In steeds meer wasstraten wordt de auto door middel van een soort loopband met rol aan het linker voorwiel vooruit wordt getrokken. De auto moet dan vrij kunnen rollen, de wielen moeten vrij kunnen draaien, dus de versnellingsbak moet in vrij of N staan.
Dit komt doordat de krachtige waterstralen die in autowasstraten worden gebruikt, de motor kunnen beschadigen of zelfs kunnen laten afslaan als deze blijft draaien. Naast het voorkomen van schade aan uw motor, kan het uitschakelen van uw motor tijdens een autowasstraat ook helpen om potentiële veiligheidsrisico's te voorkomen .
Wasstraten werken tegenwoordig met een acceptabele druk voor de bodemreiniging en het moderne borstelmateriaal voorkomt krassen. Dure programma's in de wasstraat zijn niet beter, ze zouden juist averechts werken en schade aan de auto kunnen veroorzaken, beargumenteerd de ADAC (de Duitse evenknie van de ANWB).
Als je met je auto door de wasstraat gaat kun je zelf ook even in de relax-stand. Want je hoeft vooral dingen niét te doen, zoals niet remmen en niet sturen. Wat je wél moet doen is de motor aanlaten, de versnelling in zijn vrij zetten (of in het geval van een automaat, in neutraal zetten).
Wanneer je auto met deze deeltjes bedekt is en je door de autowasstraat gaat, kunnen de borstels van de wasstraat deze deeltjes meenemen en met enige druk over de lak van je auto wrijven. De vuildeeltjes zijn hard genoeg om je autolak te beschadigen en zullen dus krassen maken.
De meeste experts adviseren om je auto bij normaal gebruik tweewekelijks grondig te wassen. Staat je auto echter niet in een garage en wordt hij blootgesteld aan factoren als hardnekkig vuil? Dan is een wekelijkse wasbeurt aanbevolen.
Mag ik de auto al gelijk door de wasstraat rijden? Ja, dat kan.Alleen het advies is 24 uur te wachten i.v.m. het uithardingsproces van de autoruitenlijm. Deze lijm reageert op luchtvochtigheid en temperatuurverschillen.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Helaas kun je niet zomaar met je motor door de wasstraat rijden . Je zult je motor met de hand moeten wassen, met extra zorg, omdat veel onderdelen blootgesteld zijn.
De beste manier om je motor voorzichtig schoon te maken is met een spons, een zachte borstel en een emmer warm water met een beetje geconcentreerde autoshampoo. Was eerst het oppervlak van de motor met de spons en verwijder dan voorzichtig met de borstel het vuil van de koelribben en de kleine openingen.
Onderwagen wassen
Vraagt u zich af: "Is de onderkant van de autowasbeurt het waard?" Ja! Dit type autowasbeurt richt zich op de onderkant van het voertuig om wegvuil te verwijderen dat zich verzamelt in en rond de onderdelen eronder. U hoeft deze upgrade niet elke keer te laten uitvoeren, maar een incidentele upgrade zal corrosie verminderen.
Bij een wasstraat zijn twee soorten lakbescherming. Je hebt enerzijds lakbescherming zoals een beschermende glanslak, of een goede coating. Aan de andere kant is er bij de wasstraat lakbescherming in die zin dat de lak is beschermt tegen beschadigingen in de wasstraat.
“Wij willen ook dat de klant geld verdient met autowassen.” De investering in een wasstraat is niet gering. Een compleet uitgevoerde roll-over kost al gauw rond de 75.000 euro, een volledige kettingwasstraat kan zelfs 3 tot 4 ton kosten, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de ondernemer.
Let wel, laat de auto niet te lang stationair opwarmen. Een minuut is volgens verschillende onderzoeken genoeg. Daarna is het belangrijk om tien tot vijftien minuten rustig aan te rijden en de motor niet te veel te belasten. Zo gaat een cilindermotor het langst mee.
Uw bolide laten wassen als het kwik onder nul is gedaald, kan trouwens ook geen kwaad. Juist als het vriest is het wassen van de auto extra belangrijk. Hoe eerder strooizout van uw auto wordt gespoeld, hoe kleiner de kans op schade.
Eenvoudige instructies voor het wassen van uw auto bij een IMO-autowasstraat Rijd vooruit de baan op wanneer u dat wordt opgedragen Motor uit, handrem eraf Houd uw sleutel in het contact en laat de auto in neutraal staan Rem niet, stuur niet Rijd weg wanneer u dat wordt opgedragen en controleer uw remmen Download onze app voor onze zomeraanbiedingen, inclusief 33% korting op een bundel van zes ...
Dit is een goede mindset om te hebben, maar zorg er wel voor dat je de motor van je fiets voldoende tijd geeft om goed af te koelen. De motor en andere metalen onderdelen van een fiets worden blootgesteld aan een aanzienlijke hoeveelheid hitte en het wassen van je motor terwijl deze onderdelen nog heet zijn, is een vervelende brandwond die op de loer ligt .
Als u de motor van de motorfiets zorgvuldig wilt schoonmaken, kunt u het beste een spons, een zachte borstel en een emmer gevuld met warm water en wat geconcentreerde autoshampoo pakken . Gebruik eerst de spons om het oppervlak van de motor te wassen en vervolgens de borstel om voorzichtig vuil van de koelribben en kleinere openingen te verwijderen.
Dit is niet de makkelijkste manier, maar je hebt 2 emmers nodig. Eén om half te vullen met zeepwater. De tweede emmer met schoon water. Maak de fiets schoon met de zeepwateremmer en spoel hem vervolgens af door de schone wateremmer er langzaam overheen te gieten.
Gewoon met je spullen naar een wasbox.Beetje voorzichtig met de hogedrukreiniger, gaat prima. Als je een beetje afstand houdt is 't niet anders dan met de tuinslang wassen.
Zijspiegels vergeten in te klappen
Grote kans dat je de wasstraat verlaat zonder zijspiegels als je deze niet inklapt. Als je een staafantenne op je auto hebt, vergeet dan ook die niet weg te halen.
Als je op de rem gaat staan, dan rem je dus op de vloer van de wasstraat en dan blijft de auto stilstaan. De auto achter je, die blijft niet stilstaan. Als je auto achter je niet oplet, dan wordt die door de wasstraat gewoon tegen jou aan gebeukt.
Bij automatische auto's moet de rem meestal licht worden ingedrukt om weg te kunnen rijden. Het probleem: in een wasstraat is remmen op de transportband niet toegestaan en kan potentieel schade veroorzaken. Daarom moet het pedaal heel zachtjes worden ingedrukt en moet men direct daarna op “D” schakelen en wegrijden.
Er hoeft maar een steentje tegen uw ruit op te spatten en er kan een barstje ontstaan. Wettelijk is het toegestaan met een barst in uw voorruit de weg op te gaan. Maar, is de barst zodanig dat uw zicht wordt beperkt en is de schade meer dan 20 millimeter groot, dan is het verboden om door te rijden.
En de oplossing is eigenlijk voor de hand liggend. De lak weer vlak maken door de lak licht te schuren met een polijstmiddel op een polijstmachine. Deze vorm van lakcorrectie noemen we polijsten. Door de lak uit te vlakken op deze manier zal de lichtreflectie homogener zijn en zal de lak dieper en glanzender lijken.