Praat met uw leidinggevende of werkgever. Praat met uw leidinggevende of werkgever over de werksfeer. Soms is dat genoeg om samen tot een oplossing te komen. Laat u niet onder druk zetten door uw werkgever om akkoord te gaan met bepaalde afspraken.
Slechte leiders worden mede daardoor gezien als niet-integer. Ze verwerpen goede voorstellen en ideeën van collega's en medewerkers. Als ze fouten maken, verbergen ze die (al maken ze op zich misschien niet meer fouten dan collega's). Tegenslagen gebruiken ze niet om dingen te verbeteren.
Als je werkgever je arbeidsovereenkomst wil beëindigen, dan kan dat op drie manieren: Een ontbindingsverzoek indienen bij de kantonrechter; Een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV; Een vaststellingsovereenkomst aanbieden om tot een ontslag met wederzijds goedvinden te komen.
U gedraagt zich onbehoorlijk. U vertoont verwijtbaar gedrag of u bent verwijtbaar nalatig. Dit is bijvoorbeeld het geval als u diploma's vervalst, collega's bedreigt of uzelf of anderen in gevaar brengt. Of als u steelt, werk weigert zonder goede reden of dronken op het werk verschijnt.
Er is sprake van pesten indien één of meerdere collega's of leidinggevenden herhaaldelijk intimiderend, kleinerend of ander ongewenst gedrag vertonen tegenover u. Belangrijk is hierbij dat het gedrag zich herhaald in de tijd. Een eenmalige gedraging kan niet gezien worden als pesten.
2. Slechte managers micromanagen iedereen. Managers die voortdurend updates willen en elke keer vertellen hoe iemand z'n job moet doen, drijven werknemers tot wanhoop. Ze bedoelen het wellicht niet slecht, maar geven de indruk dat ze geen vertrouwen hebben in hun personeel en twijfelen aan hun vaardigheden.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Probeer iemand zijn doelen, prioriteiten en verwachtingen te begrijpen. Weet wat hij of zij belangrijk vindt en durf je menselijke kant te laten zien door verhalen te delen of te vragen naar zijn of haar persoonlijke ervaringen. Daarnaast heeft iedereen complimenten nodig, dus zoek positieve aspecten en benoem deze.
Een slechte werksfeer zorgt ervoor dat mensen zich minder thuis voelen op hun werkplek. Hierdoor gaan ze minder goed presteren en durven ze minder snel op de proppen te komen met goede ideeën. Deze medewerkers voelen zich gevangen op hun werkplek. Zij zullen ook eerder geneigd zijn om minder hard te werken.
Luister naar elkaar, spreek uit waarom je samen zit, en benoem concreet de verschillen tussen beide partijen. Zoek daarna een manier waarop de samenwerking vlotter kan verlopen ondanks de onderlinge verschillen. Acceptatie van de ander en het tonen van respect en begrip voor elkaar is cruciaal.
Kies een rustige plek uit waar jullie ongestoord kunnen praten en zeg iets als, 'Hé, ik vraag me af waarom je me hebt genegeerd?' Presenteer bewijs dat de ander je heeft genegeerd, zoals het niet reageren op telefoontjes of e-mails, of niet reageren wanneer je iets tegen hem/haar zegt.
Mensen die genegeerd worden, voelen zich vaak afgewezen en buitengesloten door een groep. Dat is vaak bijzonder pijnlijk en kan diepe sporen achterlaten, waar je nog lang mee rondloopt. Genegeerd worden kan op alle leeftijden voorkomen en ervoor zorgen dat je een negatief zelfbeeld krijgt.
Stel jezelf open, maar vertel de ander niet alles wat er in je omgaat. Forceer niets. Sommige mensen hebben gewoon even tijd nodig. Het kan soms beter zijn om woorden te voorkomen en in plaats daarvan een ontspannen gesprek te voeren.
Een gezond verloop onder je medewerkers zorgt voor een frisse energie binnen je organisatie. Een gemiddeld verloop van ca. 10% kan als 'goed' bestempeld worden. Een verloop van 10% kan als goed bestempeld worden.
Op dat moment ga je als werknemer overwegen of het tijd is om een andere baan te gaan zoeken. Werknemers die uitdaging vinden in hun job, of er actief naar zoeken, en zich niet vervelen, blijven meestal langer voor hetzelfde bedrijf werken.
Lekker bonden met collega's
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Hieronder vallen alle vormen van verbaal pesten (uitschelden, roddelen, beledigende grapjes of bijnamen etc.), en tevens ander gedrag dat leed bij de ander kan berokkenen zoals indirect dwarsbomen, zwartmaken bij anderen, saboteren, uitsluiten, isoleren of op een andere wijze stigmatiseren.
De wetenschappers concludeerden dat pesters op de werkvloer het beste omschreven kunnen worden als iemand die zich zelfverzekerd voordoet om onzekerheid te maskeren en als iemand die zich in de buurt van leidinggevenden en collega's charmant gedraagt, maar tegenovergesteld gedrag vertoont in gezelschap van alleen het ...
Pesten op het werk kan op verschillende manieren: kleinerende opmerkingen, constante kritiek, intimidatie, flauwe grappen en roddelen. Maar ook fysiek geweld en isolatie van werknemers. Pesten gebeurt verbaal, non-verbaal en fysiek, openlijk en verborgen. Pesten valt onder de zogenoemde psychosociale arbeidsbelasting.
De meldingsfrequentie van verzuim per medewerker binnen Nederland ligt rond de één keer per jaar. Dit betekent dus dat werknemers gemiddeld één keer per jaar ziek zijn. Hoe hoger de meldingsfrequentie hoe groter de kans is dat de medewerker langdurig gaat uitvallen.
Veelvuldig ziekteverzuim is op zich geen reden voor ontslag. Maar als de gevolgen voor het bedrijf te ernstig zijn, kunt u de kantonrechter vragen om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Bijvoorbeeld als de voortgang van het productieproces in gevaar komt. Of als de werkdruk voor de andere werknemers te hoog wordt.