Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
Het bedrijf bouwt machines die computerchips maken. En daarin is het uitzonderlijk goed. De Nederlandse onderneming heeft wereldwijd zo'n 90 procent van de markt in handen en levert aan grote chipmakers als TSMC, Samsung en Intel.
Bijna alle chips worden geproduceerd op één eiland: Taiwan. Daar zit de Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), de grootste computerchipfabrikant ter wereld. Vrijwel de hele wereld is voor zijn apparatuur afhankelijk van die fabrikant, ook Nederland.
ASML gaat werken aan een techniek genaamd immersielithografie. Daarbij zorgt een laagje water onder de lens voor een nog dunner lichtstraaltje, waarmee de lijntjes op een chip nog dichter op elkaar kunnen worden geprint.
ASML is ontstaan uit een joint venture van ASM International en Koninklijke Philips. Het bedrijf is sinds 1995 beursgenoteerd en vormt een onderdeel van de AEX en NASDAQ onder het symbool ASML. Voornaamste concurrenten zijn Canon en Nikon.
De chief executive officer van ASML is P. (Peter) Wennink, geboren in 1957. Het salaris van Wennink is € 1.077.000 exclusief een bonus van € 3.537.000. Het pensioen van de CEO is € 206.000.
Normaliter is ASML's kwartaalwinst altijd hoger dan de kwartaalwinst van een jaar eerder. Dit keer niet. De omzet (3,5 miljard euro) was lager dan in de periode januari-maart 2021 (4,3 miljard euro). De nettowinst (695 miljoen euro tegen 1,3 miljard vorig jaar) eveneens.
Voor consumenten betekent dat: lang wachten op je nieuwe auto. Het duurt waarschijnlijk nog tot ergens halverwege 2023 voordat de levering van auto's weer een beetje normaal loopt.
Hoe dan ook zijn fabrieken nu hun capaciteit drastisch aan het ophogen. Het zal echter enige tijd kosten voor het effect daarvan zichtbaar is. Het maken van een chip kan namelijk wel een half jaar duren.
Het rekensommetje laat nog steeds zien dat er veel meer chips op een wafer passen, van 350 naar bijna 800, maar de winst wordt steeds kleiner. Al die 800 chips moeten immers individueel belicht worden, wat langer duurt en een relatief grote kostenpost vormt.
Langere levertijden. De wereldwijde chiptekorten ontstonden in 2020 door de coronapandemie. Veel fabrikanten van gadgets en auto's kampen nog steeds met langere levertijden. Begin dit jaar moesten meerdere fabrikanten de productie van auto's stilleggen.
Chipfabrikanten zijn niet meer in staat om de vraag naar chips te beantwoorden. Het probleem dreigt al langer. Internet werd met de komst van smartphones en mobiele apparaten toegankelijker. Het bedrijfsleven digitaliseerde, de vraag naar netwerkapparatuur en processoren voor cloud computing steeg.
In Nederland kennen we ASML, ASMI en BESI. In het buitenland zijn aandelen als Intel, Samsung en TSMC enkele bekende namen.
Boosdoener is de rente. Voor de derde keer in 12 maanden is het rendement op tienjarige Nederlandse staatsleningen boven 0 gekomen. De vorige twee keer – in mei en september vorig jaar – waren dat nog schijnbewegingen, maar nu lijkt het menens.
Het is officieel geen afkorting maar ASML staat voor zoiets als Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf is wereldleider in het ontwikkelen en bouwen van razend ingewikkelde machines waarmee schijven met daarop chips, 'wafers' geheten, worden gemaakt.
UBS heeft woensdag het advies voor ASML verhoogd van Houden naar Kopen en stelde het koersdoel opwaarts bij van 630,00 naar 665,00 euro. Dit bleek uit een rapport van analist François-Xavier Bouvignies.
Een chip is ongeveer zo groot als een rijstkorrel. Deze wordt onderhuids aangebracht, tussen de schouderbladen. Je kat voelt dat als een klein prikje, maar als de chip eenmaal zit, voelt hij er niets meer van.
De productie daalt, de vraag stijgt
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.
De conductoren kunnen pure elementen zijn zoals silicium, germanium of verbindingen zoals galliumarsenide of cadmiumselenide. Welke dus gebruikt worden voor het ontwikkelen voor de chips.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
Autoproductie herstelt zich: fabrikanten hebben weinig last meer van chiptekorten. Grote autofabrikanten zeggen dat ze bij de productie steeds minder last hebben van tekorten aan chips. Het kantelpunt is volgens de bedrijven eerder dan verwacht gekomen.
Dat ze meer dan 200 miljoen euro gaan kosten, wisten we al, maar gisteren verklapte Peter Wennink aan analisten de exacte prijs van de volgende generatie euv-systemen: 270 miljoen euro. Althans, voor de r&d-versie waarvan ASML er afgelopen kwartaal vier verkocht aan drie klanten.
Aandelen ASML cijfers 2019
Hierdoor heeft ASML twee grote voordelen: klanten blijven het bedrijf trouw en daarnaast hebben zij genoeg geld om te investeren. Dit zijn de cijfers van ASML: In 2015 was er een winst van 6,3 miljard, in 2018 al 8,4 miljard.