Katalysatoren van auto's zijn geld waard, omdat in het frame van de katalysator platinum en palladium aanwezig is. Dit scheiden wij van het ijzer. Palladium heeft als functie om ervoor te zorgen dat schadelijke uitlaatgassen niet in het milieu terechtkomen. Daarnaast zijn deze edelmetalen veel geld waard.
Als je de katalysator verwijderd hebt, kom je niet door de APK-keuring heen. Zo'n rechte pijp naar buiten zorgt echter wel voor meer vermogen “hoe minder obstakels de uitlaatgassen tegenkomen, hoe makkelijker de motor 'uit kan ademen'”, legt de leraar uit.
Binnenin een katalysator zit monoliet. Monoliet is een keramisch materiaal dat is opgebouwd uit heel veel kleine vierkantjes (een soort honingraatstructuur). Het monoliet is geïmpregneerd met verschillende edelmetalen, zoals platina, rodium en palladium (je treft in een katalysator dus geen goud aan).
Ten derde, en sterk samenhangend met de eerste twee, is het rijden zonder katalysator verboden. Zonder goed functionerende katalysator komt uw auto simpelweg niet door de keuring. In Nederland is de zogenaamde viergastest een verplicht onderdeel van iedere keuring.
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
WAAROM IS EEN KATALYSATOR GELD WAARD? Katalysatoren zijn geld waard omdat wij het frame eruit halen en het flinterdunne laagje platinum en palladium scheiden van het ijzer. Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard.
Waarom wordt de katalysator zo vaak gestolen? De katalysator levert criminelen best wat geld op: ze kunnen het onderdeel verkopen voor tussen de vijftig en honderd euro per stuk. Dat komt vooral door het laagje platina en palladium dat erop zit, deze edelmetalen zijn veel geld waard.
Vorig jaar zijn bijna 3400 katalysatoren onder auto's vandaan gesloopt. De katalysator van de Toyota Prius is volgens het LIV het populairst bij dieven. Hiervan werden er in het afgelopen jaar 1388 gestolen. Van de Volkswagenmodellen Polo, Golf en Lupo werden 402 katalysatoren ontvreemd.
Als je auto alleen WA verzekerd is, dan is een gestolen katalysator niet gedekt. Ook bij een WA+ of allrisk-verzekering is het lastig. Deze dekken diefstal van en inbraak in je auto. Maar ja: je auto wordt niet gestolen (alleen een onderdeel) en er wordt niet ingebroken in je auto.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
In Nederland zal je (nog) niet heel erg snel problemen krijgen als er geen katalysator op de motor gemonteerd is. Op het moment dat een uitlaat te luidt klinkt en je dusdanig opvalt in het verkeer, kan het zijn dat je wordt aangehouden.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
De katalysatordiefstal heeft twee 'zwakke plekken': de auto moet opgekrikt worden en de dieven willen natuurlijk niet gezien worden. Probeer je auto daarom op een drukke plek te parkeren, of op een plek waar opkrikken lastig gaat. Daarnaast is – indien mogelijk – parkeren in een afgesloten garage natuurlijk ideaal.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Door de katalysator vast te laten lassen aan het frame van je auto, of vast te zetten met extra pinnen, is het loshalen lastiger. Dieven hebben dan een slijptol nodig om de katalysator los te krijgen. Dat kost meer tijd en maakt meer geluid, waardoor de kans groot is dat ze jouw auto liever met rust laten.
Straf bij eenvoudig
De maximale strafeis voor eenvoudige diefstal is vier jaar gevangenisstraf of een geldboete van € 20.000. De rechter kan ook kiezen om in plaats van een boete of gevangenisstraf (deels) een werkstraf op te leggen.
In principe is dus iedere auto van na 1993 interessant voor dieven. Vooral de Toyota Prius van de tweede generatie, geproduceerd van 2003 tot en met 2009, blijkt populair te zijn onder het dievengilde vanwege de hoeveelheid edelmetalen in de katalysator.
Vooral de Toyota Prius, Honda Civic en Honda Jazz zijn populaire doelwitten. Een katalysator neutraliseert schadelijke gassen die door de motor worden uitgestoten. Die zogenoemde katalyse gebeurt door een chemische reactie via de edelmetalen die in de katalysator zitten.
Is een katalysator verplicht? Sinds 1992 is een katalysator verplicht voor nieuwe auto's in Nederland. Auto's die op brandstoffen rijden (zoals benzine, diesel en LPG) stoten schadelijke uitlaatgassen uit. Om deze vervuiling te verminderen zijn katalysatoren verplicht gesteld.
De katalysator bevindt zich in het uitlaatsysteem van de auto. Het neutraliseert schadelijke stoffen die vrijkomen bij de verbranding van benzine.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.
Door te kijken naar het bouwjaar van uw auto en naar het type brandstof waar uw auto op rijd kunt u achterhalen of uw auto een roetfilter heeft. Bij de nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 is er meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.