Een methode om betaling te garanderen. Bij het bereiken van het limietbedrag slaat de pomp af, maar door de hoge brandstofprijzen gebeurt dat soms al voor de tank vol zit en moeten mensen daarom twee keer tanken. "Vroeger was 125 euro ruim voldoende", zegt Schoenmakers. Inmiddels moet die limiet dus omhoog.
Voor sommige automobilisten is die 125 euro niet meer genoeg om de tank vol te krijgen. Ze moeten dan twee keer tanken. Bij de meeste tankstations is de limiet daarom de afgelopen weken verhoogd naar 150 euro en er wordt overlegd over een verhoging naar 200 euro.
De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
De oorzaak zit meestal in de constructie van het vulpistool, dat je in de tankopening steekt. Dat vulpistool heeft een uitstroomopening voor de brandstof én een kleine opening die lucht aanzuigt. Het is belangrijk dat er lucht door die opening blijft stromen.
Is een volle tank beter? Hoewel het rijden met een bijna lege tank niet verstandig is, is altijd rondrijden met een volledig volle tank ook niet zo handig. U weet dan weliswaar zeker dat u niet strandt door gebrek aan brandstof, maar al die extra brandstofkilo's moet de auto wel meesjouwen. Dat werkt afremmend.
Het is beleefder om een motorhelm af te zetten bij een bezoek aan een tankstation dan om deze op te houden. Er is wel een verschil tussen het ophouden van verschillende typen helmen. Het ophouden van een integraalhelm wordt vaak als asociaal gezien, omdat je gezicht daarbij niet goed zichtbaar is.
Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen. Waarschijnlijk bent u in de spits het meeste kwijt. 's Nachts tanken is trouwens niet voordeliger. Als (bijna) iedereen slaapt, gooien de meeste tankstations de prijzen flink omhoog.
Volgens onderzoek van Travelcard verlaagden stations die de prijzen een of meerdere malen aanpassen in de vroege ochtend (tussen 03.00 en 06.00 uur) de prijzen om ze in de spitsuren weer hoger te stellen. Echter, 's ochtends tanken kan aantrekkelijker zijn dan in de avond.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Particulier vervoer van gevaarlijke stoffen (1.1.3.1a)
In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
Als je begint te tanken, stroomt de lucht vrij terug door het buisje en kun je het handvat indrukken zodat de benzine eruit stroomt. Maar als de tank vol is, staat de benzine zo hoog dat hij het openingetje in het vulpistool blokkeert. Daardoor stopt de luchtstroom en slaat de pomp af.
Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je auto niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken.
Morgen stijgt de benzineprijs licht tot een nieuwe maximumprijs van 2,0670 euro per liter. Diesel wordt dan weer fors goedkoper. De prijs per liter diesel daalt met 6,8 cent tot 2,1340 euro. Iedereen die gaat tanken (en dat zelf moet betalen) zal het wel weten: brandstof is duur.
In België kan het goedkoopst worden getankt aan de randen van een stad, in havens en in industriegebieden. Bij tankstations langs auto(snel)wegen zijn de prijzen vaak hoger. Op zondagen of in de laatste week van een vakantie is tanken vaak goedkoper dan op andere dagen.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Liever geen kleine beetjes tanken
Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Het probleem dat een tankpistool afslaat tijdens het tanken wordt meestal veroorzaakt door het tankpistool zelf. In het tankpistool zit een uitstroomopening voor de brandstof en een gaatje dat lucht aanzuigt. Als dit verstopt raakt of in eenraking komt met brandstof slaat het pistool af.
Geen zorgen over maken. Is een veiligheidsprotocol. Auto's die tijdens het tanken in brand vliegen is door statische elektriciteit en niet door draaiende motor.