Met een vloeibare olie spuit je op de contactpunten van de zadelrails met het zadel. Vooral bij goedkopere zadels kan daar wat vervelend geluid ontstaan. Monteren doe je opnieuw met de juiste montagepasta en het correcte aandraaimoment. Hopelijk is je fiets nu bevrijd van dat vervelende gekraak of gepiep.
versnellingsbak maakt lawaai
Gieren, ratelen, rammelen. Dit kan worden veroorzaakt door verkeerde olie of te weinig olie in de versnellingsbak. Ook slijtage van de lagers is meestal goed te horen. Wanneer de tandwielen van de versnellingsbak versleten of beschadigd zijn maakt de bak ook meer lawaai.
Bij een geveerde zadelpen zal het zadel met een meer gelijke kracht drukken. Hierdoor wordt er bij het inveren (grote kracht op het zadel) energie opgeslagen in de veer en bij het uitveren (kleine kracht op het zadel) de energie weer uit de veer gehaald.
De veerspanning van de verende zadelpen is instelbaar door middel van de stelschroef aan de onderkant van de zadelpen (inbussleutel 6 mm). Wilt u de zadelpen stugger laten veren, dan dient u de stelschroef rechtsom te draaien.
Zowel de Thudbuster LT, de Ergoted PM-705N en de Bodyfloat zijn zeer goede zadelpennen. Ze doen hun werk goed en zien er constructief degelijk uit. Een aanrader als je meer comfort wilt op je (elektrische) fiets. Zelf vond ik de Thudbuster LT het prettigste.
Zadelpen invetten
Om te voorkomen dat de zadelpen vast komt te zitten en/of gaat kraken, is het belangrijk eens per jaar de zadelpen te verwijderen, schoon te maken en in te smeren met gewoon vet of beter met montagevet.
Geluid: Piepen, ratelen. Je ketting is meestal het eerste onderdeel dat je controleert als je een piepend en krakend ratelend geluid hoort. Vaak een oorzaak van teveel vuil of juist veel te droog. Vervelende piepen en kraken van je ketting, kun je vaak door schoonmaken, smeren of eventueel vervangen verhelpen.
Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak. Wacht niet te lang met een bezoek aan de garage bij koppelingsklachten.
Het primaire doel van een lager is dus het verlagen van bewegingsweerstand door twee onderdelen onafhankelijk van elkaar te laten bewegen. Hoewel normaal gesproken niet zichtbaar heeft je fiets op meerdere plekken lagers, onderverdeeld in glijlagers en kogellagers.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
Bij gebruik van snelspanners moeten de uiteinden van de as ongeveer gelijk liggen met de buitenkant van de patten. Wanneer ze te ver uitsteken zal de snelspanner niet tegen de patten drukken maar tegen de aseinden. De ruimte tussen borgmoer en aseinde moet ongeveer de dikte van de patten zijn.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Dry weather lube smeert goed en trekt nauwelijks vuil aan. Voorwaarde is wel dat de fiets- en bospaden droog zijn. Zo niet, werkt dit middel minder lang – dan all weather of wet lube. Ideaal voor mooi-weer-fietsers.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...).
Onder een dropper post verstaan we een traploos in hoogte verstelbare zadelpen, ook wel variozadelpen of telescoopzadelpen genoemd.
Een redelijke verwachting van een wiellager is ongeveer 150.000 km. Een wiellager gaat meestal niet stuk door een eigen gebrek maar door invloeden van buitenaf.
Afhankelijk van het ontwerp van het lager kunnen deze oppervlakken variëren, maar in het algemeen bestaan lagers uit twee ringen of schijven met loopvlakken, rolelementen zoals rollen of kogels die tegen het binnen- en buitenoppervlak van het metaal rollen, en een kooi die de rollen uit elkaar houdt en deze geleidt.
Alle bewegende onderdelen op je fiets hebben te maken met lagers. Je wielen, pedalen, trapas, balhoofd, derailleurwieltjes, overal zitten lagers in.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.