Groot voordeel van de Nieuwe Zijderoute is de ontsluiting van het Aziatische en Europese binnenland. De belangrijkste uitbreiding vindt plaats in Azië, met Khorgos in Kazachstan als centraal overslagpunt en toegangspoort. Ook landen in Midden-Europa, zoals Polen, Tsjechië en Hongarije worden beter bereikbaar.
Handel over de zijderoute was een belangrijke factor in de ontwikkeling van de beschavingen van China, India, het Perzische Rijk, Klein Azië, het Oude Egypte, het Arabisch Schiereiland, het Griekse rijk, Centraal-Azië en het Romeinse Rijk. Het hielp de basis te leggen voor de moderne wereld vanuit verschillend oogpunt.
De naam van de Nieuwe Zijderoute is afgeleid van de historische Zijderoute; een netwerk van karavaanroutes dat vanaf de oudheid tot in de late middeleeuwen in gebruik was. Deze route was op zijn hoogtijd een van de belangrijkste handelsroutes wereldwijd en heeft enorme politieke, economische en culturele invloed gehad.
De gevaren van de zijderoute
Voor Nederlandse transportbedrijven valt er veel geld te verdienen, maar er zitten ook nadelen aan de zijderoute voor de Nederlandse positie op de handelsmarkt. “China krijgt hierdoor nog meer economische en politieke macht”, zegt De Jong.
Een route over land en zee van China naar de Westerse wereld. De route werd al in de twee eeuw voor Christus gebruikt en hierdoor kwamen de Chinezen al vroeg in contact Europa en de rest van de wereld.
De Zijderoute is de benaming voor het eeuwenoude netwerk van handelswegen tussen Oost en West, reikend van China tot Europa. Gedurende lange tijd kwamen Oost en West met elkaar in contact: er werd handelgedreven en ideeën en religies werden uitgewisseld en door elkaar beïnvloedt.
Goederenvervoer per spoor tussen China en Europa: een snelle en kosteneffectieve optie. Naast lucht- en zeevracht is het goederenvervoer per spoor nu een steeds aantrekkelijkere manier om goederen tussen China en Europa te vervoeren. De belangrijkste voordelen zijn snelheid en kosten.
Zijderoute bij toeval ontdekt
Vanuit deze miljoenenstad trekken grote drommen kamelen, kameeldrijvers, bewakers, koks en bedienden naar de Romeinse markten aan het einde van de lange handelsroute. De avontuurlijke Chinees Zhang Qian ontdekte de route van oost naar west bij toeval. In 138 v. Chr.
OBOR (One Belt, One Road) is een in 2015 gelanceerd (beleids)initiatief van de Chinese overheid. Met de 'Belt' worden de landroutes bedoeld die vanuit China naar Europa en het Midden Oosten leiden. De 'Road' staat voor de maritieme routes die China verbinden met Zuid- en Zuidoost-Azië, Afrika en Europa.
Landen die je tijdens zijderoute reizen aan zult doen zijn bijvoorbeeld Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgizië, Kazachstan en China. Al deze landen waren ooit belangrijke schakels in de route tussen China en de Middellandse Zee.
Het Belt and Road Initiative (BRI), in het Chinees 一带一路 (Yīdài yīlù, One Belt One Road), is een wereldwijd infrastructuurprogramma van China, gelanceerd in 2013 om te investeren in meer dan 70 landen. Het is het belangrijkste instrument van het buitenlandbeleid van China.
De zijderoute was een netwerk van verschillende routes over zee en over land. De routes liepen door Azië, Europa en het oosten van Afrika. Het was een heel erg belangrijke handelsroute die Oost-Azië met Europa en het Midden-Oosten verbond.
In 1295 keert hij, als rijk man, terug in Venetië. De terugreis liep via de Zuidchinese Zee, Sumatra, Java, de Straat van Malakka, Ceylon (Sri-Lanka), naar Ormoez. Hier gingen de Polo's aan land. Via Armenië, Trebizonde en Constantinopel bereikten ze uiteindelijk Venetië.
Wat is het maximaal aantal containers dat op een trein vervoerd kan worden? Een goederentrein kan maximaal 41 x 40ft High Cube containers vervoeren. Wat is de maximale payload van spoorvervoer? Het maximaal toegestane gewicht van spoorvervoer per land is tussen de 22 en 23 ton.
Op een doorsnee dag rijden 37 goederentreinen door Breda. Dit zijn er jaarlijks bijna 14 duizend. Hiermee is Breda de stad met de meeste doorkomsten van goederentreinen. De route van bijna een kwart van de goederentreinen gaat door steden, vooral in Noord-Brabant.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
Zo zijn er meerdere redenen voor de ontdekkingsreizen in de tijd van hervormers en ontdekkers(1500-1600), die we onder andere op kunnen delen in: Economische redenen, om handel te drijven of rijk te worden. Religieuze redenen, om het geloof te verspreiden. Politieke redenen, om land te veroveren.
Tijdens de eerste reis van Marco Polo en zijn vader en oom was het eerste en voornaamste doel handeldrijven (en geld verdienen). Iets dat men in het Westen van Europa graag zag was zijde, edelstenen, specerijen en porselein, maar de familie Polo was niet alleen maar op jacht naar deze waren.
Namen als Vasco da Gama, Marco Polo, Christoffel Columbus en James Cook blijven in ons geheugen gegrift. Hieronder een lijstje van 10 beroemde ontdekkingsreizigers die grote delen van de wereld in kaart hebben gebracht.
De Raad lanceerde in 1987 de Culturele Routes om te laten zien hoe Europese landen erfgoed en geschiedenis delen, de programma's van de staten. Met de toevoeging van vijf nieuwe reizenkunnen reizigers nu 45 verschillende reizen volgen in meer dan 60 landen.
Europa heeft een oppervlakte van 10.180.000 km², en strekt zich uit van Azië tot de Atlantische Oceaan en van Afrika tot de Noordelijke IJszee.
De eerste Chinese ontdekkingsreiziger die zou schrijven over Zuidoost-Azië was Wang Dayuan (1311-1350). Wang Dayuan werd geboren rond 1311, tijdens de Yuan-dynastie (1279-1368), in het dorpje Nanchang.
Het Nederlandse avontuur in Amerika begon met de reis van de Engelse zeevaarder Henry Hudson (1565-1611). In dienst van de VOC voer hij in 1609 met zijn schip De Halve Maen over de later naar hem vernoemde rivier Amerika binnen.
Zo ook Columbus. Het grote doel van die tijd was het vinden van een nieuwe route naar India. Daar waren namelijk veel specerijen te halen, die vervolgens weer verhandeld konden worden. Men wist al wel dat de aarde rond was, en daarom kwamen er plannen voor een westwaartse route naar Indië.