Het kapje op een trekhaak, ook bekend als een trekhaakdop, heeft als voornaamste doel het beschermen van de trekhaak tegen roest en corrosie door blootstelling aan weersomstandigheden en strooizout.
Een trekhaak dop voorkomt dat een trekhaakkogel afgeeft
Dit kan komen door dat deze oppervlakkig roest of doordat de klem van het te plaatsen object vettig is. Als iemand dicht achter de auto langs loopt of bezig is met het laden van de kofferbak is de kans erg groot dat men hier tegen aan komt.
Iedereen heeft weleens een trekhaak gezien met een oude tennisbal erop. Een creatieve oplossing, maar niet de beste. Beter kunt u de dop gebruiken die bij de meeste trekhaken wordt geleverd, ook wel bekend als kogelkap. Deze dop voorkomt dat de lak van trekhaakkogel beschadigt en de trekhaak uiteindelijk gaat roesten.
Bescherm de trekhaakkogel
Daarom is het belangrijk dat je de kogel regelmatig goed invet met bijvoorbeeld vaseline om roestvorming te voorkomen als je de trekhaak gebruikt.
Re:Trekhaakkogel Invetten
Zo nu en dan even goed schoon wrijven met een doek. Door vet blijft er juist extra vuil kleven waardoor de koppeling meer "gekraak" gaat laten horen.
Tips voor het slepen – Smeer de kogel van uw trekhaak.
Het is een rommeltje, maar als je de trekhaak of de ganzenkogel goed invet, is het veel gemakkelijker om de trekhaak aan te sluiten en los te koppelen, trekt hij beter en gaat de kogel langer mee .
Smeer de kogel (zonder stabilisatiesysteem).
Je kunt hiervoor Smeerspray met PTFE gebruiken.
Voor auto's met een fietsendrager geldt dezelfde maximumsnelheid als voor auto's zonder. Voor auto's met een caravan en fietsendrager onder 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 90 km/u en voor auto's met een caravan en fietsendrager boven 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 80 km/u.
Hoewel moderne trekhaakontwerpen en materialen stevig en duurzaam zijn, is het niet volledig uitgesloten dat een trekhaak kan breken.
Een trekhaak is doorgaans minder luxueus dan een aanhanger, waardoor het een extra optie is binnen uw budget voor incidenteel slepen. Slepen met een trekhaak kan waardevoller zijn dan slepen met een aanhanger, omdat het hogere gewicht van de aanhanger de gasinname van de trekkende auto kan verminderen .
Als 'Sensor' en/of bumper bij het inrijden van een garage. De trekhaak: Leg een tennisbal op de trekhaak. Het beschermt de trekhaak tegen roest .
De trekhaak moet een typekeuring hebben. Deze staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750kg. De trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken.
Door je gebruikte ballen in te leveren in een speciale inzamelbak, help je mee aan een circulaire economie. Deze ballen worden verwerkt en gebruikt voor het maken van nieuwe tennis- en padelballen. Zo draag je bij aan minder afval en een schonere planeet.
Een afneembare trekhaak is net zo veilig en stevig als een vaste trekhaak , met als bijkomend voordeel dat de nek verwijderd kan worden. Sommige afneembare trekhaken laten je fietsen slepen en vervoeren tegelijk en wanneer je niet sleept, wordt de trekhaak bijna onzichtbaar zodra je hem verwijdert.
Heb je een auto met een afneembare trekhaak? Geen probleem, ook daar past een fietsendrager op!
Deze is permanent beschikbaar, onderhoudsvrij en gaat een autoleven lang mee. De vaste trekhaak is passend voor elk type fietsendrager. En of het nou om het trekken van een aanhangwagen, caravan, paarden- of boottrailer gaat; de vaste trekhaak kan met gemak elke uitdaging aan.
Hoeveel mag je op de trekhaak meenemen, dat is een belangrijke vraag. De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager!
De afneembare trekhaak is een goed alternatief, deze kan immers op elk moment in slechts enkele eenvoudige stappen worden verwijderd en zit dan noch feitelijk noch visueel in de weg. De afneembare trekhaak moet echter in sommige situaties worden verwijderd. Hoewel er geen voorschriften zijn, moet u een paar punten in gedachten houden.
Wat kost een trekhaak monteren? De exacte kosten zijn zéér afhankelijk van het type trekhaak en het gewenste pakket met opties. De kosten liggen tussen de € 800 en soms wel € 2000 voor de trekhaak en de montage.
Veel middenklasse auto's hebben een maximale kogeldruk van 75 kilo. Dan is het vervoeren van twee elektrische fietsen geen probleem. Kleinere auto's hebben vaak 30 tot 50 kg kogeldruk. Dat is ontoereikend voor het vervoer van twee elektrische fietsen op de trekhaak.
Een witte kentekenplaat is verplicht voor aanhangwagens met een maximum toegestane massa tot 750 kg en lastdragers, zoals fietsendragers, die het zicht op het kenteken van het voertuig belemmeren.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Omdat het chassis en het ontwerp van verschillende types en merken van elkaar verschilt, kan er niet één trekhaak worden gemaakt die op elke auto past. Naast het kopen van een trekhaak is ook de bekabeling erg prijzig. Niet alleen de aanschaf maar ook de montage maakt de bekabeling erg duur.
Ontvet de kogel en de frictie-elementen goed met thinner of spiritus en schuur de kogel en de frictie-elementen schoon met schuurpapier (korrel 200). Je kunt eventueel voor het aankoppelen de kogel nat maken met water zodat de eerste kilometers het kraken weg of aanzienlijk minder is.
Een vraag die we vaak horen is: 'zijn afneembare trekhaken veilig?' en het antwoord is ja - zolang u ze maar correct gebruikt . Veiligheid van afneembare trekhaken is erg belangrijk, en een vaste trekhaak is niet veiliger dan een losse trekhaak. Het is allemaal een kwestie van gemak en waarvoor u de trekhaak wilt gebruiken.