Een confrontatiematrix is een tool die je gebruikt om de interne aspecten (de sterke punten en zwakke punten van je organisatie) en externe aspecten (kansen en bedreigingen) tegenover elkaar te zetten, en te zien welke aspecten van je bedrijf de meeste aandacht behoeven.
Waarvoor wordt een confrontatiematrix gebruikt? De confrontatiematrix is vaak een handig hulpmiddel om een marketingplan op te stellen. De matrix verbindt de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse, waardoor je conclusies kunt trekken.
Een SWOT-analyse helpt u sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen voor een specifiek project of uw algemene bedrijfsplan te identificeren. Het is een tool die uw team kan helpen strategisch te plannen en de markttrends voor te blijven.
Wanneer je als bedrijf een SWOT-analyse hebt gemaakt, beschik je over een overzicht van belangrijke interne en externe omgevingsfactoren. Deze geven inzicht op het gebied van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Als je dit op een rijtje hebt, is het tijd voor de volgende stap: de confrontatiematrix.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging) Nieuwe subsidiemogelijkheden (kans) of het verdwijnen van bepaalde subsidies (bedreiging)
Voorbeelden van externe bedreigingen zijn onder meer nieuwe en bestaande regelgeving , nieuwe en bestaande concurrenten, nieuwe technologieën die uw producten of diensten overbodig kunnen maken, instabiele politieke en juridische systemen op buitenlandse markten en economische recessies.
Een risico kan zowel een kans als een bedreiging zijn. Een kans omschreven we in dit hoofdstuk als een mooie gelegenheid, een opportunity, eentje die de huidige situatie kan verbeteren en gevoed wordt verlangen.
Het SFA-model (Strategic Framework Agreement-model) is een internationaal contract dat wordt gebruikt voor samenwerking tussen partners die een gezamenlijke strategie willen ontwikkelen. Het SFA-model legt de basis voor een samenwerking die loopt van strategische planning en coördinatie tot uitvoering en verbetering.
SWOT-analyse is niet genoeg om een strategisch plan te maken. U moet uw SWOT-resultaten omzetten in specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden (SMART) doelen en strategieën . U kunt een TOWS-matrix gebruiken om u daarbij te helpen. TOWS staat voor threats, opportunities, weakness en strengths.
De SWOT-analyse wordt ook weleens Sterke-zwakte analyse genoemd. Sterktes en zwaktes komen voort uit de 'interne analyse': ze hebben betrekking op het merk of de onderneming waarvoor het strategisch marketingplan wordt gemaakt. Deze zet je af tegen de kansen en bedreigingen, vanuit de zogenoemde 'externe analyse'.
Wil je een confrontatiematrix in Word maken? Dan kun je het beste gebruik maken van een tabel. Ga naar Invoegen -> Tabel en kies het aantal cellen op basis van de resultaten uit de swot + 2 voor de titels.Vul vervolgens de gegevens uit de swot in op de tabel.
Strategisch issues zijn de aandachtspunten waarbij externe ontwikkelingen en interne middelen elkaar versterken of juist verzwakken.
Wat is het SFA-model? Het SFA-model wordt gebruikt om strategische opties te toetsen en tegen elkaar af te wegen. Hierdoor is het mogelijk om uit de strategische opties die uit de SWOT-analyse naar voren komen de juiste keuze te maken. Het toetsingskader bestaat de factoren Suitability, Feasibility en Acceptability.
Het SDP-model bestaat uit segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren en wordt toegepast in een externe analyse. Met behulp van het SDP-model wordt in kaart gebracht welke segmenten van de markt de meeste potentie bieden en welke positionering daar het beste bij past om de klant optimaal te kunnen benaderen.
Sales force automation maakt het verkoopproces efficiënter, waardoor bedrijven meer en sneller kunnen verkopen. De beste SFA-systemen gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) en uniforme klantgegevens om verkopers aan te sporen de aanbevolen next-best-acties te ondernemen.
Een confrontatiematrix is een tool die je gebruikt om de interne aspecten (de sterke punten en zwakke punten van je organisatie) en externe aspecten (kansen en bedreigingen) tegenover elkaar te zetten, en te zien welke aspecten van je bedrijf de meeste aandacht behoeven.
De vragen gaan over vier confrontaties: sterktes en kansen, sterktes en bedreigingen, zwaktes en kansen, zwaktes en bedreigingen. Deze vragen kunnen heel gemakkelijk worden beantwoord met 'zeer positief', 'positief', 'neutraal/geen relatie', 'negatief' of 'zeer negatief' zoals in onderstaand voorbeeld.
De SWOT TOWS Analyse is een handige tool waarmee je je huidige positie beter leert begrijpen, toekomstige uitdagingen beter kunt identificeren en een plan van aanpak op kunt stellen. Van start-ups tot multinationals, deze strategische benadering van analyse biedt een route naar inzicht en succes.
threats zelfstandig naamwoord, meervoud
dreigementen mv.
We gebruiken het woord ‘kans’ om een opwaarts risico met positieve gevolgen te beschrijven, en ‘bedreiging’ wordt gebruikt voor neerwaartse risico’s met negatieve gevolgen .
Enkele voorbeelden van zwakke punten binnen de organisatie, kunnen zijn; weinig productinnovatie, weinig kennis in huis op het gebied van marketing, een negatief imago, achterblijven bij de concurrentie, moeilijk de juiste doelgroep kunnen bereiken, verouderde faciliteiten, moeilijk kunnen samenwerken met andere ...