In groep 1 ligt de nadruk nog niet op het leren schrijven van letters. In deze fase ontwikkelt je kind vooral de fijne motoriek. Er wordt in de klas dan ook volop getekend en geknutseld. Ook het werken met bijvoorbeeld een kralenplank is een belangrijke oefening voor het ontwikkelen van de fijne motoriek.
Tussen zes en negen jaar. Op deze leeftijd leren kinderen lezen en schrijven. Het is heel belangrijk om te leren lezen. Bij alle vakken op school is het nodig om goed te kunnen lezen, ook bij rekenen.
Waarom schrijven ze op school niet gewoon met een balpen? Een vulpen schrijft alleen als je hem goed vasthoudt. Hierdoor krijgen kinderen bij het schrijven met een vulpen direct feedback.
Hoewel dit volgens het SLO niet tot de leerstof van groep 2 behoort, leren ze in groep 2 vaak de letters kennen en de klanken die erbij horen. Letters spreken de kinderen uit zoals ze klinken. De E is 'eh', en de R is een 'rrrrr'. Als je kind dat snapt, is hij klaar om te kunnen lezen.
Uit veel studies blijkt dat vroege leerlingen op latere leeftijd (ongeveer na 14 jaar) niet noodzakelijk slechter presteren dan de late klasgenoten. Maar in landen met vroege selectie, zoals Nederland, zijn ze dan meestal al geselecteerd voor vervolgonderwijs.
Waarin verschilt groep 2 van groep 1? In groep 1 ligt de nadruk nog meer op spelen, maar in groep 2 gaat de leerkracht gerichter werken naar groep 3. Het verschilt per school, maar op veel scholen wordt er gewerkt met zogenoemde werkkaarten of werkjes en kinderen besteden per week een bepaalde tijd aan die werkjes.
Bij het verbonden schrift wordt het woordbeeld sterker verankerd in het geheugen, omdat woorden als een geheel worden geschreven (aan elkaar). Het motorische patroon van het verbonden schrijven van een woord kan helpen bij het onthouden van de spelling (volgorde van de letters) in het woord.
De voordelen van schrijven met potlood zijn divers. De potloodlijn geeft weerstand op het papier waardoor een kind veel feedback krijgt en goed voelt hoe hij de beweging moet maken. Ook ziet een kind zelf wanneer de lijn donker is en de druk op het papier dus hard is.
De antwoorden die daarop gegeven worden zijn zeer divers: “Alleen potlood voor jaargroep 3 en 4 is verantwoord”, “In groep 3 een potlood, vanaf groep 4 een vulpen”, “Alle kinderen van het begin af aan een vulpen” enzovoorts.
* In Een goede leesstart van Lidy Ahlers 'moeten kinderen ongeveer tien letters kennen voordat zij naar groep 1 gaan' (p. 16).
SchrijvenKinderen leren dat geschreven taal een dagelijks communicatie- en expressiemiddel is. Kleuters 'schrijven' in groep 1 en 2 vooral via tekenen, krabbelen, letterachtige vormen, letter-tekenreeksen en spontane spelling. Maar ze stempelen en schrijven ook woorden en teksten na en oefenen met typen op de computer.
Vanaf 4 jaar mogen kinderen naar de basisschool, vanaf 5 jaar zijn ze verplicht. Niet alleen voor kinderen een grote overstap.
Welke letters leert je kind in kern 1? In kern 1 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters p, aa, r, e en v. Met deze letters en de letters van de vorige kern (i,k, m en s) kunnen ze nu al zinnen en korte tekstjes lezen.
Je kind van 5 jaar kan:
tellen tot 20 en terug. de cijfers 1 t/m 10 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op en hoeveelheden t/m 12 vergelijken en ordenen (meer, minder, verschil, alles) en schatten.
Tellen is een vaardigheid die zich geleidelijk aan ontwikkelt, met vallen en opstaan. Gemiddeld leren kinderen tellen vanaf de leeftijd van 2 jaar, maar het is een proces dat duurt tot het kind 5 Ă 6 jaar is.
Schrijven helpt je onthouden
En nu komt de pen in beeld: als we schrijven kunnen we iets namelijk beter onthouden dan als we bijvoorbeeld typen, je leest het hier. Het gaat erom dat je je hand gebruikt, je mag dus ook schrijven op je tablet.
Ze moeten leren het potlood boven het afgeslepen gedeelte vast te houden: rechtshandigen ongeveer 2 centimeter boven het puntje, linkshandigen zo'n 2,5 Ă 3 centimeter. Veelvoorkomende fouten: wijsvinger Ă©n middelvinger op het potlood, meerdere vingers op het potlood of de duim gaat over de wijsvinger heen.
Kinderen leren meestal schrijven met potlood. Dit is niet alleen omdat je het kunt uitgummen als je fouten maakt, maar ook omdat potlood lekker schrijft. Potlood is gemaakt van grafiet, een mineraal wat een beetje lijkt op houtskool.
Uitgeverij Zwijssen biedt de schrijfmethode Pennenstreken aan, de meest gebruikte schrijfmethode op Nederlandse basisscholen. Deze methode leert kinderen schrijven in zowel verbonden schrift als in blokschrift. In 2020 leerde nog maar 70 procent van de leerlingen aan elkaar schrijven.
Wetenschappelijk vastgesteld: kinderen die cursief schrijven hebben meer en betere woordbeelden, belangrijk voor vlot lezen. Ze spiegelen minder letters omdat bijvoorbeeld de b en de d er cursief niet symmetrisch uitzien.
Zelf mooie letters maken betekent vooral veel oefenen. Je moet de tijd nemen. Hoe sneller je schrijft, hoe slordiger de letters eruit zullen zien. Ook is het aan te raden om de punt van de pen overal even snel te bewegen, dus na een bocht even snel als in een bocht.
Sommige kinderen kunnen hun ontwikkelingsproces niet in acht jaar doorlopen en hebben extra tijd nodig. Daarom kan de school besluiten een kind een klas over te laten doen. Dit heet ook wel verlengen. Er zijn ook kinderen die sneller dan hun leeftijdgenoten door de leerstof gaan.
's Middags:
13.15 uur: Beginnen in de kring met het vaste welkomstlied, liedjes zingen. 13.30 uur: Iets doen naar keuze, een spel bij de tafel of in de hoeken. 14.30 uur: Bij mooi weer buiten spelen, bij slecht weer binnen in het (speel)lokaal spelen. 15.15 uur: De school gaat uit.