Regelmatig de olie laten verversen heeft als voordeel dat er minder viezigheid in de olie zit. Daarnaast heeft het verversen als voordeel dat het roestvorming voorkomt en de olie zijn juiste dikte behoud waardoor de afdichting tussen de cilinderwand en zuiger goed blijft.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Volgens een olieleverancier is motorolie onbeperkt houdbaar, zolang de flacon ongeopend blijft. De kwaliteit zou op den duur wel wat kunnen afnemen maar niet in die mate dat het onverantwoord is dit nog te gebruiken.
Hoe weet ik of een product niet meer goed is? De olie is ranzig, ruikt en smaakt zuur of is donker verkleurd. Bederf herken je snel door goed te kijken, ruiken of proeven.
Oude olie is dikker van textuur en voelt plakkerig aan. In motorolie zitten extra bestanddelen (additieven) die de olie extra kwaliteiten geven. Vooral bij veel korte ritten zullen deze additieven snel worden verbruikt en ontstaat een witgele afzetting, vergelijkbaar met mayonaise, in de oliedop.
Motorolie verschilt – afhankelijk van de kwaliteit en aanbieder – aanzienlijk in prijs. Voor een liter voordelige motorolie betaal je ongeveer 5 euro en de prijs kan oplopen tot ongeveer 20 euro per liter voor hoogwaardige merkolie. In een garage kan een liter merkolie zelfs 30 euro kosten.
Eigenlijk is dit vergelijkbaar met de motorbanden, de grote merken leveren allemaal kwalitatief goede olie. Daarnaast kun je vaak ook aan de prijs de kwaliteit afleiden, een duurdere olie zal meer additieven (dopes) hebben en daardoor beter en/of langer functioneren.
Als de olie bijvoorbeeld om de 12.000 km ververst dient te worden dan kan het weinig kwaad om door te rijden tot 14.000 km. Nu is het wel zo dat het hier gaat om een nagenoeg nieuwe auto en achterstallig onderhoud is de perfecte manier om een eventuele garantiekwestie af te wijzen.
Sludge is een duidelijk teken dat de olie direct moet worden ververst. Het is verstandiger om sludge te voorkomen door de olie periodiek te laten verversen. Als het er zit ben je eigenlijk al te laat.
Regelmatig de olie laten verversen heeft als voordeel dat er minder viezigheid in de olie zit. Daarnaast heeft het verversen als voordeel dat het roestvorming voorkomt en de olie zijn juiste dikte behoud waardoor de afdichting tussen de cilinderwand en zuiger goed blijft.
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Grofweg, en heel gemiddeld door alle type personenauto's heen, kun je veilig stellen dat een olie verversen rond de 75,00 euro zal kosten, dat is dan inclusief een nieuw oliefilter en arbeidskosten.
Bij de vervanging van de oliefilter hoort ook altijd een olieverversing. Dat is weliswaar niet officieel voorgeschreven, maar zo dient te worden gehandeld. Welke olie moet worden gebruikt is bijna een wetenschap op zich en daarover lopen de meningen uiteen.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto's. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders).
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is. Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik: Vastzittende of versleten olieschraapveren.
Bij auto's met een dieselmotor ontstaat altijd roet. Deze roet kleurt de motorolie vrijwel direct zwart. Dit komt omdat de motorolie de eigenschap heeft om vervuiling in de motor juist op te nemen en hierdoor is het gelijk zichtbaar.
Wacht nooit met oliepeilen tot het lampje gaat branden; dan kan het al te laat zijn. Controleer het oliepeil zeker eens per maand, tegelijk met bijvoorbeeld het peil van de koelvloeistof.
Dikte bij lage temperatuur (10W40 of 15W40)
De 10W of 5W geeft de verpompbaarheid van de olie bij koude temperatuur weer. Deze verpompbaarheid is, tot nu toe, gemeten tussen 25W en 0W. 25W staat voor 60.000 cP (centiPoise, eenheid voor viscositeit) bij -15 graden Celsius. 0W staat voor 60.000 cP bij -40 graden Celsius.