“Maar waarom mag mijn hybride auto niet trekken?” Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
Elektrische auto's zijn door de zware accu geen lichtgewicht. Hang je achter de auto een caravan, vouwwagen, aanhangwagen of paardentrailer, dan wordt het helemaal een log bakbeest. De remweg wordt hierdoor alleen maar langer.
De Toyota Prius Hybrid kan bijvoorbeeld alleen een geremde of ongeremde aanhangwagen met een gewicht tot 725 kg trekken, terwijl de grotere, zwaardere Lexus RX450h een maximale treklimiet van 2000 kg heeft.
Het is niet toegestaan de auto te slepen, omdat de elektromotor dan beschadigd raakt.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Maar welke plug-in hybride moet je hebben als je graag met een aanhangwagen, vouwwagen of caravan op reis gaat? Volgens de ANWB moet je dan bij Kia zijn. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond heeft de Kia Sportage namelijk uitgeroepen tot de beste PHEV-trekauto van het jaar 2022.
Bij een zeer zwaar belaste Toyota Prius dient de benzinemotor extra te assisteren voor het verlenen van veel vermogen, maar dient deze ook de hoogvoltage accu bij te laden. Hierdoor wordt de benzinemotor dusdanig zwaar belast dat het extra trekken van een aanhanger vanuit technisch perspectief niet wenselijk is.
Audi e-tron kan bijvoorbeeld 1.800 kg gewicht trekken. Maak via caravantrekker.nl een trekkrachtberekening. En bekijk welke prestaties je kunt verwachten als je met je auto een caravan wilt trekken. Wij hebben vier elektrische auto's met een trekkracht van minimaal 1.000 kg.
Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
Er zijn elektrische auto's die tot maar liefst 2500 kilo kunnen trekken, bijvoorbeeld de BMW iX xDrive40 (en xDrive50) of de Tesla Model X Long Range (en Plaid). En hoeft het niet zo zwaar te zijn: de Kia e-Soul is de goedkoopste elektrische auto die een aanhanger kan trekken van 300 kilo, zowel geremd als ongeremd.
Maar zuinig is de Mercedes-Benz C-Klasse C350 plug-in hybrid zeker. Dé caravantrekker lanceert Mercedes-Benz per bouwjaar 2018. De C-Klasse 300e is er met vierwielaandrijving, een fors vermogen van 320 pk en met 1.800 kilo trekgewicht. Dat is een flinke caravan.
Voor nu kunnen wij je al wel meer melden over het trekgewicht en de kogeldruk van de Yaris Cross. Elke Yaris Cross heeft een maximale kogeldruk van 75kg (ideaal voor fietsendragers in combinatie met elektrische fietsen) en mag de Hybrid versie 750kg trekken en de benzine maar liefst 1350kg!
De Ford Focus met 1,5 liter Ecoboost-motor (150 pk), caravantrekker met automaat, kan al overweg met 1.500 kilo aan trekgewicht.
De Jaguar I-Pace, die in maart nog verkozen werd tot Auto van het Jaar, mag een aanhangwagen van maximaal 750 kilo trekken. De Tesla Model X mag het drievoudige trekken: 2.250 kilo. En de sinds begin dit jaar leverbare Audi e-tron zit daar met 1.800 kilo tussenin.
Wij monteren trekhaken op alle automerken. Dus ook voor uw Toyota Yaris. Om te bepalen welke trekhaak geschikt is voor uw auto, hebben we meer gegevens nodig. Niet onder iedere Toyota Yaris Hybrid kunnen we dezelfde trekhaak monteren.
De eerste Hybride Toyota die een aanhanger kan trekken. Vanaf 2013 mag er 345 kg (Touring Sports) tot 385 kg (Hatchback) mee getrokken worden. Genoeg voor een klein aanhangertje. Let wel in het begin mocht de Auris Hatchback nog geen aanhanger trekken.
Een waterstofauto is een kwestie van even tanken en door terwijl een elektrische auto langer moet laden voor een volle accu. Een ander praktisch verschil is de trekkracht. Daar waar elektrische auto's niet in staat zijn om bijvoorbeeld een caravan te trekken kan een waterstofauto dat wel.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Deze auto's worden hybrid genoemd omdat ze gebruikmaken van twee krachtbronnen: een benzinemotor en een elektromotor. Dat betekent dat u de accu niet via een oplaadpunt of stopcontact hoeft op te laden, in tegenstelling tot volledig elektrisch aangedreven voertuigen.
Opladen tijdens het rijden
Zo'n beetje alle hybride auto's laden zichzelf op tijdens het rijden. Dat doen ze als je vaart mindert. De energie van het remmen wordt een slimme manier in de accu's opgeslagen, en die elektriciteit gebruik je weer bij het optrekken.