Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten. Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.
Kleine tips bij het leren rechtstaan en lopen. Meubels om zich aan op te trekken, aantrekkelijk speelgoed net buiten handbereik of een simpele glimlach... deze dingen stimuleren jouw kleintje om in beweging te komen. Als je je peuter een hand geeft, houd deze dan niet hoger dan de schouder van je kindje.
De meeste baby's kunnen aan de hand lopen tussen de 8 en 15 maanden. Maar de verschillen tussen kinderen zijn groot. Je kind loopt eerst een tijdje langs de rand van de box, de tafel of de bank. Daarna gaat je kind echt loslopen.
Gemiddeld lopen baby's zelfstandig rond hun 18e maand. Iedere baby ontwikkelt zich op zijn eigen tempo, het is dan ook niet erg als je baby een paar maanden eerder of later loopt. Loopt je baby na 2 jaar nog steeds niet, bespreek dit dan op het consultatiebureau.
Voorbeelden daarvan zijn achterblijvende conceptuele vaardigheden, zoals kunnen lezen, schrijven en rekenen, achterblijvende sociale vaardigheden zoals communicatieve vaardigheden en het oplossen van sociale problemen en achterblijvende praktische vaardigheden.
Een normale motorische ontwikkeling kenmerkt zich door veel variatie, complexiteit en door een toenemend aanpassingsvermogen. Een afwijkende motorische ontwikkeling kenmerkt zich, vooral op jonge leeftijd, door het ontbreken van variatie13,14. In bijlage 1 staat een nadere toelichting op de NGST.
Door op je knieën voor je baby te gaan zitten en je handen uit te steken wordt je baby gestimuleerd naar je toe te lopen. Forceer dit niet en doe dit als je baby er klaar voor is. In het begin kan je zijn beide handen vasthouden als hij naar je toe loopt. Later één hand en daarna zonder handen.
Je kind begint de eerste woordjes te zeggen als het één tot anderhalf jaar oud is. Als je kind vier jaar wordt, kan het al (eenvoudige) zinnetjes maken. Wanneer je dagelijks veel aandacht besteedt aan praten met je kind en luisteren, dan leert het steeds beter praten.
Record. Het zou best kunnen dat Lula de jongste baby is die dit kan, maar helaas voor haar wordt door Guinness World Record alleen het record bijgehouden voor kinderen die lopen. Dat staat nu nog op naam van Reuben Robinson die zijn eerste stapjes zette met zes maanden.
De meeste baby's tussen de 7 en 12 maanden benoemen hun ouders als “mama” of “dada”. De eerste woordjes (anders dan mama of dada) leren de meeste baby's rond 19 maanden. Tegen de tijd dat je kleintje 2 jaar is, praat hij of zij in zinnen van 2 tot 4 woorden.
Kan je baby staan, dan duurt het waarschijnlijk niet lang meer voordat hij de eerste stapjes zet. Gemiddeld lopen de meeste baby's tussen de 9 maanden en 12 maanden voor het eerst. Eerst houden ze zich hierbij vast aan jou of de tafel, maar rond de 14 maanden lopen de meeste baby's helemaal los.
De meeste kinderen leren lopen aan de hand tussen 8 en 15 maanden. Gemiddeld zet een kind zijn of haar eerste losse stapjes rond 14 à 15 maanden. De leeftijd waarop een kind zelfstandig begint te stappen, verschilt enorm. Het is niet abnormaal als je kind pas alleen loopt als hij of zij 18 maanden is.
Oorzaken motorische achterstand
Een achterstand in de motorische ontwikkeling kan verschillende oorzaken hebben. Te weinig beweging, weinig zelfvertrouwen bij het bewegen, een in aanleg aanwezige stoornis of een medische reden kunnen oorzaken zijn van een vertraagde ontwikkeling van het kind.
Een ontwikkelingsachterstand (of stoornis) kan ontstaan door genetische afwijkingen of kunnen ontstaan voor, tijdens of na de zwangerschap. Enkele oorzaken kunnen zijn: Alcohol gebruik tijdens de zwangerschap. Medicatie gebruik tijdens de zwangerschap.
Soms kan een kind al haar/zijn energie richten op het ontwikkelen van een bepaalde vaardigheid, zoals lopen of praten, wat dan even ten koste gaat van de ontwikkeling op een ander gebied. Een achterstand kan dan later weer worden ingehaald.
Let op: de meest voorkomende oorzaak voor een vertraagde taalontwikkeling is 'slecht horen'. Je ziet dat bijvoorbeeld bij kinderen die veel oorontstekingen hebben, en bij kinderen met buisjes. Dus als uw kind naar uw idee (te) laat is met praten, dan is het gehoor het eerste wat gecontroleerd moet worden.
Eigenlijk helemaal niet. Dat kinderen vaak eerder 'papa' dan 'mama' kunnen zeggen, is namelijk makkelijk te verklaren. Het woordje 'papa' heeft – in de meeste talen – namelijk gemakkelijkere klanken en is daarom eenvoudiger uit te spreken voor een baby.
Vanaf 2 jaar maakt je peuter enorme sprongen in zijn taalontwikkeling. Zijn woordenschat neemt snel toe, soms met wel tien woorden per week. Rond deze leeftijd kunnen de meeste kinderen ook 'zinnetjes' maken van twee woorden, zoals 'mama eet'.
Goede eerste schoenen om mee te leren lopen: Hebben flexibele (antislip)zolen. Het is heel verleidelijk om die schattige baby sneakers te kopen zodat jullie allebei dezelfde schoenen aan kunnen trekken, maar deze hebben meestal een harde zool. Kies liever voor babyschoenen met een flexibele zool.
Advies. VeiligheidNL en de Consumentenbond raden het gebruik van loopstoeltjes af. Kinderen in een loopstoeltje hebben meer kans op een ongeluk in huis. Een kind kan zich sneller voortbewegen dan normaal en daardoor snel onveilige plekken bereiken.
Ontwikkelingsstoornissen komen aan het licht doordat kinderen zich op een of meer punten anders ontwikkelen dan hun leeftijdgenoten. Kinderen of adolescenten met een ontwikkelingsstoornis gedragen zich anders en leren niet dezelfde dingen als hun leeftijdgenoten. De normale ontwikkeling wijkt af of wordt belemmerd.
Hij kan met 20 maanden nog niet lopen. Je peuter botst met 2,5 jaar vaak tegen bijvoorbeeld deuren en meubels aan. Hij kan nog niet goed rennen als hij 3 jaar is. Hij kan nog niet goed bewegingen nadoen als hij 3,5 jaar is.
Achterstand in de motorische ontwikkeling. Bij een achterstand van de motorische ontwikkeling beweegt het kind minder handig dan leeftijdsgenootjes. Een gevolg kan zijn dat het kind gefrustreerd raakt en niet goed kan meedoen in de klas of bij het spelen.