Een aanvraag indienen via Mijn NS is ook mogelijk. Log dan in op Mijn NS en klik vervolgens op het tabblad 'Los kaartje'. Ook als de hogesnelheidslijn deel uitmaakte van jouw reis (Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda), kun je online een aanvraag indienen.
U kunt uw klacht indienen bij de NS Klantenservice. Dit kan via: 030 751 51 55.
De schadevergoeding is: 25% van je treinkaartje bij een vertraging van 60 tot 120 minuten. 50% van je treinkaartje bij een vertraging van 120 minuten of meer.
Alle spoorwegen moeten ook een compensatieregeling hebben waarbij minimaal 25% wordt terugbetaald vanaf 1 uur vertraging en minimaal 50% vanaf 2 uur vertraging op de eindbestemming, waarbij de reiziger moet kunnen kiezen voor compensatie in geld, als hij geen tegoedbon wil.
Een defecte trein is in 14,6 procent van alle vertragingen de boosdoener en is daarmee de meest voorkomende oorzaak. Een seinstoring is in 11 procent van de gevallen de oorzaak en een wisselstoring in 10,6 procent van alle vertragingen. De NS weet van de mogelijke problemen in de herfst en heeft enkele oplossingen.
De klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen kunt u 24/7 gratis bellen. Ook op feestdagen en in het weekend is de helpdesk zonder extra kosten te bereiken.
Chat online met een medewerker van de NS klantenservice. Iedere dag zitten de medewerkers van de NS tussen 07:00 en 23:00 voor je klaar om te chatten. Om een chat sessie te starten klik je op de "Chat met NS" button op de website van de NS.
Als u uw kaart bij een kaartautomaat voor de lezer houdt, staat er "U bent ingecheckt bij NS" als u bent ingecheckt. U kunt na het uitchecken pas na 100 seconden weer inchecken bij hetzelfde paaltje, maar bij een ander paaltje kan het wel direct.
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Dit kan tot uiterlijk 1 maand na reisdatum, met een maximum van 3 keer per kalenderjaar.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Het overzetten van uw oude saldo naar de nieuwe OV Chipkaart is in principe heel eenvoudig te regelen en kan via de OV loketten bij een willekeurige vervoerder. Ga naar een OV loket van een willekeurige vervoerder en deze zal u verder helpen.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
De klantenservice van NS is niet bereikbaar per e-mail.
Downloaden en printen: neem het uitgeprinte ticket mee om te reizen, OF. Laden in de NS-app: de app opent automatisch. Je vindt jouw e-ticket onder het kopje 'Mijn tickets'.
Het abonnement kost €5,10 per maand en als u het nu snel aanvraagt kost het de eerste drie maanden €2,50. Dan hoeft uw man geen abonnement te kopen, maar kan hij met 40 procent meereizen. Hij moet wel een eigen chipkaart hebben.
Regelmatig zijn er treinacties bij Kruidvat. Met een Kruidvat treinkaartje kun je in de regel zowel in het weekend als doordeweeks reizen.
Bij gladde sporen moeten treinen langzamer rijden, zodat ze niet doorglijden bij een overweg of station.