Procesmanagement is erop gericht om de processen in jouw organisatie te optimaliseren.Hierdoor zul je efficiënter en effectiever te werk gaan. En dat zorgt onder andere voor minder kosten en verhoogde productiviteit. De focus van procesmanagement ligt daarnaast op het verbeteren van de klantervaring.
De term Procesmanagement wordt vooral binnen het bedrijfsleven gebruikt wanneer we het hebben over het inrichten, beheren en verbeteren van bedrijfsprocessen. Belangrijk hierbij is het creëren van een goede samenhang tussen organisatie en omgeving, procescomponenten en de verschillende disciplines.
Procesmodellen zijn de basis voor werkinstructies, functie-/rolbeschrijvingen en aansturing. Aan de procesmodellen kan gericht informatie worden toegevoegd zodat medewerkers zien welk deel van de keten ze uitvoeren en wat hun rol en verantwoordelijkheid daarin is.
Een proces is een serie van opeenvolgende activiteiten. Deze activiteiten hebben een duidelijk doel: een eindresultaat.” Een proces kun je dus zien als een aantal activiteiten die elkaar opvolgen met als doel een bepaald resultaat. Vaak doe je dit min of meer op dezelfde manier, het proces wordt een gewoonte.
Bedrijfsprocessen vormen het kloppende hart van iedere organisatie. Via de slagaderen, de stroomdiagrammen, voorzien ze het organisatiebrein, oftewel het management en zeker ook de werkvloer, van cruciale informatie over systemen en processen.
Procesmanagement is erop gericht om de processen in jouw organisatie te optimaliseren.Hierdoor zul je efficiënter en effectiever te werk gaan. En dat zorgt onder andere voor minder kosten en verhoogde productiviteit. De focus van procesmanagement ligt daarnaast op het verbeteren van de klantervaring.
De voordelen van het beschrijven van werkprocessen
Je kunt je werk optimaal inrichten om te ontdekken wat je werk bijdraagt aan het resultaat. Het wordt makkelijker om risico's te vermijden. Je hebt een beter beeld van wie waar verantwoordelijk voor is.
Karakteristieken van een proces:
De output wordt opgeleverd aan de interne of externe klant. Een proces bestaat uit opeenvolgende processtappen die weer bestaan uit activiteiten en handelingen. Er zijn mensen/middelen nodig om het proces uit te voeren.
Primaire processen (ook wel operationele processen) Managementprocessen (ook wel besturende processen) Ondersteunende processen.
Besturende processen omvatten alle activiteiten betreffende het plannen, controleren, evalueren en bijsturen. Besturende processen worden ook wel managementprocessen genoemd. Het gaat immers om de besturing van alle aspecten (managementbouwstenen) binnen een organisatie.
Waar de projectmanager zich bezighoudt met de verloop van een project, richt de procesmanager zich op het verloop van processen. Hiervoor houdt de procesmanager zich bezig met het verbeteren van bestaande processen en het opzetten van nieuwe processen.
Aan de slag met het beschrijven van processen
WAT er gedaan moet worden (de activiteiten, of ook wel processtappen genoemd) door WIE (welke rol(len) per activiteit, welke functionaris vervult welke rol) aan welke NORMEN moet worden voldaan. de hulpmiddelen WAARMEE het proces wordt uitgevoerd.
Definitie van Procesmodel
Een procesmodel is een voorstelling van een proces, waarin bouwstenen van een proces op een logische manier met elkaar worden verbonden. Het verschilt dan ook van een procesdiagram in de zin dat het geen losse tekening is, maar een systeem met afhankelijkheden.
Wat verdient een procesmanager dan precies? Het salaris van een procesmanager ligt in 2024 tussen de € 2.000 en € 4.600 bruto per maand. Het bedrag dat je per maand verdient, is afhankelijk van het aantal jaar werkervaring.
Om als Procesmanager aan de slag te kunnen gaan, is het belangrijk om een opleiding op HBO of WO niveau gevolgd te hebben. Deze opleiding kan in de richting van Technische Bedrijfskunde zijn, maar ook in Procestechnologie of Management. Verder is het mogelijk om een MBA in Kwaliteits- en Procesmanagement te volgen.
Projecten zijn vaak ene gesloten systeem, waarbij er te maken is met een beweeglijke, onvoorspelbare omgeving, waar processen zich afspelen. Voor het begrijpen van de context en het besturen van de omgeving is een procesmatige benadering meer geschikt.
Een proces is dus een serie van activiteiten (uitgevoerd door mensen of machines), waarbij verschillende middelen nodig zijn. Voor deze activiteiten is informatie en communicatie nodig. Veel voorkomende processen binnen organisaties zijn het inkoopproces, het interne controleproces of het leveringsproces.
Een procesanalist is iemand die zich bezighoudt met het optimaliseren van de bedrijfsprocessen in een organisatie. Een procesanalist is voortdurend op de hoogte van wijzigingen aan deze processen en is continu op zoek naar verbeteringen in de manier van werken om tot betere eindresultaten te komen.
Een inmiddels algemeen geaccepteerd uitgangspunt is dat er in elke organisatie drie hoofdsoorten processen zijn: primaire –op de klant gerichte– processen, ondersteunende processen en besturende processen. Deze basisindeling is een generiek sjabloon waarbinnen elke organisatie zijn eigen variaties kent.
Een bedrijfsproces is een keten van activiteiten of handelingen die vaak herhaald worden binnen een bedrijf. Uit deze keten komt een eindresultaat, namelijk een product of dienst van het bedrijf. Het is belangrijk dat deze processen goed lopen.
Een kritisch bedrijfsproces is een proces waarvan de impact van uitval van dat proces onacceptabel groot is.
Je werkt efficiënter
Procesoptimalisatie leidt tot efficiënter werken. Je elimineert overbodige stappen en automatiseert stappen in het proces om tijd te besparen, fouten te reduceren en dubbel werk te voorkomen.
Een proces is een georganiseerde reeks van activiteiten die leiden tot een specifiek resultaat of output. Het kan worden gezien als een keten van terugkerende activiteiten gericht op een output voor de klant en kan over verschillende afdelingen heen lopen.