Veel mensen ervaren een innerlijke leegte die met materiële zaken opgevuld moet worden. We kopen schoenen, kleren, stereo-installaties en cd's om onszelf te troosten en een tekort aan liefde of onze 'sociale en spirituele leegheid' aan te vullen.
Heel simpel: koopdrang is de behoefte om iets te kopen. Dat we kopen, is niet gek. We hebben nu eenmaal bepaalde dingen nodig om te overleven.
De drang om steeds maar weer spullen te kopen, wordt veroorzaakt door de aanmaak van dopamine in onze hersenen. Dopamine staat ook wel bekend als het gelukshormoon: het veroorzaakt gevoelens van genot en euforie. Een aankoop doen zorgt voor extra productie van deze stof.
Wel zijn er steeds meer aanwijzingen dat problemen op het gebied van het gevoel van eigenwaarde, een sterke impulsiviteit en een gebrekkige zelfbeheersing er in belangrijke mate toe bijdragen dat iemand koopziek wordt en het lange tijd blijft.
Een koopverslaving kan ernstige gevolgen hebben. Zo kun je in de financiële problemen raken. Ook gaat het kopen je sociale activiteiten en hobby's steeds meer vervangen. Bovendien lijden je werk, relaties en welzijn onder je koopgedrag.
Mensen worden gemotiveerd door het geloof dat het kopen hun leven gelukkiger maakt. We kopen schoonheid, veiligheid, gezondheid, bewondering, levendigheid, intelligentie. En deels lukt dat ook. Genoeg geld hebben om rond te komen en te kunnen doen wat je wilt, is inderdaad een voorwaarde voor geluk.
De term oniomanie wordt niet zo vaak gebruikt in de volksmond. Meer herkenbare synoniemen hiervoor zijn koopzucht, koopziekte, aankoopziekte, shopaholisme, koopverslaving of de Engelse term compulsive buying disorder.
Maak makkelijke stapeltjes
Wanneer je hebt uitgezocht wat je houdt en wat er weg kan is het tijd om de kleding die je houdt op te delen in makkelijke stapeltjes. Het beste kun je dit doen door soort per soort te stapelen. Dus per kledingstuk, maar het liefst ook gesorteerd op stofsoort of kleur en print.
Veel beslissingen nemen we met ons impulsieve brein.” Mensen denken dus niet na over waarom ze iets moeten hebben, of wanneer ze het zouden gebruiken, maar kopen het omdat het onmiddellijke voldoening geeft, waardoor je je eventjes goed voelt. Zo koop je dus vaak dingen die je niet nodig hebt.”
Ten slotte beschreven McElroy e.a. (1994) compulsief koopgedrag als een vorm van gedrag gerelateerd aan het obsessief verlangen om kleding of andere zaken te kopen die men niet nodig heeft.
Gemak motiveert
'Altijd (24/7) kunnen winkelen', blijkt de belangrijkste motivatie (genoemd door 68 procent van de respondenten), gevolgd door lagere prijzen (55 procent). Voor een gevoelige categorie als consumentenelektronica gaf 64 procent van de ondervraagden aan de prijs als belangrijkste motivatie te zien.
Consumenten kopen gemiddeld 46 kledingstukken per jaar. In de gemiddelde Nederlandse kledingkast hangen tussen 150 en 200 stukken kleding. En daarnaast gooien we ook nog 40 kledingstukken per persoon weg elk jaar!
De gemiddelde Nederlander koopt nu jaarlijks 46 stukken kleding en doet er 40 weg. In de kledingkast van de gemiddelde Nederlander vind je 173 kledingstukken, staat in een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Maar van die 173 kleren liggen gemiddeld 50 stuks al meer dan een jaar ongebruikt in de kast.
Deze keer: hoe vaak moet je kleding in de was? Nederlanders wassen hun kleding gemiddeld 10,9 keer per maand, bleek in 2020 uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vrouwen doen het vaker dan mannen, plattelanders vaker dan stedelingen.
Wassen, wassen, wassen
Hoewel de kans op besmetting niet groot is, raadt Buikx toch aan om het ondergoed elke dag te verschonen.
In principe geldt: hoe minder je je jeans wast, hoe langer hij mooi blijft. Was je jeans dus niet al na één dag dragen. Als je je jeans te vaak wast, slijt de denimstof sneller. Het is voldoende om de broek na vier tot vijf keer dragen te wassen.
Tromgeroffel… Nederlanders doen gemiddeld 2,9 wassen per week.
Mensen van 18 tot 25, van 25 tot 35 jaar én van 35 tot 45 jaar kopen het meest kleding. Vanaf 55 jaar verschuift de interesse naar het boeken van vakanties. Overigens worden vakanties ook steeds vaker online geboekt.
Het dragen van kleding (ook kledij of kleren, een syncope van klederen) in het algemeen (of juist niet) of van speciaal ontworpen kleding kan diverse redenen hebben: Het bieden van bescherming tegen koude, warmte en/of zonnestraling. Het bieden van bescherming bij bepaalde activiteiten.
Volgens het Nederlands Centrum voor Financiële Informatie (NFCI) ligt dat bedrag iets hoger. Volgens hen geven we gemiddeld 1.600 euro per jaar uit aan kleding, waarvan iets meer dan 300 euro aan schoenen. Als we alleen uitgaan van kleding, komt dat uit op 106 euro per maand.
dat de bijna 7 miljoen Nederlandse vrouwen van 15 jaar en ouder jaarlijks ongeveer 150 miljoen kledingstukken kopen. Dat is gemiddeld 21 kledingstukken per persoon per jaar. Tegelijkertijd heeft bijna 70% van de Nederlanders tussen de 5 en 20 ongedragen kledingstukken in de kast hangen. Die ze nooit dragen!
Slechtere kwaliteit
Omdat de standaarden behoorlijk zijn veranderd, is kleding nu niet meer zo'n lang leven beschoren. Uit Brits onderzoek blijkt dat het gemiddelde kledingstuk in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2,2 jaar 'overleeft'.