, en nieuwbouwwijken krijgen ook maar mondjesmaat de voorzieningen die wij als gewoon ervaren: een breed fietspad, eigen tunnels voor fietsers, eigen stoplichten enz. Ook op het platteland is niet eenvoudig.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
Binnen de bebouwde kom
16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115. 26-30 km/h: € 180. 31-40 km/h: € 260.
Ongevallen op de Autobahn per 100.000 inwoners
In Nederland, waar we slechts 130 mogen rijden, was dit 3,6. De veiligste landen om te rijden zijn Noorwegen (2,0), Zweden (2,5) en Zwitserland (2,7). De gevaarlijkste wegen vind je in Zuid-Afrika met 25 dodelijke gevallen.
Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen. Het Duitse Autobahn-netwerk is 13.207 kilometer lang (1-1-2021) en het Zwitserse netwerk is 1.646 kilometer lang (1-1-2021).
Autobahn is een Duitse term voor autosnelweg die in 1929 werd geïntroduceerd door hoogleraar Robert Otzen. Autosnelwegen in Duitsland heten officieel Bundesautobahnen, waarvan de gebruikelijke afkorting BAB is.
Duitsland
Deze weten we allemaal. In Duitsland is de maximumsnelheid op veel stukken snelweg zo hoog als je auto kan halen. Het is dan ook het enige land ter wereld waar geen snelheidslimiet bestaat op de snelweg.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
De vakantiedrukte kan voornamelijk op vrijdag en zaterdag voor veel files zorgen. De vakantiedrukte vermijden kun je het beste doen om op Donderdag en Zondag te gaan rijden. Op deze dagen is de drukte op de weg namelijk het minst.
Verkeersdrukte. In de zomerperiode is een groot deel van het vakantieverkeer in Duitsland op doorreis naar Scandinavië of naar het zuiden. Al die toeristen op doorreis zorgen vooral op vrijdagen en zaterdagen voor veel files. Het is dan niet ongewoon dat er files ontstaan met een lengte van meer dan 50 kilometer.
Wat je altijd over Duitsland wilde weten maar nooit durfde te vragen. Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
1. In Duitsland mag je maximaal 0,5 promille alcohol in je bloed hebben. Voor bestuurders die korter dan twee jaar hun rijbewijs hebben óf jonger zijn dan 21 jaar, geldt dat ze helemaal geen alcohol gedronken mogen hebben.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Rijd je in de bebouwde kom 26 tot 30 km/h te hard, dan moet je een maand je rijbewijs inleveren. Rijd je meer dan 70 km/h te hard, dan krijg je een rijverbod van 3 maanden. Dat geldt overigens ook buiten de bebouwde kom.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
In België is de maximumsnelheid op snelwegen 120 kilometer per uur. In Vlaanderen geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 in plaats van 90, tenzij met borden iets anders wordt aangegeven. Naar Wallonië? Hier is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 90 kilometer per uur.