In 2019 werd de maximumsnelheid op alle Nederlandse snelwegen verlaagd naar 100 kilometer per uur. De maatregel had als grootste doel het besparen van stikstofneerslag om zo belangrijke bouwprojecten door te kunnen laten gaan. Transportbeleid volgt Bert van Wee het snelheidsdossier al jaren op de voet.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) 's nachts
Hoe hard er gereden mag worden, wordt aangegeven met borden langs de weg. Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h. De snelheidsverlaging maakt deel uit van een pakket maatregelen om de stikstofneerslag in de natuur te verminderen.
Maar in sommige gevallen staat er nog een bord onder. Daarop staat dat er na 19:00 en tot 06:00 maximaal 120 kilometer per uur mag worden gereden. U mag dus niet overal in Nederland 130 rijden. Het oorspronkelijke plan was om de maximumsnelheid altijd op 100 kilometer per uur te zetten.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
Verhoging van de maximumsnelheid
De maximumsnelheid ontwikkelde in zekere zin mee met de auto-industrie. Auto's konden namelijk steeds makkelijker en veiliger harder dan 100 km/h rijden. In 1988 ging er dan ook een streep door 100 km/h als limiet en werd de bovengrens naar 120 km/h verhoogd.
Overdag 130 kilometer per uur rijden op de snelweg is voorlopig niet aan de orde. De stikstofcrisis laat dat niet toe, zegt VVD-minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dinsdag in het Algemeen Dagblad. De verlaagde maximumsnelheid werd eind 2019 noodgedwongen ingevoerd om de stikstofproblemen op te lossen.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
Op Franse autosnelwegen is de maximumsnelheid 130 km/uur, tenzij anders aangegeven of als het regent (110 km/uur). Op Franse autowegen (met middenvangrail) is de maximumsnelheid nog altijd 110 km/uur (tenzij het regent, dan 100 km/uur).
's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden. Wanneer de spitsstrook open is, geldt meestal een aangepaste maximumsnelheid (80 of 100 km/h). Wat de maximumsnelheid is, is ook te zien op onderstaande wegenkaart van Rijkswaterstaat.
Binnen de bebouwde kom: maximaal 48 kilometer per uur / 30 miles per hour. Buiten de bebouwde kom: maximaal 96 kilometer per uur / 60 miles per hour. Autowegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour. Autosnelwegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour.
Binnen de bebouwde kom: 25-40 mph (40-64 km/u)Schoolzones: 15-20 mph (24-32 km/u)Buiten de bebouwde kom: 40-70 mph (64-112 km/u)Snelwegen: 55-75 mph (88-120 km/u)
De meeste staten langs de westkust en de oostelijke binnenlandse staten hebben op snelwegen een hoogste maximumsnelheid van 70 mph (113 km/h). De westelijke binnenlandse staten tezamen met Arkansas en Louisiana hanteren maxima van 75 tot 80 mph (121 tot 129 km/h).
Deze snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Hoe is het vandaag de dag? Het absolute snelheidsrecord te land staat op naam van de Engelsman Andy Green met een snelheid van 1223.657 km/u gevestigd in 1997 met de Thrust SSC. Dit was de eerste keer dat een voertuig de geluidsbarrière heeft gepasseerd.
Maximumsnelheid. In Denemarken geldt 50 km/uur in de bebouwde kom, 80 km/uur daarbuiten en 130 km/uur op autosnelwegen. Op een motortrafikvej mag 90 km/h, soms 100 km/h gereden worden. Voor vrachtwagens geldt 70 km/uur buiten de bebouwde kom en 80 km/h op de autosnelweg.
Snelheidsbeperkingen: toegestane snelheden, voor zover niet anders aangegeven, zijn binnen de bebouwde kom 50 km/u, daarbuiten 80 km/u en op snelwegen 120 km/u. Snelwegvignet: het gebruik van nationale wegen (snelwegen en autowegen) met motorvoertuigen wordt in Zwitserland betaald via een vignet.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
In Italië gelden verschillende snelheidslimieten. Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u. Buiten de bebouwde kom is dit 90km/u en op autowegen mag je maximaal 110 km/u. Op de Italiaanse snelwegen is de snelheidslimiet 130 km/u.
Op de Franse snelweg kun je matrixborden met een witte ruit tegenkomen. Deze ruit geeft aan dat de onderliggende rijstrook gereserveerd is voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten, voor auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en voor taxi's.
Op autosnelwegen is de maximumsnelheid 130km/u, verminderd in geval van regen of andere neerslag tot 110 km/u, tenzij tegengestelde bewegwijzering. Voor vrachtwagens, bussen en touringcars is de maximumsnelheid 75km/u buiten agglomeraties en 90km/u op autosnelwegen.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.
Rotterdam wordt gezien als de moeilijkste stad om in te rijden. De slagingspercentages in Rotterdam zijn het laagste van het land, namelijk 37% (Alleslagingspercentages, 2020).
De meeste verkeersboetes zijn opgelegd voor te hard rijden. Van de in totaal opgelegde aantal boetes 8.153.043 waren dat 6.512.086 voor het overtreden van de maximum snelheid. Dat is een verschil van 129.850 ten opzichte van het jaar daarvoor. Toen waren dat 6.641.936.