Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) laat weten dat dat vanaf nu niet meer nodig is. Ook hoef je je telefoon tijdens de vlucht niet meer in vliegtuigmodus te zetten, wat in principe betekent dat je mag bellen en internetten in het vliegtuig.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
De snelheid van internet in het vliegtuig is lang niet zo snel als op vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken. Lekker Netflixen zit er bij veel airlines helaas nog niet in, al bieden sommigen wel streampakketten aan.
Je kunt alleen niet bellen, gebeld worden, of internetten via het mobiele telefoonnetwerk (databundel).
Je kunt je telefoon dempen met 'Niet storen'. Deze modus kan geluid dempen, trillen stoppen en visuele onderbrekingen blokkeren.
Als u 'Niet storen' hebt ingeschakeld, verschijnt er een maansikkelsymbool in de statusbalk en op uw toegangsscherm.
Wanneer de draadloze verbindingen van mobiele telefoons, tablets en andere gadgets zijn ingeschakeld, kan het interfereren met de eigen communicatiesystemen van het vliegtuig via radiogolven.
Omdat het best duur is om de technologie aan vliegtuigen toe te voegen en aan te bieden, moet je meestal betalen voor het gebruik. Gratis wifi vind je slechts bij enkele buitenlandse luchtvaartbedrijven, waaronder JetBlue Airways, Emirates, Qatar Airways, Aer Lingus en Air New Zealand.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Alle verbindingen (GSM, Bluetooth, WIFI) moeten uit omdat meerdere telefoons bij elkaar daar eventueel gevaarlijke storingen/ruizen kunnen veroorzaken. Het beleid ziet er ongeveer zo uit: Elektronische apparaten mogen aanblijven als ze in vliegtuigmodus staan.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
Tijdens de vlucht raak je buiten het bereik van de telefoontorens waarmee je mobiele telefoon constant verbinding zoekt. Omdat je telefoon geen verbinding kan vinden stuurt hij een steeds sterker wordend elektrisch signaal de wereld in op zoek naar deze torens.
4G in vliegtuigen
De vliegtuigen vangen dit signaal op en zetten het om tot een wifi-netwerk, waar jij als passagier gebruik van kunt maken. Passagiers moeten inloggen op dit wifi-netwerk. Je kunt dus niet je eigen 4G-verbinding gebruiken.
Stap 1: Start Spotify en log in met uw account. Stap 2: Ga naar het nummer, de afspeellijst of podcast die je in het vliegtuig wilt beluisteren en schakel vervolgens de Download-knop rechtsboven in om Spotify-nummers te downloaden. Stap 3: Stel nu de Spotify Offline-modus in.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
Gelukkig is het niet meer nodig om een smartphone volledig uit te schakelen aan boord dankzij de vliegtuigmodus. De vliegtuigmodus komt er in principe op neer dat je toestel geen signalen uitzendt. Dit betekent dat mobiele telefonie en dataverkeer niet meer werken en dat wifi en bluetooth zijn uitgeschakeld.
Lange tijd was internet in het vliegtuig ondenkbaar, maar daar komt gelukkig steeds vaker verandering in. Bovenstaande luchtmaatschappijen bieden (op dit moment) zelfs gratis inflight wifi aan. Houd er wel rekening mee dat dit niet altijd op alle vluchten wereldwijd geldt en dat er soms voorwaarden aan verbonden zijn.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
Nederlandse regels vanaf 21 mei
Daarom veranderen ook de regels in Nederland. Vanaf zaterdag 21 mei is het dragen van een mondkapje niet meer verplicht op Nederlandse luchthavens. Mensen met een kwetsbare gezondheid worden wel geadviseerd (vrijwillig) een medisch mondkapje te dragen.
In het vliegtuig zijn wifi-ontvangers geplaatst. Dit netwerk staat in contact met een antenne bovenop het vliegtuig. Die verzendt het dataverkeer met de snelheid van het licht naar de dichtstbijzijnde satelliet, die het direct doorstraalt naar een grondstation.
Gelukkig is er via de instellingen van de niet storen-modus mogelijk om uitzonderingen te maken. Zo kan er bijvoorbeeld ingesteld worden dat er geen berichten ontvangen worden, maar wel telefoontjes van een contactpersoon dat je als favoriet hebt aangemerkt.
ICE-contact instellen op een Android-telefoon
Ga naar 'Over de telefoon'. Ga naar 'Noodinformatie'. Druk op 'Contacten voor noodgevallen'. Druk op 'Contacten toevoegen'.
Het verschil tussen stil en niet storen is subtieler. Beide dempen smartphone-geluiden, maar terwijl stil een 'algemene' instelling is die geldt voor elke functie van het toestel, kunt u met Niet storen uitzonderingen instellen.