Het voordeel van een bocht achteruit rijden ten opzichte van bijvoorbeeld keren door middel van 3 keer steken, is dat je het overige verkeer veel minder tot last bent.
Belangrijk bij het nemen van een 'normale' bocht is dat je goed kijkt. Je kijkt goed de bocht in en blijft kijken naar het punt waar je heen moet rijden. Voordat je de bocht ingaat, matig je alvast je snelheid. Dit doe je, omdat je in de bocht minder grip op de weg hebt.
Als je je stuur naar links stuurt terwijl je naar achter rijdt zal de achterkant van de auto naar links gaan, en vice versa. Breng de auto tot stilstand als je niet zeker weet welke kant je opstuurt, en ga pas weer rijden als je het sturen weer onder controle hebt.
Uitvoering van het straatje keren
Schakel in de 1ste versnelling. Laat de koppeling rustig opkomen, geef een weinig gas, zodat de auto in beweging komt. Stuur vlot geheel naar links, zodra de auto in beweging komt en rijd rustig door.
Keren op de rijbaan d.m.v. 3 x steken
Rijd met slippende koppeling vooruit en stuur volledig in naar links. Bij het denkbeeldig raken van de stoeprand met de rechter koplamp, stuur 2 slagen terug naar rechts zodat de wielen in de rechtstand staan. Raak met de voorwiel(en) zachtjes de stoeprand.
Wie achteruit inparkeert heeft beter zicht op de weg bij het verlaten van een parkeervlak. Makkelijker wegrijden. Een kleinere kans op schades. Beter zicht op de weg zorgt ervoor dat u minder snel paaltjes, voetgangers en andere auto's over het hoofd ziet.
Met een slippende koppeling achteruitrijden. Hierbij is het belangrijk je koppeling alleen met de bovenkant van je voet te bedienen en je hak op de grond te houden. Houdt de koppeling zo laag mogelijk. Doel van de oefening; 20 meter achteruit rijden in een zo recht mogelijke lijn.
De examinator zal je vragen achteruit te rijden, over een afstand van ongeveer 20 meter, in een rustige straat. De wagen moet in beweging blijven maar je mag je één keer opnieuw positioneren. De examinator zal vragen om je wagen evenwijdig ten opzichte van de weg rechts te parkeren.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Welke bocht kent de meeste risico's? Bocht naar rechts.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Bij de bijzondere verrichtingen (Omkeren door middel van steken) moet je het overige verkeer voor laten gaan. Kijk eerst voordat je besluit om te gaan keren of het wel mag en/of kan.
Regel 1: Laat het gaspedaal los en trap het koppelingspedaal vlot en geheel in. Schakel naar de 2e versnelling door de versnellingspook naar links te duwen en rustig naar achteren te trekken.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
gewoon gas loslaten, koppeling induwen, opschakelen, koppeling zachtjes loslaten en terug gas geven. Probeer eens om, wanneer je koppeling licht contact maakt (aangrijpingspunt), lichtjes gas te beginnen geven terwijl het koppelingspedaal rustig omhoog komt.
Instappen auto
Terwijl je naar de auto loopt, bekijk je alvast de omgeving en bepaal je hoe je het beste weg kunt rijden. Loop om de auto heen, tegen het verkeer in, naar het portier. Zo kun je goed reageren als er iets aan komt. Open het portier zo ver als nodig, stap in en sluit het portier.
In een vak parkeren vooruit rechts
Zet de auto stil aan de rechterzijde van de rijbaan, 3 vakken voor het doel vak. Op het moment dat de auto recht staat, stuur dan 2 slagen terug naar rechts zodat de wielen weer in de rechtstand staan.
Bij het verlaten van het parkeervak rij je recht uit totdat de helft van de auto nog in het vak staat. Daarna ga je pas sturen. Denk er wel om dat je niet te ruim uitkomt i.v.m. tegemoetkomende bestuurders. Geef bij het wegrijden in ieder geval richting aan.
Alleen kun je niet slagen of zakken. Wel kun je wennen aan de examensituatie. Je krijgt handige tips van de examinator, waar je iets aan hebt voor het examen. En je kunt vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op het examen.
Haaks parkeren
Voor haaksparkeren zijn parkeervakken van 2,4 a 2,5 m breed nodig. Naast ruimte voor de auto zelf van doorgaans 1.80m is er ruimte nodig voor het in- en uitstappen. De lengte van de parkeerplaats is 5 m. Voor het inrijden en het maken van de bocht moet de straatbreedte 6m breed zijn.