Ten eerste, hoe hoger het vliegtuig komt, hoe ijler de lucht is.Wanneer de lucht dunner is, is er minder weerstand, waardoor vliegtuigen sneller en zuiniger kunnen vliegen - het vliegtuig heeft minder brandstof nodig om een bepaalde snelheid te bereiken dan wanneer de lucht dikker is.
Hoe hoog vliegen vliegtuigen normaal? De meeste commerciële vliegtuigen vliegen op een kruishoogte tussen 8,5-11,5 km (28.000 voet en 38.000 voet) - meestal rond 10,5 km (35.000 voet). Privéjets vliegen meestal iets hoger, van 12,5-13,7 km.
Ze vliegen over het algemeen op grotere hoogten, meestal tussen de 30.000 en 42.000 voet, omdat de lucht ijler wordt naarmate je hoger gaat . Wanneer de lucht ijler is, kunnen vliegtuigen sneller en efficiënter vliegen, met minder brandstof om de snelheid te behouden die nodig is om lift te ontwikkelen.
Een vliegtuig blijft in de lucht, doordat het verschil in luchtdruk tussen de bovenzijde en onderzijde van de vleugel voor opwaartse stuwing zorgt. Zolang het vliegtuig voldoende snelheid heeft en daarmee voldoende luchtdrukverschil creëert, blijft het vliegtuig door de opwaartse stuwing in de lucht.
De piloten vliegen laag om parachutisten en vracht veilig en nauwkeurig op de gewenste plaats te laten landen. Bovendien kunnen vliegers zich op een lagere hoogte beter oriënteren.
Tijdens gevechten opereren veel vliegtuigen op hoogtes van slechts 30 meter en bij hoge luchtsnelheden om grondraketradars te omzeilen en geavanceerde grond-luchtraketten, luchtafweergeschut en vijandelijke jagers te ontwijken .
De bemanning van de C-130 Hercules traint soms in het laag en snel landen.Deze manier van vliegen is nodig om personeel en materieel in gebieden met vijandelijke dreiging te krijgen. Om dreiging vanaf de grond te vermijden kan de gezagvoerder vanaf grote hoogte snel dalen en landen.
Om op te stijgen is er opwaartse stuwing nodig, de snelheid die hiervoor nodig is wordt voor de vlucht berekend. De snelheidsmeter werkt niet op lage snelheden, als deze begint te werken wordt dit benoemd als “airspeed alive” of “speed is live”. Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u.
Commerciële vliegtuigen vliegen hoog om drones, vogels, helikopters, privéjets, enzovoort te vermijden . Degenen die in oostelijke richting vliegen, vliegen op een vreemde hoogte, terwijl alle vliegtuigen die in westelijke richting vliegen, op gelijke hoogte vliegen. Dit alles wordt gedaan om een soort van goede doorstroming van het luchtverkeer te behouden.
In de cockpit van een vliegtuig zit een veiligheidssysteem dat ervoor zorgt dat vliegtuigen in de lucht niet tegen elkaar kunnen botsen. En de luchtverkeersleiding houdt vanaf de grond alles in de gaten.
Veel dunnere lucht betekent dat de motoren niet genoeg vertrouwen kunnen produceren en de vleugels niet genoeg lift zouden produceren . Er zouden ook problemen kunnen zijn bij het herstarten van een defecte motor op een hogere hoogte in het geval van een storing, evenals andere veiligheidsimplicaties van vliegen op hogere hoogte voor passagiers en bemanning.
Hoe kleiner het vliegtuig, hoe meer last het heeft van wake turbulence van een groter vliegtuig voor hem. Dit is óók de reden dat je soms voor je gevoel heel lang moet wachten op de startbaan als er net een vliegtuig voor je vertrokken is.
Door de harde wind tijdens een storm kan het vliegverkeer ontregeld raken. Vliegtuigen moeten meer afstand van elkaar houden, waardoor een deel van de vluchten uitvallen of niet meer volgens schema kunnen vliegen.
Als een passagiersvliegtuig te hoog vliegt, bereikt het een punt dat 'Coffin Corner' wordt genoemd . Dit is het punt waarop de lage snelheidsovertrek en de hoge snelheidsbuffer van het vliegtuig elkaar ontmoeten en het vliegtuig zijn hoogte niet langer kan behouden, waardoor het gedwongen wordt te dalen.
De vleugels van een vliegtuig hebben een heel speciale vorm. De onderkant is plat en de bovenkant is een beetje bol. De lucht die over de bolle bovenkant stroomt gaat sneller, dan de lucht langs de onderkant.Daardoor ontstaat er boven de vleugel een lagere luchtdruk en onder de vleugel een hogere.
Vliegtuigen zijn er namelijk op gebouwd om hevige turbulentie te weerstaan. De vleugels van een vliegtuig zijn zelfs buigzaam tot wel 11 meter. Er is dan ook nog nooit een vliegtuigongeluk veroorzaakt door turbulentie.
De gemiddelde kruissnelheid voor een commercieel passagiersvliegtuig dat lange afstanden vliegt, is ongeveer 880–926 km/u (475–500 km; 547–575 mph). Lees ons artikel over dit onderwerp voor meer informatie over topsnelheden!
Alleen gaat er geen benzine, maar kerosine in de tank. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Dat is ruim honderd keer zo hoog als een gemiddelde kerktoren!
„We have to do some last-minute paperwork and should be underway shortly”. Passagiers horen deze vluchtaankondiging vaak voor het opstijgen. In pilotenpraat betekent dit dat, voordat het vliegtuig opstijgt, papierwerk zoals het berekenen van het actuele gewicht en het paraffineverbruik moet worden voltooid.
De gemiddelde startsnelheid voor commerciële vliegtuigen ligt tussen de 160 en 180 mph (260 en 290 km/u), terwijl de gemiddelde landingssnelheid tussen de 150 en 165 mph (240 en 265 km/u) ligt. Deze snelheden kunnen variëren afhankelijk van de grootte en het model van het vliegtuig, evenals de beladingsfactor en het brandstofverbruik.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen.
De regering kan de landmacht op ieder moment inzetten voor nationale en internationale operaties voor vrijheid, veiligheid en welvaart. Bijvoorbeeld om te helpen bij watersnood of het bouwen van een noodhospitaal. Of deelname aan een internationale vredesmissie. De landmacht oefent daarom continu.
Politiehelikopters vliegen ook 's nachts om de veiligheid 24/7 te waarborgen. Met geavanceerde nachtzichtapparatuur kunnen ze ook in het donker uitstekend hun werk doen. Dus als je 's nachts een helikopter hoort, weet dan dat er hard gewerkt wordt om jouw buurt veilig te houden.