Omdat er stofdeeltjes voorkomen die zo klein zijn dat zij door de porieen van het luchtfilter kunnen dringen. De luchtfilterolie voorkomt dat, doordat deze stofdeeltjes er nu aan blijven kleven.
Olie in de luchtfilter is meestal afkomstig van de aansluiting van het carterontluchting naar het luchtfilter. Vaak ook wat waterdamp wat mee gaat in de slang.... Gewoon even goed reinigen en de slang ook gelijk even meenemen moet voldoende zijn.
Er zijn verschillende typen luchtfilters. Sommige werken met een oliebadje, de lucht wordt dan als in een centrifuge rondgedraaid waardoor het vuil naar de buitenkant vliegt en in de olie blijft plakken. In deze luchtfilters hoort dus wat olie. In alle andere filters mag u geen vloeibare olie aantreffen.
Om zeker te zijn van een goede afsluiting van het luchtfilterhuis kun je wat vaseline op de rand van de deksel van het filterhuis smeren. De vaseline helpt bij het beter afsluiten van het luchtfilter wat de levensduur van je motorfiets verlengt.
Een oliebad luchtfilter werkt met olie. De lucht wordt door de olie gezogen. De olie haalt het vuil uit de lucht. In een oliebad filter zit ook een filterelement.
Filterolie is speciaal ontwikkeld voor luchtfilters. Gebruik dan ook nooit gewone motorolie voor het filter, want die olie is te dun en loopt na een poosje gewoon uit het filter. De beste manier van luchtfilterolie aanbrengen is om je filter onder te dompelen in de olie.
Dompel de filter in het water. Kneed de filter in je handen als een spons, zodat al het vuil weg gespoeld wordt. Doe dit grondig. Spoel de filter na met schoon (warm) water zodat er geen zeepresten meer achterblijven.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Het woord zelf zegt het al, een luchtfilter filtert de lucht die naar de carburateur gaat. De lucht is uiteraard nodig voor de verbranding van de benzine. Zonder zuurstof kun je niets verbranden. De lucht moet gefilterd worden want het is belangrijk dat er alleen zuivere lucht in de cilinder terecht komt.
Laat het filter daarna minstens 24 tot 48 uur drogen. Controleer goed of het filter droog is voordat je hem terugplaatst, anders gaat je stofzuiger kapot.
Wanneer moet ik het luchtfilter vervangen? Het filter vangt vuile deeltjes op en raakt uiteindelijk een keer verstopt. Hoe meer het filter verstopt raakt, hoe minder de motor gaat presteren. Bij de meeste motoren is het verstandig om het filter om de 10.000 kilometer te vervangen.
Carterventilatie is een systeem dat dampen vanuit het carter worden afgevoerd naar het inlaatspruitstuk van de motor. In de carterpan bevindt zich naast de motorolie ook lucht. Deze lucht is vermengd met oliedampen en een minimale hoeveelheid verbrandingsgassen die langs de zuigerveren in het carter terechtkomen.
haal eerst je carburateur er even af en maak hem helemaal schoon, dus blaas ook alle kanaaltjes even door. luchtfilter ook even schoonmaken. zet het er weer op, en dan is het gewoon rijden en afwachten. blijft die lekken, kijk dan even naar mijn vorige antwoord.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
Klassieke motorolie 20W50 (met 1000+ ppm ZDDP). Dit is volgens ons de beste motorolie voor uw luchtgekoelde VW-motor. Zowel voor alle standaard dan wel de licht getunde motoren.
De leeftijd van een crossmotor wordt middels een urenteller bijgehouden. Meestal wordt een motorblok rond de 100 draaiuren 'open gemaakt' en worden alle onderdelen nagekeken en zo nodig vervangen.
Open sportluchtfilters zuigen niet alleen frisse lucht van buiten aan, maar ook de warme lucht uit de motorruimte. Door hogere temperatuur wordt het luchtvolume lager en daardoor een lagere zuurstofverzadiging.
Wanneer verversen? Yamaha adviseert om de olie en het oliefilter om de vijf ritten te vervangen. De Honda-mecaniciens in de MXGP adviseren de motorolie zo vaak mogelijk te verversen en het oliefilter telkens te vervangen.
Re: openluchtfilter, slecht? Ja een open luchtfilter is slecht voor de auto. maar als je er een inzet moet je de motor opnieuw laten afstellen. in het begin verbruikte hij gewoon normaal.
De gaatjes in het sportluchtfilter zijn groter dan bij een gewone filter waardoor er meer lucht de motor in kan stromen. Ondanks de grotere gaten kan er niet meer vuil de motor indringen omdat de sportluchtfilter geolied is, hierdoor blijft viezigheid plakken aan de filter.
Met een aftermarket inlegfilter (K&N, Green, Pipercross, Simota) ademt de motor gemakkelijker dan met het standaard papieren luchtfilter en gaat alles wat vloeiender. Meer vermogen is er alleen als de motor zelf ook behoorlijk vermogen levert. Een open luchtfilter geeft meer geluid dan een inlegfilter.