Water kan van zichzelf uitstekend je motor koelen en is ook de basis van wat je normaal in je auto gebruikt. Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken. Koelvloeistof bevat additieven die dit tegenwerken.
Koelvloeistof is een mengsel van Koelvloeistof en water. Water alleen volstaat niet om een motor te koelen.
(1) Ethyleenglycol. Speciale koelvloeistoffen zijn beter dan water. De meeste koelmiddelen gebruiken ethyleenglycol als hoofdingrediënt. Deze vloeistof op alcoholbasis kan het 212-graden kookpunt van gewoon water met wel 60-plus graden verhogen.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Koelvloeistof is zeer belangrijk voor het koelsysteem van jouw auto. De motor van je auto wordt tijdens het draaien warm. Koelvloeistof zorgt voor de afkoeling van de motor, zodat deze niet oververhit raakt. Daarnaast zorgt de koelvloeistof voor de afvoer van overtollige warmte.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Nou het is een gesloten systeem, dus derhalve zou de auto niets aan koelvloeistof mogen verbruiken. In de praktijk wil het tussen de beuren door nog wel eens voorkomen dat je iets moet bijvullen maar echt minimaal. Als jij na het bijvullen korte tijd later (paar dagen) al ziet dat het wat minder is geworden..
Blauwe koelvloeistof is inderdaad agressiever dan rode koelvloeistof en zal op den duur rubbers, pakkingen en plastics aantasten. Indien je rood met blauw mengt heb je kans op verstoppingen in verband met vlokvorming. Systeem dus inderdaad spoelen en afvullen met de voorgeschreven koelvloeistof.
Koelvloeistof bestaat in verschillende kleuren. Vaak zijn deze rood/roze, blauwe, geel of groene. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken. Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over rood/roze vloeistof, de G12 of de G12+.
Alle VAG-modellen zoals Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze kleur is te mengen met commerciële vloeistoffen. Iedere auto kan overweg met deze koelvloeistof. Enkele automodellen hebben gele vloeistof.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Ja, je kunt koelvloeistof bijvullen met water, maar dit is een tijdelijke oplossing. Vervang de verdunde koelvloeistof weer zo snel als mogelijk. Nee, je kunt koelvloeistof van verschillende kleuren niet mengen met elkaar. De verschillende kleuren hebben verschillende toevoegingen en verschillende eigenschappen.
Rijden zonder koelvloeistof is niet aan te raden omdat dit snel grote schade aan de motor zal opleveren. Als de motor niet goed gekoeld kan worden zullen onderdelen als de waterpomp, de cilinderkoppakking en onderdelen van de cilinders en zuigers het snel begeven.
U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Is er echt niks anders voorhanden en moet je doorrijden dan kan je als noodoplossing de roze met de blauwe mensen of andersom. Ons advies is om dan wel zo snel mogelijk het hele systeem opnieuw te vullen met de juiste koelvloeistof.
Koelvloeistof is niet alleen belangrijk voor de koeling van de motor, maar ook voor de reiniging en de bescherming van de motor tegen vorst en corrosie. Ook koelvloeistof veroudert. Wanneer bijvoorbeeld de anticorrosie-additieven (middelen die zijn toegevoegd) zijn afgebroken, kan koelvloeistof bruin worden.
Koelvloeistof met een blauwe kleur zijn over het algemeen vloeistoffen van het type G11. G11 is het oudste type koelvloeistof. In deze koelvloeistof zitten silicaten, dat zijn een soort zouten en dit maakt dat deze blauwe vloeistof goed geschikt is voor auto van 1997 of ouder.
Er zijn verschillende kleuren: gele, groene, blauwe, rode en blanke koelvloeistof. De belangrijkste zijn wel de rode, blauw/groene en gele producten.
Het is namelijk absoluut niet verstandig om kleuren te mengen met elkaar. Wanneer je koelvloeistoffen mengt met elkaar kan dit leiden tot een verstoppingen in het koelsysteem, dit kan funest zijn voor jouw auto.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Met regelmaat koelvloeistof moeten bijvullen betekent zonder meer dat het koelsysteem van de auto ergens lekt. Het lekken van koelvloeistof moet zo snel mogelijk door een garage verholpen worden om schade aan de motor door bijvoorbeeld oververhitting te voorkomen.