Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door.Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
Beter is gedoseerd te remmen zodat de wielen nét nog niet gaan glijden/blokkeren, of te wel "pompend" remmen en op deze wijze de remweg drastisch verkorten.
Rijden met gladheid tip 3: Trap je rem én koppeling hard in
Trap je rem en koppeling tegelijkertijd hard in. Dit zorgt voor een hoge remdruk, zodat het ABS (antiblokkeersysteem) wordt geactiveerd. Het ABS is nodig zodat je wielen blijven draaien en je kunt blijven sturen.
Het ABS-systeem zorgt ervoor dat de auto tijdens een noodstop bestuurbaar blijft. Het ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren. Zo ja, dan vermindert ABS kort de remkracht op dat ene wiel.
De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg. Dus meer remkracht.
Grafiek stopafstand op een droog en nat wegdek
hoe hoger de snelheid waarmee je rijdt, hoe langer die stopafstand wordt. de stopafstand op een nat wegdek langer is dan op een droog wegdek.
Met de meeste motoren bedien je de voorrem met de hand en de achterrem met de voet. Door de dynamische aslastverplaatsing wordt de voorrem de belangrijkste rem. Dynamische aslastverplaatsing betekent dat het gewicht van de motor op het voorwiel wordt gedrukt als je remt.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Het eerste ABS systeem voor motorfietsen werd in 1985 geïntroduceerd. In 1988 werd ABS als optie (1900 DM) op de K100 modellen van BMW aangeboden. Yamaha volgde begin jaren '90 met het aanbieden van de optie. Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op alle nieuwe motoren.
Wat te doen bij slippen? Mocht je om een of andere reden toch in de slip raken, laat dan het gaspedaal en rem helemaal los. Probeer vervolgens weer langzaam te remmen. Indien de auto blijft slippen, trap dan de koppeling zo ver mogelijk in en draai het stuur in de richting waar je naar toe wilt.
Als u op een gladde plek terechtkomt en u begint te slippen, stuur dan in de richting waarin de achterkant van uw voertuig glijdt. Als de achterkant van uw auto in de richting van uw rechter schouder glijdt, draai dan uw stuur naar rechts.
Ga niet enorm aan je stuur trekken, je kunt de auto beter laten glijden en rustig je stuur in de juiste rijrichting draaien. Zodra je weer grip hebt, ga je vanzelf de goede kant op. De vangrail raken is onplezierig, maar kan ook helpen je auto weer in het juiste spoor te krijgen.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Iedereen heeft ooit wel eens met de handrem gereden. Dat is op zich niet echt een ramp, maar het kost wel geld. Ten eerste verbruikt de auto opmerkelijk meer brandstof en ten tweede veroorzaakt het rijden met de handrem erop slijtage aan de remschoenen.
Bij de meeste motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het overbodig om de achterrem te gebruiken. Maar toch is deze heel belangrijk. Als je de achterrem gebruikt in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Met de optie wheelie control kun je makkelijker een stukje op je achterwiel rijden. Het systeem is namelijk in staat om te berekenen wanneer een wheelie begint en eindigt. Het systeem zorgt er bovendien voor dat je niet te ver achterover gaat, maar helpt je weer veilig op twee wielen te landen.
Die helpt voorkomen dat je wielen doorslippen bij te hard optrekken of op nat wegdek. Maar als er sneeuw ligt, kan dit systeem juist tegen je werken. Het klinkt tegenstrijdig, maar als je auto vast staat in de sneeuw of in een sneeuwduin, moet je in een aantal gevallen juist je tractiecontrole uitzetten.
ESP staat dus voor Electronic Stability Program, vrij vertaald; Elektronische Stabiliteitscontrole. Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Abs pomp van € 296 tot € 927.
Sluit de slang van de pomp aan op de onderhavige ontluchtingsnippel van de remcilinder (remklauw). De door de pomp aangezogen vloeistof wordt in een speciaal reservoir opgevangen en de lucht wordt eruit geschift. Ontluchten door de druk in het expansiereservoir op te voeren.
ABS is een afkorting die staat voor Anti Blokkeer Systeem en is een veiligheidsvoorziening van een auto. Het is een elektronisch systeem dat in werking kan treden als je een noodstop moet maken met je auto. Zoals de naam al aangeeft, voorkomt ABS dat de wielen gaan blokkeren als je hard op het rempedaal trapt.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Antwoord van Jos. U vraagt of het technisch kwaad kan om éérst de koppeling in te trappen en pas daarna te gaan remmen. Voor motor, koppeling of remmen is dat technisch géén probleem maar niet zoals we het bij onze rijopleiding geleerd hebben. Een rijschoolhouder meldt daarover het volgende.
Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof. Bovendien kan het gevaarlijk zijn. Niet doen dus!