Op LPG betaal je per kilo 0,345 euro aan accijns, een kilo is ongeveer 2 liter. Kortom, LPG is niet alleen goedkoop omdat er weinig accijns op geheven worden, ook de productie kost weinig geld omdat het een bijproduct is. Wat de prijs laag houdt, is de concurrentie op de markt.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
Het is relatief schoon en beslist een betaalbaar alternatief. De uitstoot van CO2, NOx en fijnstof is lager dan bij een benzineauto. Bovendien is autogas goedkoper. Terwijl je voor een liter benzine momenteel rond de 2,10 euro betaalt, kost een liter lpg nog geen euro.
De laatste jaren waren vooral CNG-wagens in opmars, maar dat zij rijden op gecomprimeerd aardgas, dat met de stijging van de aardgasprijzen ook bijzonder duur geworden is. LPG is daarentegen een restproduct dat vrijkomt bij de raffinage van aardolie, en blijft ook nu goedkoop.
De populariteit van LPG
Op LPG rijden kan veel voordelen hebben. Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen. Dit kost circa 1500 tot 3000 euro. Bij gebruikte auto's is het daarom voordeliger te zoeken naar een auto die al een LPG-installatie heeft.
Het gebruik van LPG is milieuvriendelijk door de lagere CO2 uitstoot. Het brandstofgebruik ligt tussen de 10 tot 20% hoger dan bij benzine maar de brandstofkosten zijn lager. In vergelijking tot benzine en diesel is LPG erg goedkoop.
Waarom mag ik met mijn LPG wagen niet in een parkeergarage? Parkeren in ondergrondse garages is bij wet niet verboden. Er is enkel een verbod op de toegang van LPG voertuigen, andere dan personenwagens, tot ondergrondse ruimten. Veel parkinguitbaters vinden het echter makkelijker LPG auto's de toegang te ontzeggen.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Autogas (LPG) is voordeliger dan benzine en diesel
Overwegend is rijden op Autogas voordeliger dan benzine en diesel. Rijd je meer dan 10.000 km per jaar dan is het maken van een berekening zeker de moeite waard. Het échte voordeel haal je namelijk uit de veel lagere brandstofprijs.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Volgens de ANWB verbruik je zo'n 15 procent meer gas dan benzine per gereden kilometer. Dit betekent dat je op 1 liter benzine verder komt dan op 1 liter LPG.
Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd.
LPG. In Duitsland is LPG bij ongeveer 10.000 tankstations verkrijgbaar. De Duitse benaming voor deze brandstof is Autogas of Flüssiggas. Omdat het niet bij elk tankstation te verkrijgen is vind je langs de Autobahn vaak informatieborden die aangeven of een naderend tankstation (tankstelle) het aanbiedt.
Actuele regelgeving. Indien het motorrijtuig is uitgerust met een typegoedgekeurde LPG-installatie dan moet een sticker van de houder van de typegoedkeuring aanwezig zijn.
Met een LPG auto mag je gewoon in een parkeergarage parkeren. Er bestaat in Nederland geen verbiedende regelgeving. Het kan echter voorkomen dat een individuele particuliere parkeergarage het parkeren van bepaalde (gas-)voertuigen, zoals een auto met LPG-installatie, kan verbieden.
Een diesel is een zelfontbrander. Benzine en gas hebben een vonk nodig om te ontbranden. Diesel kan enkel via hoge druk ontbranden. Je kan een dieselmotor dus niet ombouwen naar LPG.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Gas is niet voor snelle of onregelmatige bestuurders
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Met de huidige brandstofprijzen bespaar je met LPG ten opzichte van benzine 1,064 euro per liter. Je hebt de kosten van 2.460 euro dus pas terugverdiend als je ongeveer 2.312 liter hebt getankt.
LPG (Liquefied Petroleum Gas) wordt gebruikt voor aandrijving van voertuigen. Toch wint het vanwege de goede verkrijgbaarheid in het buitenland aan populariteit onder camperaars. Daarnaast is LPG gas een stuk voordeliger dan propaan gas.
"De prijsvorming staat los van alleen de gasprijs en is ook meer gekoppeld aan de olieprijs. Die is veel minder gestegen dan de gasprijs. Daardoor kunnen butaan, propaan en lpg goedkoper zijn dan aardgas." "Normaal gesproken is het duurder omdat ze met flessen of tankwagens worden aangevoerd.
In vrijwel alle Europese landen is autogas goed verkrijgbaar, vooral langs de snelwegen. Landen als Italië, Polen, Turkije en zijn UK echte 'autogaslanden' met veel tanklocaties. In Europa zijn er momenteel meer dan 35.000 tankstations waar je LPG kunt krijgen.