"Heel veel mensen kopen graag A-merken vanwege het imago", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond tegen Editie NL. "Het is iets waarmee ze opgegroeid zijn en waarvan ze denken dat de kwaliteit beter is dan die van het huismerk." A-merken zijn producten met een grote naamsbekendheid, zoals Calvé en Ariel.
Een A-merk is een fabrikantsmerk met een grote naamsbekendheid. Voorbeelden hiervan zijn Coca-Cola, Philips en Nutella. Ze genieten een zeer goede reputatie en tellen trouwe klanten die niet vlug zullen overstappen naar een ander merk.
De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Een A-merk zet de trend, ontwikkelt innovaties, communiceert ze ook middels advertenties of commercials op tv. En zoals gezegd, het loopt voorop in de troepen. Huismerken of Private labels zijn dus vaak producten die qua vormgeving van de verpakking op het A-merk lijken.
Een (concept-)merk met een hoge kwaliteit en een bovengemiddelde naamsbekendheid. Er wordt bij deze 'brand builders' veel geld besteedt aan reclame, met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. Kenmerkend voor een A-merk is de hoge distributiegraad.
Betekenis: C-merk
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Betekenis: B-merk
Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk. De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten.
Doorgaans heeft een huismerk een simpeler verpakking dan een A-merk, en worden er geen reclame- en marketingcampagnes voor naamsbekendheid gedaan, zodat de kosten van huismerkartikelen veel lager zijn, waardoor ze ook goedkoper in de winkel liggen.
ALDI merken, het grootste aanbod van huismerken
ALDI heeft tientallen huismerken in het assortiment. Zoals het merk River voor frisdrank, Moreno voor koffie, en Molenland voor kaas. Dat maakt onze producten wel zo herkenbaar, en dat er altijd wat te kiezen valt.
Maar welke producten zijn het meest gestegen in prijs? Vooral mosterd, spaghetti, wc- en keukenpapier, zo blijkt. Test Aankoop vergeleek vorige maand de prijzen van zo'n 3.000 producten uit de supermarkten van Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl met de prijzen van augustus vorig jaar.
De prijzen gaan omhoog, maar de kwaliteit gaat omlaag. Om deze lagere kwaliteit kleding voor hogere prijzen te kunnen verkopen, hebben ze veel geld geïnvesteerd in de marketing. Modeshows, reclamecampagnes maar vooral influencers hebben er voor gezorgd dat mensen toch merkkleding blijven kopen.
Accessoires inbegrepen in het kledingstuk
Maar vaker wel dan niet, trendy kleren doen have accessoires. Dit is nog een reden waarom ze zo duur zijn. Kledingstukken met applicaties, veters, voeringen, steentjes of andere elementen hebben vaak een hogere prijs.
B-merken zijn wat goedkopere merken, die wat meer uit zicht worden gelegd. Voor deze merken wordt doorgaans ook minder reclame gemaakt. Huismerken, ten slotte, zijn de producten die door de supermarkt zelf geproduceerd worden, met het eigen logo erop.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
Lidl is een supermarktketen waar je terecht kan voor je dagelijkse boodschappen. Je vindt er een uitgebreid assortiment food en non-food artikelen van kwalitatieve huismerken zoals Silvercrest, Parkside, Florabest, Crivit en Powerfix. Naast de lokale winkels kan je de Lidl producten ook kopen in hun online shop.
Groeiend assortiment
Het nieuwe merk is onder meer te vinden bij supermarkten Attent, Boni, Boons Markt, Coop, Deen, Emté, Hoogvliet, Jan Linders, MCD, Nettorama, Poiesz, Spar, Vomar en in beperkte mate bij Plus en Dirk. De campagne Nederland houdt van g'woon wordt uitgerold op tv, online en social media.
Albert Heijn richt op 27 augustus Ahold NV op. Albert Heijn is vanaf nu onderdeel van het Ahold-concern. Hierdoor kon het bedrijf ook de buitenlandse markt op. De naam komt op voorstel van Gerrit Jan Heijn.
De discountproducten behouden hun discountlabel 'Everyday'. Boni Selection wil minstens 15 procent goedkoper zijn dan een nationaal merk en Everyday wil dan weer minstens 30 procent goedkoper zijn dan Boni.
Bij private label worden producten/diensten geproduceerd/ontwikkeld door partij A en op de markt gebracht door partij B onder een eigen branding (merk). De kans is groot dat je in je leven ooit een private label product hebt gekocht (dan wel bewust of onbewust).
10.5.1 - Het detaillistenmerk. Een detaillistenmerk is een merk dat eigendom is van wederverkopers; de wederverkoper is dus de 'brander'.
Onder de B-merken vallen huismerken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen eigen merken die echt als budgetmerk worden neergezet.
Hiervan is sprake wanneer verschillende producten onder dezelfde merknaam op de markt worden gebracht. Een voorbeeld van een paraplumerk is de naam merknaam Philips.
Een sterk merk ontstaat van binnenuit, door het maken van de juiste keuzes om de juiste redenen. Wanneer je intern goed op orde hebt wie je bent, wat je doet en voor wie, waar je voor staat en waar je voor gaat. Én je vertaalt dat alles extern naar een aantrekkelijke boodschap (belofte) aan je klanten.