Het doel van lean wordt vaak gedefinieerd als verspillingen elimineren, maar dat is een zeer beperkte weergave van waar lean over gaat. Het gevaar is dat bedrijven die zich hier op blind staren – vaak vanuit het oogpunt van kostenreductie op de korte termijn – uiteindelijk helemaal niet beter gaan presteren.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd. Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.
De basis van de Lean filosofie ligt bij Toyota. Werkplaatschef Taiichi Ohno bedacht dat alleen bedrijfsprocessen waar de klant voor wil betalen of processtappen waar een klant op wil wachten nuttig zijn. Alle overige activiteiten zijn verspilling, en dus overbodig (waste).
Lean werken is een manier van werken waarbij het hele team zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Weg verspilling en inefficiëntie. Hallo maximale toegevoegde waarde. De klant staat centraal: zo verbeter je kwaliteit, verkort je doorlooptijd en verminder je kosten.
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Een lean verslaving
Bij frequent gebruik kan er tolerantie ontstaan waardoor je steeds meer nodig hebt om het gewenste effect te ervaren. In een keer stoppen is niet verstandig omdat er ontwenningsverschijnselen kunnen optreden die vergelijkbaar zijn aan die van heroïne.
1988: Lean volgens John Krafcik:
De term Lean is geïntroduceerd door John Krafcik in zijn in 1988 uitgekomen artikel getiteld “Triumph of the Lean Production System”, gebaseerd op bevindingen opgedaan gedurende onderzoek voor zijn masterscriptie.
Yellow belt is de term die gebruikt wordt voor de mensen op de werkvloer die een rol spelen in de processen binnen de organisatie en een korte training hebben gehad. Als yellow belt ben je bekend met een aantal basistechnieken en termen, met als doel lean six sigma vooral toe te passen op je eigen werkprocessen.
Lean uitgangspunten
Waarde toevoegen voor de klant staat altijd centraal. De organisatie is continu op zoek naar verspillingen in de ogen van de klant. Respect voor de mens is cruciaal. Mensen moeten het principe van continu verbeteren tenslotte ter harte nemen en in de praktijk brengen.
Bij Lean Management worden de menselijke capaciteiten binnen een organisatie op een slimme manier ingezet om zoveel mogelijk waarde te creëren voor de klant. De succesvolle inzet van Lean Management leidt tot een efficiëntere organisatie met een constante kwaliteit en een hogere winstgevendheid.
Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Het Lean Agile model
Vanuit Lean begin je vaak met het verbeteren van processen. Je start met de klantvraag, kijkt hoe het proces loopt en waar verspillingen zitten. Je verbetert het proces zodat de klant meer en sneller zijn gevraagde waarde krijgt. Na een verbetering wordt het proces steeds soepeler uitgevoerd.
De dosering die je nodig hebt verschilt per persoon en hangt ook af van de hoeveelheid toegevoegde codeïne en prometazhine. Begin altijd met een lage dosering: 1 dosis hoestdrank waarin 50mg codeïne zit en 30 mg promethazine. Neem sowieso niet meer dan 2 dosissen.
Om meteen maar het antwoord te geven: lean is geen afkorting van iets, het is een Engels woord. De Nederlandse vertaling is slank, wendbaar, snel kunnen inspelen op klantbehoefte.
'Purple lean' wordt vaak gemaakt op basis van een hoestsiroop die codeïne en promethazine bevat. Een hoestdrank met deze beide middelen is in Los van elkaar zijn de stoffen weinig gevaarlijk.
Eén van de 5 principes binnen de Lean filosofie is het 'pull principe'. Dit houdt in dat er door een organisatie alleen producten worden geproduceerd wanneer de klant daar behoefte aan heeft. De klant trekt de producten als het ware uit het proces naar zich toe.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.
Elimineer Verspilling; het tegengaan van verspilling is het belangrijkste uitgangspunt van Lean Management. Om je organisatiedoelen te realiseren moet je met objectieve criteria vast kunnen stellen waar in de organisatie zich verspilling voordoet.
De kosten. Bij ons kost 1 liter Lean Syrup: € 170,-. Wij zijn de goedkoopste, veiligste, betrouwbaarste en beste aanbieder van Lean Syrup.
Begin altijd met een lage dosering: 1 dosis hoestdrank waarin 50mg codeïne zit en 30 mg promethazine. Neem sowieso niet meer dan 2 dosissen. Bij een hoge dosis kan je gaan hallucineren, out-gaan of zelfs een ademhalingsstilstand krijgen. Codeïne is verslavend.
Het drankje bestaat uit frisdrank, meestal Sprite of Cola, dat wordt gemengd met hoestsiroop die codeïne en promethazine bevat. Vaak worden er ook winegums aan toegevoegd om het extra zoet te maken. Omdat er geen alcohol in zit lijkt het veilig en jongeren denken vaak ook dat het dat is omdat het zo zoet smaakt.