Waarom is het splitsen zo'n belangrijke oefening? Omdat kinderen die dit vaak gedaan hebben de getallen die 'bij elkaar horen' uit het hoofd kennen. Kinderen kunnen hiermee antwoorden op de sommen weten zonder ze te hoeven berekenen.
Goed kunnen splitsen is namelijk een voorwaarde om te kunnen rekenen met grotere getallen. Splitsen is ook belangrijk bij het automatiseren (het vlot en goed antwoord geven op een som). En automatiseren is weer belangrijk bij het oplossen van grotere en andere sommen (bijvoorbeeld breuken en procenten).
Automatiseren betreft het vrijwel routinematig uitvoeren van rekenhandelingen. Memoriseren1 betreft het 'uit het hoofd kennen' van rekenfeiten. Goede automatisering van basisbewerkingen zorgt ervoor dat het werkgeheugen minder wordt belast bij complexere rekenopgaven.
Signalen die wijzen op dyscalculie
tellen. vaak omkeren van getallen (51 in plaats van 15), cijfers verkeerd schrijven of lezen. moeite blijven houden met de plaatsing van getallen (is 12 meer of minder dan 10?) veel moeite met opdrachten waarbij ruimtelijk inzicht een grote rol speelt.
Dyscalculie is een rekenstoornis. Dyscalculie betekent letterlijk slecht (dys) rekenen (calculie). Bij dyscalculie heeft het kind problemen in het automatiseren van kennis en vaardigheden. Hierbij gaat het met name om het automatiseren van rekenfeiten en de toepassing daarvan in strategieën en procedures.
Vaak wordt gekozen voor het splitsen van de woning omdat meerdere kleine appartement doorgaans meer opleveren dan één groot appartement. Daarbij komt ook dat het verhuren van de woning minder gedoe oplevert. Met gedoe bedoel ik dan vooral juridische kwesties die je bij het verkopen van de woning wel moet regelen.
Bij compenseren ga je de getallen van de som veranderen tot mooie en ronde getallen waarmee je gemakkelijk kunt rekenen. 202 - 90 = ? Is één van de getallen in de som een lastig getal om mee te rekenen? Maak van dit getal een mooi, rond getal dat in de buurt ligt.
Het getal 10 kunnen we splitsen in 0 en 10 en 10 en 0. Je kunt de getallen ook omdraaien, want ze blijven samen 10. Het getal 10 kunnen we ook splitsen in 1 en 9 en 9 en 1. Het getal 10 kunnen we ook splitsen in 2 en 8 en 8 en 2.
Een belangrijke oorzakelijke factor voor de soms heftige emoties bij de hulpverleners is de neiging van patiënten tot splitsen. Dit splitsen wordt vaak opgevat als manipulatie of als een poging mensen tegen elkaar uit te spelen.
De kinderen schrijven het te splitsen cijfer in het vierkantje bovenaan en splitsen dat aantal pepernoten door ze links en rechts van de paal te leggen. Vervolgens schrijven ze in de blauwe vlakjes wat het aantal pepernoten links en rechts is. En misschien mogen ze er van jou na afloop ook wel een paar opeten.
Doel van de getallenlijn
De getallenlijn heeft het volgende doel: je kind ontwikkelt begrip van hele getallen, breuken en kommagetallen, zodat hij weet (en automatiseert) wat het getal is en welke plaats het heeft op de getallenlijn.
Onder de varia-aanpak vallen die aanpakken waarbij het oplossen van (context)opgaven handig gebruik wordt gemaakt van parate kennis, relaties tussen getallen en eigenschappen van bewerkingen.
Bij de verwisselmethode verwissel je de getallen in de som van plek. Verwisselen is vooral een handige strategie bij het optellen en vermenigvuldigen van sommen waarbij de getallen in een lastige volgorde staan.
Om van één woning twee woningen te maken, is meestal een ingrijpende verbouwing nodig. Beide woningen moeten een keuken, badkamer en wc hebben en een eigen ingang. Meestal moet ook de geluidsisolatie worden verbeterd en is brandveiligheid een belangrijk aandachtspunt.
Er is ook steeds minder keuze, wat de prijzen opdrijft. Daarnaast loopt de woningproductie juist achter. Er zouden jaarlijks 90.000 nieuwbouwwoningen bij moeten komen om de achterstand in te halen. De afgelopen jaren zijn de hypotheekregels strenger geworden.
Zet het getal dat je wilt verdelen op papier (2580) Dit getal heet het DEELTAL en het getal waardoor gedeeld moet worden (15) heet de DELER. Kijk naar de eerste twee cijfers van het grote getal (25). Hoe vaak past daar 15 in? 1x15=15, 2x15=30.
De rest is het gedeelte van een geheel getal dat bij geheeltallige deling door een tweede geheel getal overblijft. Het resultaat van de deling van twee gehele getallen is gewoonlijk niet uit te drukken in een geheel getal, maar alleen als breuk.
Dyslexie en hoogbegaafdheid
Kinderen die zowel hoogbegaafd als dyslectisch zijn, zijn vaak te herkennen aan de volgende signalen: Veel spellingsfouten. Wel goed mondeling taalgebruik, maar schriftelijk wel problemen. Negatief beïnvloede prestaties (verveling, faalangst, enz.)
De uitdaging van het automatiseren
Veel hoogbegaafde leerlingen hebben hier moeite mee. Dit komt omdat zij hun denken op een heel eigen manier ontwikkelen. De meeste kinderen leren vanuit het onthouden en begrijpen van de stof. Van daaruit kunnen ze de stof ook toepassen in andere contexten.
Dyslectici maken meer spelfouten dan leeftijdsgenoten: 'luisterfouten', (bijv. verspeken in plaats van verspreken), 'onthoudfouten' (bijv. ou-au of ei-ij) of regelgebaseerde fouten (bijv. dt-fouten).
Een groter getal ligt rechts van een kleiner getal. Om aan te geven of een getal kleiner of groter is dan een ander getal worden speciale rekenkundige tekens gebruikt. Te weten: het 'kleiner dan' en het 'groter dan' teken. Taalkundig kun je ook zeggen: 'minder dan' of 'meer dan'.