De hashtags hebben een functioneel doeleinde, namelijk het categoriseren van de foto's. Dat is een ander doel, dus zet bijvoorbeeld puntjes, gevolgd door een witregel tussen het onderschrijft en de hashtags.
Je zou, als je al actieve volgers hebt, wel een uitnodiging of uitdaging voor je volgers in je profieltekst kunnen plaatsen, door een hashtag te claimen. Op die manier betrek je mensen bij jouw account en zullen er meer reacties of likes komen en gaan volgers echt met jouw content aan de slag.
Je geeft er extra omschrijvingen aan. Die hashtag zorgt er dan voor dat jouw bericht niet alleen getoond wordt aan jouw volgers (afhankelijk van het algoritme uiteraard), maar het vergroot ook de kans dat nieuwe mensen jouw post opmerken.
Je vult een trefwoord in en selecteert vervolgens de hashtags die je wilt. Deze worden dan wel aan de foto (of video) gekoppeld, maar deze staan dus niet meer onder je foto als tekst.
Instagram heeft een lijst met verboden hashtags. Sommige gebruikers plaatsen gewelddadige of pornografische content. Deze maken ze 'vindbaar' door veelgebruikte hashtags te gebruiken. Instagram verbiedt daarom regelmatig nieuwe hashtags.
Het grootste voordeel van hashtags is het vergroten van je bereik. Met je berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Door hashtags te gebruiken, kunnen mensen die je nog niet volgen wel je berichten ontdekken. Op bijvoorbeeld Instagram is het mogelijk om hashtags te volgen.
Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen. Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder! Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers.
Gebruik je kleinere specifieke hashtags, dan is de kans groter dat je bovenaan de resultaten terecht komt. Zorg dus dat elke post een mix heeft van kleinere, specifieke hashtags en van de iets grotere hashtags.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Informatie over de hashtag
Het is een teken op een toetsenbord van een pc, laptop, device of smartphone. Meestal vind je de # op de 3 van een toetsenbord. Om het teken te gebruiken moet eerst de shifttoets worden ingedrukt. Op de telefoon vind je het teken onder de 9 en naast de 0 (nul).
In principe kun je ieder woord als hashtag toevoegen aan je post, maar kijk ook naar de relevantie binnen de geplaatste post of story. Let op jouw doelgroep, welke worden veel gebruikt/gezocht door jouw doelgroep en wat maakt jou relevant voor de doelgroep.
Hoe vaak de volgers van een hashtag de berichten met een hashtag te zien krijgen en wanneer dat wel of niet gebeurt, is niet duidelijk. De geheime algoritmes die daarvoor gebruikt worden, kennen we niet. Maar helpen doet het altijd.
Voeg nu je tekst toe, je kunt 2200 tekens typen en maximaal 30 hashtags toevoegen. Maar veel mensen zullen het waarschijnlijk niet lezen, dus zet het meest belangrijke in de Reel zelf.
Hashtags op Facebook
Echter is de hashtag op Facebook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags.
Wat betekent hashtag? Het # teken wordt hash, pound of number genoemd, in het Nederlands spreken we vaak van een hekje. Een hash tag is een woord(combinatie) waar dit hekje voor wordt geplaatst. De term die volgt kan meerdere woorden bevatten zonder spaties.
Die hashtags zorgen ervoor dat je bericht gevonden wordt door je doelgroep. Althans, door mensen die op die hashtag zoeken. Voeg daarom 5-10 korte hashtags (tot 24 tekens) toe.
Hou je hashtags kort en relevant zodat je klanten deze kunnen overnemen in hun berichten, als het relevant is. Probeer een korte unieke hashtag te vinden waarmee je publiek met één klik alle berichten over dit onderwerp kan lezen.
Je wilt Instagram Stories kortom anoniem bekijken. Kan dat? Officieel niet. Dat wil zeggen, de naam van het Instagram-account waarmee je dat doet, zal altijd opdoemen in de viewerslijst van de story-plaatser.
Instagram biedt geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers. Instagram is vooral een tool voor branding en niet voor conversies.
Als je account op privé staat, moeten anderen je een volgverzoek sturen (die jij moet goedkeuren) om jou te kunnen volgen. Als ze je niet volgen, kunnen ze alleen je naam en je profielfoto bekijken.