Een merk of naam registreer je om het te beschermen. Je investeert in een merk om het bekendheid en waarde te geven. Daarmee wil je je onderscheiden van andere aanbieders, zodat jouw (potentiële) klanten uiteindelijk de voorkeur aan jouw merk geven.
Kosten merk registreren Benelux
In de Benelux is het basistarief voor 1 klasse 244 euro. Voor de tweede klasse betaal je 27 euro en voor elke volgende klasse 81 euro. Dus stel dat je een Benelux merk in 3 klassen wenst in te schrijven dan bedragen de vaste kosten van overheidswege €244 + €27 + €81 = € 352,00.
Het merkenrecht zorgt ervoor dat je jouw merk kunt beschermen door het te laten opnemen in het officiële Benelux merkenregister. Je ontvangt dan een registratiebewijs. Met registratie kan je juridische stappen ondernemen tegen concurrenten die jouw merk misbruiken.
Als u het merkenrecht voor uw merk wilt hebben, dan moet u uw merk registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Dit geeft u bescherming in de Benelux (België, Nederland en Luxemburg). Onderneemt u ook buiten de Benelux? U kunt een internationale merkregistratie doen bij BOIP.
Check of jouw naam nog vrij is
Je naam mag bijvoorbeeld niet exact omschrijven wat je doet, of een kenmerk van het product beschrijven. Kan het als merk gedeponeerd worden? Dan ook even nagaan of jouw naam (of één die er sterk op lijkt) al bestaat. Dit kan je doen door te zoeken in het BOIP Merkenregister.
Gemiddeld duurt de procedure voor het aanvragen en registreren van een merk drie maanden. Je kunt je merk eventueel ook met spoed inschrijven.
Merknaam of logo
In het Merkenregister kunt u opzoeken of een naam of logo al bestaat. Zo niet, dan kunt u het merk registreren . Daardoor wordt u eigenaar van het merk. Door het ®-teken bij uw (merk)naam of logo te gebruiken laat u zien dat het is geregistreerd.
Na registratie van uw merk heeft u het merkenrecht. De duur van het recht bedraagt 10 jaar, dit kunt u onbeperkt verlengen. Registratie en meer informatie: Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Wetgeving: Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom (merken en tekeningen of modellen).
Wat is een logo? Een logo is de grafische weergave van een merknaam en een manier om een merk te registreren. Dit kan bijvoorbeeld als een woord op een speciale manier is geschreven of omdat een beeldmerk is toegevoegd. Denk hierbij aan het logo van Nike of dat van Starbucks.
De kosten hiervoor bedragen 85 euro voor de Benelux, 260 euro voor de EU en 450 euro wereldwijd per jaar.
Absoluut! Het laten registreren van uw merk is niet verplicht, maar zonder een merkregistratie verkrijgt u ook geen merkbescherming. Dat betekent dat wanneer iemand anders zonder uw toestemming uw merk gebruikt, u daartegen niet kunt optreden. Uw merk is immers niet geregistreerd vastgelegd.
Het merkenrecht dient om te voorkomen dat je als consument in verwarring raakt over de herkomst van producten of diensten en om te voorkomen dat concurrenten oneerlijk profiteren van de reputatie van een merk. Niet alleen grote internationale ondernemingen kunnen belang hebben bij een merkrecht.
Een merk is een teken dat door een onderneming wordt gebruikt ter identificatie van haar producten en diensten. Door dat teken kan het publiek deze onderscheiden van producten en diensten die een ander bedrijf op de markt brengt. Een merk is dus een "teken".
Merkregistratie is het vastleggen van jouw merk. Dit kan de naam zijn, maar ook de naam en het logo. Bijvoorbeeld in combinatie met de kleuren die gebruikt worden in de naam of het logo. Registreren van je merk zorgt ervoor dat jouw merk wordt beschermd tegen inbreuk.
Voldoet u aan de voorwaarden? Dan kunt u uw merknaam laten registreren. Daarvoor neemt u contact op met het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Het is de enige wettelijke instantie voor de registratie van merken in de Benelux.
Je naam is extra beschermd wanneer je hem gebruikt als merk en kiest voor handelsnaam beschermen en deze beide registreert. Degene die zijn naam gebruikt in het verkeer heeft gebruiksrecht op zijn naam. Dit gebruiksrecht is echter niet exclusief zoals dat wel het geval is binnen het merkenrecht en bij een octrooi.
Het beeldmerk geeft de producten of de diensten van je bedrijf weer of de meerwaarde van je bedrijf. Het woordmerk kan bijdragen aan het vergroten van je naamsbekendheid. Een combinatie van beeldmerk en woordmerk is minder makkelijk te kopiëren. Je laat altijd het symbool samen met de naam zien.
De algemene term logo verwijst naar alle logo's die een merk vertegenwoordigen. Een beeldmerk in een logo is een abstracte weergave. Deze abstracte weergave bestaat uit een icoon, vorm of symbool welke staat voor het bedrijf. Een woordmerk, ook wel letterlogo, bestaat alleen uit letters.
De oorsprong van de swoosh
Bij het NIKE logo is dit ook het geval. Het begon namelijk allemaal in 1971. In 1971 was het Carolyn Davidson die de swoosh voor het eerst tekende. Als studente grafisch ontwerp in Portland in de Verengde Staten kreeg ze van ene Phil Knight de opdracht om voor hem een logo te ontwerpen.
De eigenaar van het merk wordt de merkhouder genoemd. Een merkhouder kan zowel een rechtspersoon (een onderneming, zoals een B.V., V.O.F. of een stichting) als een natuurlijk persoon (bijvoorbeeld jijzelf) zijn. De rechten en plichten die verband houden met het merk rusten op de merkhouder.
Merkinbreuk is als derden zonder toestemming een geregistreerd merk gebruiken of misbruiken. Het gebruik van dezelfde of vergelijkbare namen voor vergelijkbare (nep)producten of diensten, wordt gezien als inbreuk. Voorbeelden kom je vaak tegen op Marktplaats.
Hoe kan je jouw merknaam beschermen? Een van de belangrijkste basisregels van het merkenrecht is dat het niet bestaat zonder inschrijving. Zonder dat je jouw merk hebt gedeponeerd is jouw naam dus niet beschermd. Om jouw merknaam te beschermen moet je het dus deponeren.
Een logo is auteursrechtelijk beschermd als het logo – kort gezegd – origineel is. Daarvan is sprake als de tekst een eigen oorspronkelijk karakter heeft en het persoonlijk stempel van de maker draagt. Om aan die vereisten te voldoen mag het werk niet ontleend zijn aan een ander werk.
Of een merk geregistreerd is, kun je controleren in het Benelux Merkenregister, de officiële publicatieplaats voor geregistreerde merken.