het is zelfs mogelijk brandstof dampen te laten ontvlammen door statische elektriciteit, De kans mag dan wel niet niet super groot zijn, toch moet je de motor van je auto uitzetten om het risico te elimineren.
Tank niet met een draaiende motor. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
Tank nóóit met een draaiende motor. Want dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, maar ook nog eens hartstikke gevaarlijk vanwege het brandrisico. De statische elektriciteit die jouw draaiende motor genereert, , kan namelijk brandstofdampen doen ontbranden.
Laat je auto nooit draaien tijdens het tanken
Niet alleen bellen of in je auto zitten is gevaarlijk tijdens het tanken. Ook je auto laten draaien, is echt geen goed idee. "Sommige klanten laten ook de motor draaien tijdens het tanken. Ze willen dat de airco blijft draaien of ze hopen dat de auto lekker warm blijft.
Wanneer de brandstoftank vol is, is er niet veel ruimte meer voor de brandstof om uitzetting te accommoderen, vooral bij warm weer. Als reizigers niet stoppen met tanken nadat de pomp een klik geeft, vergroot men het risico op brandstoflekken.
Benzine en diesel zetten uit
De hitte zorgt ervoor dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken. Dat is niet alleen schadelijk voor het milieu, de lak van de auto of de bodembescherming, het is ook gevaarlijk.
Raak niet in paniek als u per ongeluk benzine op uw auto morst. Onderneem in plaats daarvan snel actie door de vloeistof op te ruimen voordat deze opdroogt. Opgedroogde benzine is schadelijker voor autolak dan natte .
In de praktijk is het elektromagnetische veld, dat door de telefoon wordt uitgezonden tijdens een gesprek, niet in staat de getankte benzine, diesel of lpg te laten ontbranden. De radiogolven van de mobielen telefoons hebben een laag vermogen, dat niet genoeg energie opwekt om brand te veroorzaken, zo blijkt.
Een gedeeltelijk gevulde tank heeft meer benzinedampen. De dampen zijn explosief. Dus in het geval van een ongeluk ben je beter af met een volle tank. Een gedeeltelijk gevulde tank is ook gevoeliger voor condensatie, waardoor water in je tank terechtkomt.
Ja, stationair draaien is slecht voor de auto. Dit kan de volgende problemen veroorzaken: Snellere slijtage: de motor slijt sneller omdat de auto niet in beweging is. Olie werkt minder goed: de motorolie wordt sneller slecht, waardoor je deze vaker moet verversen.
Of de tankdop links of rechts zit heeft namelijk te maken met aan welke kant van de weg er in het land van oorsprong wordt gereden. Zo zullen de meeste Europese merken de tankdop aan de rechterkant hebben, terwijl auto's uit Azië de tankdop heel vaak aan de linkerkant hebben, omdat daar vaak links wordt gereden.
Van verkeerde brandstof tot potentiele schade
Dit kan resulteren in problemen zoals haperende motorprestaties, startproblemen, oververhitting en zelfs beschadiging van de motoronderdelen. In sommige gevallen kan dit leiden tot dure reparaties als er niet snel wordt ingegrepen.
Een tankstation staat meestal vrijstaand en heeft een plat dak. Dat betekent dat de omgevingsfactoren een grote invloed hebben op de binnentemperatuur. Met andere woorden, als het tropisch heet is en de zon op het platte dak schijnt, kan het zonder airconditioning ondragelijk heet worden binnen.
Er is geen beperking of mechanisme dat verhindert dat u gas geeft terwijl uw auto aanstaat. Als u echter vraagt of het veilig is om dit te doen, is het antwoord nee, dat is niet zo. Als u tankt terwijl de auto aanstaat, wordt de motor mogelijk niet beschadigd, maar kan er wel brandgevaar ontstaan.
Gebruik plastic handschoenen
De handvatten van de benzineslang zitten namelijk vol bacteriën omdat ze honderden keren per dag worden aangeraakt door verschillende bestuurders. Als een tankstation geen plastic handschoenen aanbiedt, zorg er dan voor dat je goed je handen wast na je tankbeurt.
Als je het vulpistool bij het tankstation goed bekijkt, zie je dat er twee openingen aan zitten. Een grote, waardoor de benzine naar buiten komt en een kleine, die op het eerste gezicht geen nut heeft. Beide komen echter in de slang bij elkaar.
Zet de motor uit
Maar waarom is dit eigenlijk? Brandstof is ontvlambaar, dus een motor die uit staat voorkomt vonken die brandstofdampen kunnen ontsteken.
Als een voertuig helemaal vol is en op een hellend of dalend oppervlak geparkeerd staat, kan er lekkage ontstaan. Dit kan gevaarlijk zijn, omdat brandstof een zeer brandbare stof is.
Hoe voller jouw kofferbak, hoe vaker je moet stoppen bij het tankstation. Tank daarom niet te vroeg: als je constant rijdt met een volle tank, dan verbruik je dus altijd meer brandstof. Ook kan je eraan denken om jouw kofferbak eens op te ruimen.
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
Gevolgen na tanken zonder te betalen
Wegrijden na een tankbeurt zonder af te rekenen, is strafbaar. De pompstationhouder kan dus besluiten aangifte te doen bij de politie. Daarnaast zal de pompstationhouder de kosten voor de afgenomen brandstof én schadevergoeding eisen van de kentekenhouder.
Ai, de verkeerde brandstof getankt. Wat nu? Volgens de ANWB grijpen jaarlijks gemiddeld 14.000 mensen naar de verkeerde vulslang tijdens het tanken. Dat zijn er bijna 40 per dag!
Verwijder alle kleding die in contact is geweest met benzine en neem een douche.Spoel het lichaam grondig af met krachtig stromend water en zeep gedurende ten minste 15 minuten . Als de huid rood, blaarvorming of irritatie vertoont, bel dan de Poison Control. Zoek onmiddellijk medische hulp als deze symptomen ernstig zijn.
De overtollige brandstof kan namelijk op plekken terechtkomen waar het niet hoort, waardoor onder andere het ontluchtingssysteem flink beschadigd kan raken. De kosten voor het herstellen of vervangen verschillen per auto, maar het staat vast dat het bedragen zijn die je niet graag aftikt.
Tank de brandstoftank helemaal vol! Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0. De tank is vol en nu kun je gewoon gaan rijden.