Let wel goed op je smartphone terwijl deze aan het opladen is, want in een vliegtuig zijn elektronische apparaten extra gevoelig voor kortsluiting en kunnen ze in zeldzame gevallen brand veroorzaken. Dat is ook de reden dat je nooit elektronische apparaten of powerbanks in je koffer mag stopen.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
Voorlopig is telefoongebruik alleen toegestaan als je je mobiele telefoons en andere gadgets met een mobiele verbinding op vliegtuigmodus zet.
De snelheid van internet in het vliegtuig is lang niet zo snel als op vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken. Lekker Netflixen zit er bij veel airlines helaas nog niet in, al bieden sommigen wel streampakketten aan.
Is wifi in het vliegtuig duur? De prijzen voor wifi in het vliegtuig verschillen behoorlijk per luchtvaartmaatschappij. Gemiddeld kun je zeggen dat je tussen de €10,- en €50,- betaalt voor het gebruik tijdens een vlucht, afhankelijk van de vluchtduur, het gewenste aantal MB's of de gebruikte device.
Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.
De wekker gaat af in vliegtuigstand, want dan werkt 'ie gewoon. Je zet 'm uit, draait nog een keertje om en drentelt na de snooze richting douche. Frisgewassen schuif je aan bij het ontbijt, paar happen granola en een koffietje.
Je kunt nog steeds veel doen op je apparaten in de vliegtuigmodus. Zo kun je apps die geen verbinding hoeven te maken met internet, probleemloos gebruiken. Muziek afspelen via Spotify kan dus alleen als je de nummers vooraf op je toestel hebt gedownload.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
De kans op schade aan jouw laptop of tablet is een stuk kleiner als je het apparaat meeneemt in de handbagage. Toch kan het apparaat ook dan nog beschadigen. Tijdens de vlucht kan jouw rugzak of trolley namelijk gaan schuiven in de bagagevakken. Dit kan schade aan het apparaat tot gevolg hebben.
Een algemene regel voor powerbanks in het vliegtuig is dat je maximaal 100 wh oftewel 27 000 mAh in totaal aan powerbanks mee mag nemen in je handbagage. Maximaal 2 powerbanks, het aantal mAh mag niet hoger zijn.
De Europese luchtvaartregulator EASA laat het gebruik van elektronische toestellen toe gedurende de volledige vlucht. De maatschappijen hebben evenwel het laatste woord.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
Je kunt je telefoon dempen met 'Niet storen'. Deze modus kan geluid dempen, trillen stoppen en visuele onderbrekingen blokkeren.
Je kunt alleen niet bellen, gebeld worden, of internetten via het mobiele telefoonnetwerk (databundel).
Als u 'Niet storen' hebt ingeschakeld, verschijnt er een maansikkelsymbool in de statusbalk en op uw toegangsscherm.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
De vliegtuigen vangen 4G signaal op en zetten dit om tot een WIFI netwerk. Hier kun je als passagier gebruik van maken door middel van een inlog code op het aangegeven WIFI netwerk.
Een spuitbus deodorant mag mee in de handbagage tot maximaal 100 millimeter per verpakking. Totaal mag er 1 liter aan vloeistoffen mee. Houd er rekening mee dat de douane altijd het laatste woord heeft. In de ruimbagage is het ook toegestaan om deodorant mee te nemen.
Vloeistoffen en gels moeten in een verpakking zitten van maximaal 100 milliliter. De verpakte vloeistoffen en gels moeten zitten in een doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje. Het zakje mag maximaal 1 liter zijn.